NA24.no

Leif Kåre Nordmo (66) var en av dem som omkom på Sjursøya onsdag. Nå vil sønnen, Leif Erik Nordmo (35), til bunns i saken.
Leif Kåre Nordmo (66) var en av dem som omkom på Sjursøya onsdag. Nå vil sønnen, Leif Erik Nordmo (35), til bunns i saken. (Begge foto:Privat)

- Boten slår fast at noen kan klandres

Sist oppdatert:
Leif Erik Nordmo mistet sin far i togulykken. I dag kom bøtene på 22 millioner.

Statsadvokaten i Oslo ilegger Jernbaneverket en bot på 15 millioner kroner og CargoNet AS en bot på 7 millioner kroner.

Selskapene gjorde ikke nok for å hindre ulykken ved Alnabru og Sjursøya 24. mars i år da 16 vogner løsnet på Alnabru og braste i full fart ned mot Sjursøya der vognene sporet av.

Leif Erik Nordmo mistet sin far, Leif Kåre Nordmo (66), i den tragiske ulykken. Geir Atle Lind (48) og Cato Kyrre Breistrand (58) døde også.

Etter at det tirsdag ble klart at selskapene ilegges milliionbøter, føler han lettelse - men han er ikke overbevist om at sikkerheten for jernbanen blir tatt på stort nok alvor.

Les også: Millionbøter etter togulykke

- Glad ansvaret er plassert
- Jeg og vi i min familie er glade over at ansvaret nå er plassert. Med boten til Jernbaneverket og CargoNet slår Statsadvokaten fast at dette ikke bare var et hendelig uhell, men at noen kan klandres. Vi er også fornøyd med at det er en viss størrelse over beløpene, sier Leif Erik Nordmo til Nettavisen.

Nordmo spør seg nå om noen bør vurdere sine stillinger i de aktuelle selskapene.

- Vi føler vel også at dette på en måte blir å flytte penger, det er staten som ilegger statseide bedrifter straff. Noen bør også vurdere om de er de rette til å sitte i sine stillinger. For Jernbaneverkets del har det vært gjentatte bøter for brudd på sikkerhetsforskriftene, sier Nordmo.

Her er en power-point-presentasjon av detaljene rundt ulykken

Les også: Den dramatiske togulykken i store bilder

- Tap i hverdagen
Han sier de pårørende var forberedt på at det ville komme en avgjørelse for Statsadvokaten i dag og ventet på den i spenning.

- Hva føler du i forhold til tapet av faren din på en dag som denne?

- Jeg hadde mye kontakt med faren min, og det var et tap i hverdagen. Jeg håper jo det gamle ordtaket gjelder om at tiden leger alle sår.

- De burde ha lært
Nordmo sier at han ikke føler seg sikker på at sikkerhetsarbeidet i jernbanen blir tatt på stort nok alvor, selv ikke etter ulykker som dette.

- Da burde det jo ha skjedd noe etter Åsta-ulykken, sier han.

- Det var utrolig trist at tre menesker måtte dø før det ble gjort noe med sikkerheten her. Det var jo bare tilfeldigheter at ikke halve Oslo forsvant. Toget braste inn 50 meter fra Norges største bensinlager, sier sønnen til Nettavisen.

Fire alvorlige sikkerhetsbrudd
Selskapene bøtelegges for overtredelse av straffelovens §§ 239, 238 og «for ved uaktsomhet å ha forvoldt tre personers død, betydelig skade på en person og alvorlig skade på tre personer, samt brudd på jernbanelovens regler som skal forebygge ulykker».

Jernbaneverket sier i en kommentar at de «aksepterer at det foreligger et straffeansvar, men trenger mer tid for å sette seg inn i premissene for foretaksboten».

Les også: Den dramatiske togulykken i store bilder

Politiet har avdekket fire alvorlige sikkerhetsbrudd rundt virksomheten på Alnabru stasjon og toglinjen ned Lodalen mot Oslo S og Sjursøya.

Erkjenner straffeansvar
Jernbaneverket erkjenner straffeansvar i saken, men vil foreløpig ikke ta stilling til foretaksboten.

- Etter ulykken har Jernbaneverket hatt en systematisk gjennomgang av risikoen knyttet til godsterminaler og hensettingsområder. Det er etablert midlertidige barrierer på Alnabru og permanente barrierer installeres. Samtidig arbeider vi intensivt med styrking av sikkerhetskulturen i Jernbaneverket, sier jernbanedirektør Elisabeth Enger.

Jernbaneverket og CargoNet AS har frist til 8. oktober med å svare på om de vedtar foreleggene. Hvis ikke, vil saken bli oversendt Oslo tingrett for rettslig behandling.

Fakta:

Her kan du lese Havarikommisjonens rapport (pdf)

Her kan du lese Havarikommisjonens presentasjon (Powerpoint)

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere