NA24.no

Foto: Gunnar Stavrum (Nettavisen)

- Du kan reise under navnet Donald Duck

Sist oppdatert:
Analysehus har gjort skremmende funn rundt flysikkerheten i Norge.

Fra april 2011 ble plikten til å vise legitimasjon fjernet på alle flyplasser innen EU. Bakgrunnen for endringen var at Schengen-området skulle være en sone der fri flyt av varer og tjenester er gjeldende.

FØLG NETTAVISEN NA24 PÅ FACEBOOK

Norge er en del av Schengen slik at de nye reglene også gjelder her hjemme.

- Reise som Donald

- Du kan ved dagens løsning i praksis bestille flybillett på internett i navnet Donald Duck, hente ut billetten i SAS- eller Norwegian-automaten og boarde flyet uten å vise et eneste ID-dokument. Dette så lenge du reiser uten bagasje, sier administrerende direktør Kjell-Ola Kleiven i Risk Information Group (RIG) til Nettavisen NA24.

Analysehuset RIG har gjort en risikoanalyse av flysikkerheten her til lands og i nabolandet Sverige, og funnene er skremmende.

- Ikke bare er legitimasjonsplikten nærmest ikkeeksisterende, men det er heller ingen sjekk av reisende mot internasjonale sanksjonslister eller såkalte «travel ban-lister». Sistnevnte er samfunnets verktøy for å holde personer, som utgjør en risiko eller fare, borte fra internasjonale flyplasser.

- Er sidemann en terrorist?

Kleiven reiser selv med fly ukentlig og stiller spørsmål ved de manglende kontroll rutinene ved selve ID-sjekken. Han vektlegger viktigheten av å vite hvem som er ombord i fly over norsk luftrom.

- Vi ønsker vel alle å vite at sidemannen er sikkerhetsklarert, før vi tar turen til 30.000 fot, sier Kleiven.

I land som USA og England stilles det krav til passasjersøk mot internasjonale og nasjonale «travel ban-lister». Dette gjøres før passasjerer får gå ombord i flyet, og sikrer at passasjerer som utgjør en risiko ikke kommer ombord.

- Flyselskapene er pålagt å vite hvem som sitter på et fly i tilfelle ulykker. Hvem ringer du som nærmeste pårørende om billetten er kjøpt i navnet Donald Duck? spør han.

Kleiven viser blant annet til hva som skjedde når en britisk student på juldagen 2009 forsøkte å sprenge opp et fly på vei til Detroit.

- For meg er det uforståelig hvordan de skal kunne ha kontroll på slikt når de ikke sjekker ID på de som går om bord. I en ideell verden kunne du sikkert unnlatt å sjekke identiteten til passasjerer, men i høy risiko samfunnet anno 2012 så er dette å leke med ilden, sier Kleiven.

LES HER: British student airline bomber

Han stiller spørsmålstegn ved om myndighetene eller flyselskapene prioriterer hurtighet og lavpris fremfor reisendes sikkerhet. Kleiven understreker at det å fjerne ID-plikten samme år som Osama Bin Laden ble henrettet og ti år etter 9/1, er å invitere til flyterror på Europeisk jord.

- Det finnes i dag fire kontrollfaser ved flyreisende. I de fleste kontrollfasene ligger ansvaret hos flyselskapene som for eksempelvis ved booking, check-in og boarding. Men enn enda viktigere del er sikkerhetskontrollen som i norge Avinor er ansvarlig for, her utføres ikke noe kontroll av hverken identitetsdokument eller kontroll mot «travel ban-lister», sier Kleiven.

Slik ser det originale bildet ut, tatt da Krekar ble framstilt for varetektsfengsling i Oslo tingrett i mars.

500 «terrorister» innen Schengen

Det første, og muligens det beste, for å stoppe terrorister i tide, er å utføre et passasjersøk mot internasjonale og nasjonale «travel ban-lister» allerede ved bestilling.

Neste steg bør flyplassene, i dette fall Avinor, utføre en identitetsverifikasjon ved sikkerhetskontrollen.

- For selvfølgelig kan noen booke ved falsk identitet, men da stoppes den ved sikkherhetskontrollen hvis de har identitetskontroll. Hvis noen booker ved den identitet som står på «travel ban-listene», så skal myndighetene varsles. Flyselskapene skal selvfølgelig ikke ta konfrontasjonen med en mulig terrorist.

Det finnes i dag 11 internasjonale og nasjonale «travel ban-lister», med et større antall personer som ikke skal kunne gå om bord på fly. Disse listene kan igjen deles inn i 47 underkategorier med tilhørende risikoklassifisering.

Analysen fra RIG datert oktober i år viser at det er over 3.000 personer som klassifiseres som ekstremt høy risiko av organisasjonene over. Om vi ser utelukkende på Schengen-borgere med tilhørighet på sanksjonslistene, så utgjør dette over 500 objekter i sonen hvor det ikke er noe ID-kontroll.

Krekar har fly forbudt

Ahmad Najmuddin Faraj eller Mullah Krekar, er den for Norge mest kjente personen med flyforbud fra både blant annet EU og FN.

- Ahmad Najmuddin Faraj har nok til tross dette ikke noe problemer å sette seg på et fly ut av landet, en annen sak er om han vil det selv, sier Kleiven.

LES HER HVOR MYE KREKAR HAR KOSTET:

- Terroristenes flyselskap

Flyselskapene sjekker i dag om kredittkort som benyttes ved kjøp av reise, er stjålet eller savnet. I tillegg sjekker de om navn på ID-dokument ved innsjekking av bagasje er samme som navn på kjøpt billett.

Kleiven trekker frem at det er et stort skille på identiteskontroll og identitetsverifikasjon, FATF (Financial Action Task Force). FATF oppfordrer til en identitetskontroll hvor det utføres en identitetsverifikasjon via eksempelvis MRZ (Machine Readable Zone) kode eller chip (RFID)

- I den ideelle verden burde selskapene gjort en automatisk ID-verifiseringssjekk med en ID-skanner der ID kortet leses, verifiseres og klareres for eventuell manipulasjon eller feil. Dette gjøres i dag i andre land ved automatisk sjekk av MRZ kode basert på alle personalia i ett pass ved lesing av chip, det vil si alle pass nyere enn 2005, infrarødt lys samt ved UV bestråling i standardiserte lesere. I samme operasjon kan det gjøres en sjekk mot relevante «travel ban-lister», sier Kleiven.

Slik identitetsverifikasjon er forankret internasjonalt og han mener løsningene over ville kunne være et enkelt og meget effektivt alternativ for å sikre flyselskapenes renome før de fartsblinde flyselskapene blir hentet inn av egen lavpris politikk. I dagens flymarked er det viktigere å snu på hver krone, enn å investere i sikkerhet så lenge det ikke er relevante eksempler på flyterror på norsk jord.

Kleiven øyner likevel håp.

- Det er vel de færreste som ønsker å bli kjent som terroristenes flyselskap, sier han.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere