NA24.no

(Børge Sandnes/FrP Media)

- Dette er et håpløst forbud

Sist oppdatert:
Langer ut mot dieselforbud.

Oslo bystyre vedtok onsdag å forby dieselbiler og tungtransport i Oslo på dager med høy luftforurensing.

Byrådets vedtak baseres på at luftkvaliteten i byene er blitt dårligere blant annet på grunn av NOx-utslipp fra dieselbiler og tungtrafikk

Det vekker reaksjoner.

- Nå har Oslo hatt nærmere tre år på seg til å finne ut hvordan de skal løse problematikken på kalde vinterdager. Da er det skuffende at dette er alt de kommer med. Det trengs langt kraftigere lut enn å drive med symbolpolitikk, sier Inger Elisabeth Sagedal, kommunikasjonssjef i NAF, i en melding.

Avgjørelsen vekker også reaksjoner i det politiske miljøet.

- Det er et håpløst forbud. Det er regjeringen som har sørget for at så mange har kjøpt dieselbil, og det betyr at regjeringen er mer opptatt av å kutte i CO2-utslippene enn de er av folks helse. Nå risikerer alle som har fulgt regjeringens råd, å måtte la bilen stå. Folk kjører ikke bil fordi de synes det er gøy, det er fordi det er nødvendig for dem, sier Bård Hoksrud, Frps samferdselspolitiske talsmann på egne sider.

- Fungerer dårlig
Vinteren 2007 prøvde Bergen datokjøring for å løse akutt luftforurensing.

FØLG NA24 PÅ FACEBOOK

Tiltaket fungerte dårlig, ifølge NAF. Nå skal altså Oslo innføre et lignende tiltak.

- Det er positivt at Oslo også vil stanse tungtrafikken, men hva med skipstrafikken, spør Sagedal.

- Ser man på målepunktet på Hjortnes-kaia ligger forurensingen der langt høyere enn i resten av byen. Kanskje skip også bør hindres å komme inn til Oslo på de aktuelle dagene inntil man får skipene over på landstrøm. Det blir for lettvint og gir for lite effekt, å legge alt ansvar på de mange som bruker bil daglig for å få hverdagen til å gå rundt, sier hun.

- Urettferdig
Hoksrud har forståelse for problemer astmatikere opplever, men mener at det finnes bedre virkemidler.

- Hadde regjeringen virkelig ment at det er helt livsviktig at man får redusert luftforurensningen, så kunne de umiddelbart fjernet den urettmessige mineraloljeavgiften på GTL (Gas to liquid)-drivstoff. FrP har fremmet forslag om nettopp det. og GTL har et langt lavere utslipp enn diesel. For det andre kunne de satt ned nybilavgiften slik at folk fikk mulighet til å kjøpe nye og «renere» biler, sier han.

Han mener at dette er et politisk uføre.

- Det er uetterrettelig å først stimulere til å kjøpe dieselbil for så å straffe de som gjorde det når byråkratiet møter seg selv i døren. Dette er et politisk uføre som billistene ikke har noe ansvar for at vi har havnet i, sier Hoksrud.

- Straffer miljøet
Kanskje ikke så uventet langer også bilpushere ut mot forbudet.

- Vi forstår og støtter bystyrets ambisjon om bedre luftkvalitet i Oslo, spesielt i vinterhalvåret. Men det blir feil å bruke virkemidler som straffer både miljøet og Oslos befolkning, som i flere år har vært oppfordret til å kjøpe dieselbiler. Løsningen ligger i et tydelig skille mellom nye og miljøvennlige dieselbiler kontra eldre dieselbiler med unødvendig høyt utslipp, sier direktør Johnny K. Danielsen i Mercedes-Benz Norge personbil, i en melding.

Mercedes-Benz sier at de har jobbet systematisk for å redusere utslippene.

- Et konkret bevispunkt er vår nye M-Klasse som ved hjelp av Mercedes-Benz sin avanserte BlueTEC-teknologi allerede har et NOx-utslipp som ligger under dagens krav for bensinbiler. Denne teknologien tilfredsstiller de felleseuropeiske Euro 6-kravene og blir i løpet av de neste par årene faset inn i alle våre dieselbiler. Til sammenligning betyr Euro 6-kravene en reduksjon i NOx-utslipp på minst 90 % i forhold til en 7 år gammel bil som kun tilfredsstiller utslippsgrensene for Euro 3, sier Danielsen.

De mener at politikerne heller bør gjøre det mer lønnsomt å skaffe seg nye biler.

- Hvis Oslo bystyre er opptatt av forurensningen fra bilparken, bør de gjøre felles sak overfor sentrale myndigheter, slik at vi i Norge kan stimulere til bruk av nyere og miljøvennlig kjøretøy på bekostning av eldre forurensede kjøretøy, sier Danielsen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere