NA24.no

Foto: STEPHEN LAM (Reuters)

- Derfor vil ingen kjøpe denne iPhonen

Og fredag kommer den til Norge.

I september avduket Apple to nye iPhone-modeller, nærmere bestemt toppmodellen iPhone 5S og budsjettmodellen iPhone 5C.

Sistnevnte er teknisk sett temmelig lik iPhone 5, som ble lansert i 2012, men den nye modellen er tilgjengelig i en rekke ulike farger og til en rimeligere pengesum enn andre, nye, modeller.

I Norge vil telefonen ha en anbefalt utsalgspris på 4890 kroner, for modellen på 16 GB, og 5790 kroner, for modellen på 32 GB.

Til sammenligning vil iPhone 5S ha en anbefalt utsalgspris på kr 5790 for modellen på 16 GB, kr 6690 for modellen på 32 GB og kr 7590.

Begge telefonene lanseres i Norge 25. oktober.

Les også:Vi har testet iPhone 5S

- Teknologiske gjenstander gir økt status
I blant annet USA, England, Frankrike og Tyskland har de nye telefonmodellene vært i salg siden 20. september.

Men til tross for at 5C betegnes som en rimelig iPhone, som flere vil ha råd til, tyder en rekke rapporter på at Apple har problemer med å selge den. Dette melder The Huffington Post.

Det spekuleres i om årsaken til det sviktende salget er at Apple har oversett en av de viktigste årsakene til at folk kjøper produktene deres. Det hevdes nemlig at det å være i besittelse av et Apple-produkt gir prestisje, og at en budsjettutgave av et Apple-produkt undergraver denne oppfatningen.

- For lenge siden var du jegeren som kom tilbake med det største rådyret, eller drepte en løve og bar dens tenner rundt halsen. Nå, om du kan bringe hjem en teknologisk gjenstand er det en måte å øke din sosiale status på - i alle fall i hodet ditt, sier Roger Dooley, forfatteren av «Brainfluence: 100 Ways to Persuade and Convince Consumers with Neuromarketing», til Huffington Post.

- Apple trenger flere kunder
iPhone 5C ser imidlertid ikke ut til å gi folk følelsen av økt status, og derfor kan det også oppstå problemer med posisjoneringen av produktet.

Samtidig som telefonen blir ansett som for rimelig til å være et prestisjeprodukt, er den hverken billig eller differensiert nok til at Apple kan hevde seg blant mobilmodellene i de laveste priskategoriene.

Modellen, som utvilsomt appelerer i størst grad til yngre målgrupper, var forventet å få en lavere pris da den ble introdusert tidligere i år.

Det er ingen hemmelighet at Apple trenger nye kunder for å opprettholde sin vekst, men prisen på 5C-modellen blir omtalt av flere eksperter som for høy til at, det nye segmentet som Apple hendvender seg til, kan investere i et slikt produkt.

- Apple trenger nye kunder for å fortsette å vokse, og 5C var ment å appelere til en ny, mer prisbevisst forbruker. Det viser seg at å tilegne se nye kunder, er mye vanskeligere enn å holde på eksisterende, sier Sarah Rotman Epps, en amerikansk analytiker, til CNN.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

- Aldri vårt mål
Det skal dog ikke være Apples intensjon å konkurrere i billig-segmentet.

Det uttalte Tim Cook i et intervju med Bloomberg Businessweek tidligere i år. Han sa også at selskapet ikke ønsker at Apple-telefonene skal bli ansett som billige.

- Vi har aldri hatt som mål å selge en lavkostnadstelefon. Vårt hovedmål er å selge en bra telefon og gi en opplevelse, skal Cook ha uttalt.

Men hva er da bakgrunnen for at Apple har lansert en budsjettutgave av sin bestselger? Kan det være den stadig økende konkurransen?

Siden den aller første iPhone ble lansert i 2007 har Apple nytt godt av å bli ansett som overlegen på grunn av produktenes produktegenskaper, design og en opplevelse av kulhet.

Den siste tiden har imidlertid Samsungs flaggskiptelefoner, som for eksempel Galax S4, fått et stadig stødigere fotfeste i markedet. Samsungtelefonene blir også ansett som en legitim rival til iPhone, og det har dermed blitt vanskeligere for Apple å overtale kundene om at deres produkter gir dem høyere status enn eiere av konkurrentens telefoner.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Har snublet inn i et dilemma
Samtidig har Apple snublet inn i et dilemma som mange andre merkevarerprodusenter har støtt på før dem; nemlig at merkevaremarkedet bare representerer en liten del av det totale markedet, men at det å skape et differensiert nok billigprodukt uten å svekke den overordnende kvaliteten til merket, er utfordrende.

Flere luksusklesmerker har latt seg lokke av ambisjoner om å selge sine produkter til en større del av markedet, dog til en lavere pris.

Mercedes Benz er ett eksempel. Deres billigmodell, Mercedes CLA, har verken den samme kraften, eller prislappen, som de andre bilmodellene. Heller ikke gir den eieren like mye prestisje, noe som på sikt kan bidra til å dra ned merkevarens rangering på prestisjetabellen.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Farene
Tar man potensielle skadevirkninger inn i betraktningen er det, til tross for at billigere utgaver av kjente merkeavarer kan føre til økt salg, er det stor risiko forbundet med å lage billigutgaver av høyt respekterte merkevarer.

Noe av unikheten og prestisjen av å eie et slikt produkt minskes nemlig når de blir «allemannseie». Men kun tiden vil vise om Apple vil måtte betale en høy pris for sin budsjettmodell, 5C.

Kilder: The Huffington Post, Bloomberg Businessweek, Side3, CNN

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere