RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Ifølge Norges Taxiforbund er det langt fra få som organiserer ulovlig passasjertransport på sosiale medier. - Det som er nytt er et omfang og en organisering som gjør at mange unge dras inn og synes det er greit, sier Atle Hagtun i Norges Taxiforbund. (Illustrasjonsfoto.)
Ifølge Norges Taxiforbund er det langt fra få som organiserer ulovlig passasjertransport på sosiale medier. - Det som er nytt er et omfang og en organisering som gjør at mange unge dras inn og synes det er greit, sier Atle Hagtun i Norges Taxiforbund. (Illustrasjonsfoto.) Foto: Magne Turøy (Bergensavisen)

- Drosjefolk er så forbannet at de vil ta loven i egne hender

Sist oppdatert:
- Det vil vi unngå.

BA fikk i forrige uke innsyn i et skriv fra Hordaland politidistrikt til Politidirektoratet hvor politiet innrømmer ikke å ha oversikt over organisering av pirattaxi på sosiale medier.

Brevet er en redegjørelse for omfanget av piratproblemet i Bergen, som betegnes som «relativt stort». Videre skriver politiet at aksjoner mot piratkjøringen tilsynelatende har hatt «liten preventiv effekt», og at deres innsats mot den ulovlige virksomheten med dagens bemanning kun består i «å jage aktørene, dersom de sperrer for lovlig virksomhet eller forstyrrer ro og orden».

Næringen møter politiet

Dermed er det grunn til å tro at sjåførene risikerer lite ved å bryte Yrkestransportloven, og drosjenæringen har sett seg lei på dette. Onsdag møtte Norges Taxiforbund Politidirektoratet i håp om en felles kampanje mot pirataktørene.

– Vi håper på en mer samordnet innsats med politiet. Noen steder tar de dette på alvor, andre ikke, sier kommunikasjonssjef Atle Hagtun i forbundet.

– Det er klart at en del drosjefolk er så forbannet at de gjerne har lyst til å ta loven i egne hender. Vi ønsker å unngå opphissede situasjoner. Men det er ikke sånn at politiet kan skyve dette unna. De har ansvar for å ta vare på hele lovverket.

Han stusser særlig over at en ikke kan følge opp den åpenbare organiseringen på nettet.

– Jeg tenker kanskje litt enkelt, men når politiet har navn og nummer til en som reklamerer med ulovlig kjøring på Facebook, kan jo noen i privat arbeidstid ta en telefon til dem for å ta en bekymringssamtale og forteller dem at de er utenfor loven og under oppsyn, foreslår kommunikasjonssjefen, som i etterkant av møtet virket fornøyd med Politidirektoratet:

– Vi synes møtet var veldig positivt. Det var jo det første møtet, så vi skal fortsette kontakten, men synes vi ble tatt på alvor og at de forsto problemstillingen, sier Hagtun til BA.

- Ikke kjent med omfang

Erling Børstad i Politidirektoratet satt onsdag i møte med Norges Taxiforbund, og forteller at hensikten i første omgang var orientering.

– Vi ba enkelte politidistrikter om korte redegjørelser på forhånd, og så har taxinæringen, som kjenner dette på kroppen, kunnet gi oss mer. Nå må vi gjøre egne kartlegginger og vurderinger. Dette er på et veldig tidlig stadium, forteller Børstad.

Han kan informere om at det er avtalt ny kontakt i september, etter ferietiden. Angående omfanget av pirattaxiproblemet, erkjenner han at deler av informasjonen var ny for dem.

– Deler av det har vi vært kjent med. Men vi var ikke kjent med omfanget, og dette er åpenbart en problemstilling næringen kjenner på kroppen.

Øystein Frotaule er oppmerksom på pirattaxiene i Bergen. - Men i helgene og om kvelden er forebygging av vold prioritet nummer én hos oss, sier han.


Veldig synlig

Fungerende leder for patruljeseksjonen i hordalandspolitiet, Øystein Frotaule, medgir at piratproblemet er omfattende.

Han er enig at en ensartet håndtering landet over hadde vært å foretrekke.

– Selvfølgelig hadde det vært veldig greit om borgere i et land har en enhetlig måte å bli behandlet på, sier han, men trekker frem geografiske variasjoner:

– Hvis du er i en by omtrent uten ordensforstyrrelse og vinningskriminalitet, det politiet kan bruke ressursene på å bekjempe piratvirksomhet, vil du sikkert oppleve at vi gjør en bedre jobb der enn i byer uten anledning til å bruke ressurser på dette, sier han.

Frotaule forteller at de har tatt et sted mellom seks og åtte piratsjåfører i år, og at opp mot 25 ble tatt i fjor.

– Det er jo en åpenbar aktivitet som er synlig for alle. Utfordringen er hva vi skal bruke ressursene våre til. Er det rolig på ordensfronten, så vi9 har tid og anledning, vil vi anmelde piratsjåførene vi kommer over.

Han sier disse risikerer bøter på rundt 8000 og avklippede skilter på kjøretøyet.

Men å overvåke organiseringen på nett, gjør de ikke.

– Kunne det å ringe sjåførene, slik taxiforbundet foreslår, vært en løsning?

– Det kunne det helt sikkert. Men det er også må ta i betraktning, er at piratkjøring etter loven er en forseelse, som det i utgangspunktet ikke er straffbart å planlegge. En skal også bevise at kjøringen har funnet sted, og sjåføren måtte nesten hatt kunden i bilen, påpeker Frotaule.

Han trekker likevel frem at kjøretøyene ikke vil være sertifisert for passasjertransport, og at den svarte økonomien heller ikke er bra.

– Problemet er veldig synlig i både ukedagene og helgene.

Les flere saker fra Bergensavisen.


Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere