NA24.no

Foto: Lars Brock Nilsen (Mediehuset Nettavisen)

- Denne rike eliten får lov til å kjøre gratis, parkere gratis og få gratis drivstoff

Sist oppdatert:
- Luksuriøse elbiler er i dag forbeholdt de rike eller politikere som får bilen i gave, sier Øystein Stray Spetalen.

Frederic Hauge var ikke nådig med investor og milliardær Øystein Stray Spetalen da han karakteriserte investorens syn på elbiler.

Til Nettavisen NA24 fyrte miljøgeneralen løs mot Spetalen:

- Han bryr seg ikke om å skape problemer for astmabarn.

- Det sier noe om en kynisk, ekkel og snever tilnærming til problemet. Men han bryr seg kanskje ikke om at hver gang han tråkker på gasspedalen sin så er han med på å skape problemer for barn og folk med astma og helseproblemer.

LES HER: - Spetalen er kynisk, ekkel og snever

Det er Spetalens uttalelser om at målet om 50.000 elbiler i Norge koster mer enn det smaker, som har satt sinnene i kok blant miljøforkjemperne inkludert Hauges Bellona.

- Dersom det skulle blitt solgt 50.000 Teslaer i Norge ville dette kostet fellesskapet ufattelige 50 milliarder kroner, sa Spetalen.

En prosent reduksjon

Han mener at man ville fått mye større miljøeffekter av utbygging av jernbane, sporveier, sykkelstier og øke innsatsen ved å fjerne svevestøv ved å øke renhold og feiing av veier.

- Det viktigste er regnestykket som viser at 50.000 Teslaer kun vil redusere Norges oljeforbruk med under en prosent, sa Spetalen.

Spetalen mener Frederic Hauge dropper fakta og kun går etter ham som person.

- At miljøforkjemperen Frederic Hauge angriper min person og ikke ønsker å diskutere tallmateriale og fakta i klimadebatten, viser hvor svake hans argumenter er, sier Spetalen.

- Luksuriøse elbiler er i dag forbeholdt de rike eller politikere som får bilen i gave og som har anledning til å ha to biler, sier han videre.

- Den rike elite

Han mener rett og slett at de subsidiene og frynsegodene man oppnår med å ha elbil i Norge i dag, kun er en ren subsidiering av de rike i dette landet.

- Denne rike eliten får lov til å benytte kollektivfeltene istedenfor å reise kollektivt, kjøre gratis gjennom bommer og på ferger, parkere gratis og få gratis drivstoff, sier Spetalen.

Spetalen sikter da blant annet til at Ap-leder Jens Stoltenberg som har fått en Tesla til 700.000 kroner som firmabil.

LES HER: - Stoltenbergs elbil koster deg og meg 1,2 millioner

Nettavisen sjefredaktør Gunnar Stavrum skrev også mandag i sin blogg at Jens Stoltenberg har vært smart ved å ha en elbil som firmabil, da de gir halv skatt.

LES HER: Firmabil til 700.000 med halv skatt

Jens Stoltenberg har med andre ord skaffet seg en bil som ville ha kostet rundt 1,4 milloner kroner for 700.000 med avgifter.

Spetalen mener at all matematikk viser at 50.000 elbiler har så liten effekt på klimaregnskapet at det ikke finnes nok nuller i lommekalkulatoren til vise endringen i CO2 utslippene.

- Derimot vil milliardene staten taper i form av skatter og avgifter ved salg av avgiftsfrie elbiler bli så betydelige at de kan medføre reduksjon i bevilgningene til andre viktige miljøtiltak, sier Spetalen.

- Spetalen er en flink businessmann

Frederic Hauge er ikke like imponert over Spetalens elbilsyn, men mener investoren er en god forretningsmann.

- Spetalen er en flink businessmann. Derfor har han investert i solenergi. Sol sammen med batterier kommer til å være en helt sentral del av verdens energiløsning og konkurrere ut fossil energi i svært mange sammenhenger, sier Hauge til Nettavisen NA24.

Bellona-sjefen tar Spetalen på ordet og forklarer nærmere hvorfor han mener Spetalen tar feil.

- I mange land er det nettopp strøm fra fornybarenergi som kommer til å lade elbilene. Dette gir langt billigere løsninger i fremtiden enn å kjøre på fossil energi. Spetalens regnestykker er basert på at vi kjører på dagens strømmiks. Det kommer vi ikke til å gjøre i fremtiden, sier miljøgeneralen.

- Selv om strømmen i verste fall kommer fra kull, så vil elbilen energieffektivitet slå ut de fossile bilene, fortsetter han.

Back-up

Han mener at de er flere grunner til at regnestykkene til Spetalen er feil.

- Det er riktig at bruk av bilen påvirker miljøet forskjellig i forhold til hvor energien kommer fra. Som Spetalen viser ved å investere i solenergi har også jeg tro på at dette blir riktig stort. Når elbilene lades på sol vil miljøeffekten bli langt større en det Spetalen hevder, sier Hauge.

Ved å få mange elbiler vil også investeringene i sol gå opp og prisen ned. El bilen passer perfekt inn for å balansere fremtidens elektrisitetssystem med mye uregulerbar fornybar energi.

- Livssyklusanalysen til elektriske biler kan regnes på mange måter. De tallene som Spetalen referer til kan ikke ta med det faktum at batteriene kan brukes med litt redusert kapasitet i 15 til 20 år til som back-up for solenergi etter de er tatt ut av bilen, sier Hauge.

Man må legge til grunn at hvert batteri skal brukes i opptil 30 år. Deretter kan de resirkuleres. Resirkuleringsteknologien for batterier er i stadig utvikling.

- Tesla imponerer med hvordan de har tenkt på både hvordan komponenter rundt batteripakken skal gjenbrukes og at vi med stor sannsynlighet vil oppnå oppimot 85 -90 prosent materialgjenvinning etter 30 års bruk, sier Hauge.

Og viser da til 10 år i bil og 20 år i solkraftverk.

- Og det til rundt 10 prosent av energikostnadene i forhold til å produsere råmaterialene direkte fra utvinning i gruvene, fortsetter han.

160 milliarder euro

Han viser også til at aluminium i karosseriet sikrer lang levetid og høy gjenvinningsfaktor med lavt energikonsum. Dette gjør at Tesla kommer godt ut dersom man jobber med en vugge til grav analyse.

- Tesla vil med sin planlagte storproduksjon av batterier bringe prisen ned betydelig for slik lagringskapasitet, noe som vil styrke solenergien marked betydelig dersom de også kan levere strøm om natten. Ingen annen bedrift gjør et så omfattende arbeid som Tesla med å planlegge ny og billigere produksjon, sier Hauge.

Nå skal Tesla bygge en ny gigafabrikk for produksjon av batterier. 30 Gigawatt i året skal produseres noe som er en dobling av produksjonen totalt i verden i 2012, ifølge Hauge.

Om tre år kommer en billigere bil Model E fra Tesla.

- Alle de som kjøper Model S er med på å finansiere utviklingen av denne bilen. Det er god grunn til å fortsette med det. I Europa koster skadevirkningene årlig 160 milliarder euro på grunn av fossile utslipp.

En stor andel av dette stammer fra transport.

- Vi må regne med de store helsekostnadene som utslipp fra bensin og diesel skaper, sier Bellona-sjefen.

- Bellona jobber med et større arbeid for å bedre beregne fotavtrykket fra elbil. Vi tar gjerne imot innspill. Å la vær å regne med helsekostnader osv er ikke akseptabelt og er bare en av mange steder Spetalen bommer. Men han treffer på sol fordi det og elbiler er fremtiden, sier Hauge.

LES OGSÅ «DET STORE INTERVJUET» MED SPETALEN OG HAUGE HER:

- Jens Stoltenberg har en skjult formue på 45 millioner

- Jeg er tøff som faen, ja

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere