NA24.no


Forslaget om billig bensin i distriktene ble skrinlagt av regjeringen Trond Giske selv var med i høsten 2011.
Forslaget om billig bensin i distriktene ble skrinlagt av regjeringen Trond Giske selv var med i høsten 2011. Foto: Arbeiderpartiet

- Billig distrikts-bensin er desperat triks og valgflesk

Sist oppdatert:
Ap-nestleder Trond Giske støtter billigere bensin i distriktene - et forslag regjeringen han selv satt i la dødt fordi det er dyrt, har liten effekt og kan være ulovlig.

YOUNGSTORGET, OSLO (Nettavisen): Arbeiderpartiets landsmøte skal behandle et forslag som innebærer at bensin skal være dyrere i byen enn i distriktene. Forslaget går ut på at folk på landet skal få lavere bensinavgift.

- Dette er ikke annet enn konstruert valgflesk få måneder før valget, og vitner om at Ap nå tyr til alle desperate triks for å stoppe velgerlekkasjen til Senterpartiet, sier Fremskrittspartiets stortingsrepresentant, Roy Steffensen, til Nettavisen.

- Jeg synes det er et klokt forslag, sier Arbeiderpartiets nestleder Trond Giske til NRK.

Bompenger

Ap-nestlederen tar Frp-kritikken med knusende ro og kontrer med følgende stikk:

- Her har vi ekspertene på valgflesk. Her har vi et parti som før valget (i 2013) lovet de at dersom de fikk samferdselsministeren skulle alle bompenger bort. Det var en garanti. Etter fire år med Frp i Samferdselsdepartementet betaler Norge mer bompenger enn noen gang. I transportmeldingen planlegges det en ytterligere økning.

- Drivstoffavgiftene har økt mer på ett år enn på åtte år med rødgrønn regjering. Dette er løftebrudd fra Frp vi knapt har sett maken til. Vi sier ganske nøkternt at vi skal se på muligheten for å gjeninnføre en ordning Norge hadde tidligere og som utjevner forskjellen mellom by og bygd.

Lavere avgifter i distriktene

Forslaget kommer fra lokallag, og går ut på at bensinavgiftene skal være høyere i byene enn på landet.

– Vi ønsker å øke drivstoffavgiftene i de områdene der det kollektive tilbudet er godt, for så å bruke pengane på å finansiere buss og bane i distriktene, sier Reidar Fugle Nordhaug i Førde Ap til NRK.

- Skrinla det samme i 2012
Frps Roy Steffensen, som sitter i finanskomitéen, viser til at det samme ble foreslått i Soria Moria-erklæringen ved valget i 2005, men at det ble lagt dødt etter seks år i 2011.

Stortingsrepresentant Roy Steffensen i Fremskrittspartiet reagerer på at Arbeiderpartiet nå lanserer et forslag de selv har lagt dødt.

Dette fremgår av statsbudsjettet for 2012, der forslaget blir skrinlagt av regjeringen som Trond Giske selv satt i, med følgende formulering: «Utredningen viser at en slik ordning vil ha liten effekt, at den vil medføre forholdsvis høye administrative kostnader og at det er usikkert hvorvidt den vil være lovlig etter EØS-avtalen. Ordningen foreslås derfor ikke innført».

- Den gangen hadde vi bare 20 millioner kroner til ordningen. Da Frp og Høyre avsluttet dette sist hadde vi lagt 400 millioner kroner i ordningen og da fikk det jo effekt.

- Vi hadde en ordning tidligere der vi ga en lang transport til de som hadde lang transport og dyre utgifter til bensin ute i distriktene. Det var for å utjevne prisene mellom by og bygd. Det er dypt urimelig at bensinen er absolutt dyrest der du er mest avhengig av bilen og færrest kollektive alternativ, sier Giske til Nettavisen under Aps landsmøte torsdag.

Les mer: Stortingsproposisjon fra Samferdelsdepartementet

«Konstruert valgflesk»
Frps representant i finanskomitéen reagerer på at forslaget er hentet frem igjen bare noen måneder før valget:

- En ordning med kompensasjon til distriktene for forskjeller i drivstoffpriser, ble foreslått, utredet og deretter lagt død av Regjeringen Stoltenberg II. På tross av dette slenger Giske ut et agn til bilistene i distriktene at han vil vurdere dette på ny, selv om hans egen regjering konkluderte med at det vil ha liten effekt, føre til mer administrasjon og trolig ikke være lovlig etter EØS-avtalen, sier Steffensen til Nettavisen.

- Dette er ikke annet enn konstruert valgflesk få måneder før valget, og vitner om at Ap nå tyr til alle desperate triks for å stoppe velgerlekkasjen til Senterpartiet, mener han.

Foreslo milliardøkning for bilistene
Steffensen hevder at Arbeiderpartiet foreslo rundt tre milliarder kroner i økte bilavgifter i 2017-budsjettet, og at den rødgrønne venstresiden går inn for å øke bilavgiftene kraftig fremover for å bekjempe klimaendringer.

- Mitt beste råd er at tillitsvalgte i Ap som ønsker at bilistene ikke skal være melkeku, bør stemme FrP. Mens Ap ved alle korsveier kjemper for høyere avgifter, kjemper vi for lavere bilrelaterte avgifter, både på bruk og kjøp, sier Roy Steffensen.

Lagt dødt av Senterparti-politiker
Forslaget om billigere bensin i distriktene ble endelig lagt død av samferdselsesminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) i statsbudsjettet som ble lagt frem høsten 2011.

Senterpartiets samferdelseminister Magnhild Meltveit Kleppa skrinla forslaget om billigere bensin i distriktene allerede høsten 2011, og forslaget ble heller ikke tatt opp igjen av hennes etterfølger fra samme parti.

Forslaget ble heller ikke tatt frem igjen av den nåværende nestlederen i Senterpartiet, Marit Arnstad, som tok over sommeren 2012 og satt frem til valgnederlaget i 2013.

Arbeiderpartiets nestleder Trond Giske var statsråd i hele perioden fra 2005 til 2013.

Nettavisen er tilstede på Arbeiderpartiets landsmøte for å få Trond Giskes kommentar til Fremskrittspartiets kritikk.

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

Våre bloggere