NA24.no

Foto: Mariusz Basiak (Norwegian)

- Det er tydelig at Norwegian mangler prosedyrer

Sist oppdatert:
Norwegian-passasjerene som var om bord i det sikkerhetslandede flyet i Tyrkia er mektig forbanna.

Ekteparet Magnus Vold og Deniz Aluc var to av de 180 passasjerene som var om bord i Norwegian-flyet som måtte sikkerhetslande på Ataturk lufthavn i Istanbul i Tyrkia mandag kveld.

- Selve sikkerhetslandingen opplevde vi ikke som dramatisk i det hele tatt, men for en del av menneskene som var om bord var det likevel dramatisk og noen hadde behov for medisinsk hjelp, forteller ekteparet til Nettavisen.

Les også:Norwegian-passasjerer fikk ikke forlate terminalen

Fordi flyet måtte gjennom tekniske undersøkelser måtte passasjerene først vente i flyet i to timer, før det deretter ble klart at de måtte tilbringe natta på flyplassen i vente på et nytt fly.

- Vi ble lovet mat, drikke, tepper, puter og legehjelp. Først i 04-tiden fikk vi en baguett og en flaske vann eller cola. Tepper, puter og legen så vi aldri noe til, forteller Magnus Vold, som er sjokkert over Norwegians behandling av passasjerene.

Manglende bemanning
Da Nettavisen snakket med kommunikasjonsansvarlig i Norwegian, Johan Bisgaard Larsen, tirsdag formiddag, forklarte han at flyselskapet ønsket å innlosjere passasjerene på hotell, men at de ikke fikk lov til dette av tyrkiske myndigheter.

- De ville ikke at passasjerene skulle forlate terminalen, derfor måtte de bli der, men bemanningen sørget for at de fikk mat og drikke. I tillegg var bemanningen i kontakt med vår avdeling i Oslo, sa Bisgaard Larsen.

Men ifølge Magnus Vold var det mellom klokken 02 og 08 ingen bemanning tilgengelig for passasjerene.

- Crewet gjorde en god jobb frem til de forsvant. Vi fikk ikke beskjed om hvorfor de gikk, men hadde bare fått beskjed om at det nye flyet ville være klart til å boardes klokken 07 neste morgen.

Vold forteller at han hele natten forsøkte å ringe Norwegian, men at det nummeret som stod på billetten hans ikke åpnet linjene før klokken 06. Da kom han til flyselskapets billettservice som ikke kunne hjelpe. Først klokken 08 åpnet linjene til kundeservice.

Bisgaard Larsen i Norwegian understreker overfor Nettavisen at situasjonen er meget beklagelig.

- Vi beklager selvfølgelig om passasjerer underveis ikke har fått tilstrekkelig informasjon. Vi har stor forståelse for passasjerenes frustrasjon, men gjorde det beste vi kunne under omstendighetene som var. Sikkerheten kommer fremfor alt i Norwegian, sier han.

- Mange småbarn
- Det er tydelig at Norwegian ikke har noen prosedyre når det kommer til håndtering av slike avvik. Vi har alle forståelse for at slike avvik kan forekomme, men dette handler om Norwegians service og behandling av sine passasjerer.

Vold påpeker at opplevelsen ble traumatisk for mange. Han beskriver gate-rommet som lite og veldig kaldt, med stålstoler og marmorgulv.

- Det var veldig mange småbarn blant passasjerene, som hadde trengt tepper og puter for å kunne sove, siden det var svært kaldt.

- Folk trengte tilsyn, barn frøs og det var tendenser til litt opprør, sier han.

Vil skrive klagebrev
Magnus Vold og Deniz Aluc vil likevel gi Norwegian litt ros. De er veldig fornøyd med hvor rask flyselskapet sørget for å få et nytt fly på plass, og at passasjerene på ny var på vei mot Norge under 12 timer etter sikkerhetslandingen.

Likevel har ekteparet allerede levert klage til flyselskapet, og kommer til å sende enda et klagebrev.

- Vi er ganske forbanna akkurat nå. Det er klart at vi mister tillit til Norwegian når vi opplever sånt som dette. Vi kommer ikke til å fly med Norwegian igjen før vi er sikre på at de har prosedyrene sine på plass.

Ekteparet vil i sitt klagebrev be om en forklaring i forhold til hva som gikk galt denne natten.

- Jeg flyr mye og har aldri opplevd noe lignende før, sier Magnus Vold.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere