NA24.no

Foto: Elin Reitan (Mediehuset Nettavisen)

- En fars plikt å overrekke sine barn en Rolex

Sist oppdatert:
- Det høres kanskje litt klysete ut, men sånn er det en gang.

OSLO (NA24): Julerushet har ikke startet i Urmaker Bjerkes nyoppussede forretning i Karl Johans gate.

De eksklusive klokkene, plassert i opplyste glassmontre, har allikevel tilskuere hvis øyne suger til seg urverk verdt flere hundretusen kroner.

Men det er først om et par uker det teppebelagte rommet vil fylles opp av, i hovedsak, menn på gavejakt.

- Trykket i butikken øker fram mot jul, så desember er en hyggelig tid for oss, sier Halvor Bjerke, daglig leder av Urmakerkjeden Bjerke, til Nettavisen NA24.

Les også
- Den burde kostet mer enn 379.000
- Folk er mer opptatt av å kjøpe luksusjulegaver

- Denne koster 516.000 kroner
Mens omsetningen øker i desember, går den gjennomsnittlige pengebruken per kunde ned.

Volumet øker imidlertid, og det er i hovedsak ur fra Rolex, TAG Heuer, Breitling og Omega som etterspørres i julerushet.

- Nordmenn bruker fortsatt mye penger på klokker, men vi ligger fortsatt langt bak resten av Europa.

- Dette er klokken alle vil ha, sier Bjerke, og peker på et Rolex-ur i stål.

I samme monter ligger også det jeg får fortalt er en Rolex Cosmograp Daytona. Denne i platina. For det blotte øyet ser ikke de to klokkene spesielt ulike ut, men prisforskjellen er stor.

- Denne koster 516.000 kroner, sier Bjerke og peker på klokken i platina.

Han opplyser samtidig om at den andre har en prislapp på 80.000 kroner.

Begge modellene er stort sett kontinuerlig utsolgt.

- Nordmenn bruker fortsatt mye penger på klokker, men vi ligger fortsatt langt bak resten av Europa. Mens italienerne for mange år siden fant ut at det å ha fem eller seks klokker i sortimentet sitt er sånn passe, har nordmenn begynt å forstå at man kan ha mer enn èn klokke, sier Bjerke.

Stadig flere viser også interesse for klokker, og tiden da det ene uret var den eneste tidsmåleren man hadde, skal være over.

- I dag er klokken mye mer enn ett urverk. Det er en del av et antrekket, det gir en opplevelse å bruke den, og det er en drøm mange har, sier Bjerke.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

- De gamle, nostalgiske sakene
Urmakerkjeden Bjerkes daglige leder opplyser videre om at mange satser på et ur i høy kvalitet, og mange kjøper gamle, brukte merkeklokker for så å leve dem inn til reparasjon.

- Mange er villig til å betale mye for å fikse opp gamle klokker, for de liker de gamle, nostalgiske sakene, sier Bjerke.

Mange er villig til å betale mye for å fikse opp gamle klokker, for de liker de gamle, nostalgiske sakene.

Han oppfodrer imidlertid folk å handle brukte klokker med varsomhet, både i Norge og i utlandet. Det er nemlig langt fra uvanlig at falske klokker blir innkjøpt i den tro at de er ekte vare, og regelmessig får urmakerkjeden inn klokker til reparasjon, som eieren tror er en original, men som er langt fra dette.

- Det kommer inn noen nesten hver eneste dag, sier Bjerke, som opplyser at både de som har kjøpt klokker i utlandet og på Finn.no har fått seg noen ubehagelige overraskelser etter å ha levert inn klokken til Bjerkes kyndige personell.

Det å handle nye klokker, spesielt i utlandet, kan imidlertid ogs¨å være risikosport om du ikke går til innkjøp av uret hos en autorisert forhandler. Det å fortolle varer kjøpt i utlandet er også essensielt.

Ufortollede varer gir nemlig lite tilbake på forsikringen om klokken skulle bli stjålet, og det å sørge for at brukte, utenlandske klokker, man kjøpe i Norge også har medfølgende tollkvittering er derfor viktig.

- Om du har kjøpt en brukt klokke for 100.000 kroner og denne blir stjålet så får du tilbake 6.000 kroner på forsikringen. Punktum. Det spiller ingen rolle om du har spesiell forsikring på produktet eller om det er stjålet i innbrudd. Du må ha sertifikat, tollbevis og kvittering, hvis ikke dekker ikke forsikringsselskapene i Norge noe særlig, sier Bjerke.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

- Du kan få den så dyr du vil
Med et prisnivå som ligger lavere enn flere andre steder i Europa kan det være lite å spare på å handle urverk i utlandet, om man da toller varen sin ved innreise til Norge slik man skal gjøre, mener Bjerke.

- Vi selger masse klokker til utlendinger, da har vi gode priser og kortere leveringstid.

Blant urnakerkjedens utvalg begynner prisene på 10.000 kroner. Også klokker til over en millioner kroner kan skaffes, men prisen på det dyreste uret han har tilgjengelig i butikken på nåværende tidspunkt er han motvillig med å gi detaljer om.

- Det vil jeg ikke snakke om. Men du kan få den så dyr du vil. Du kan få de veldig dyre, sier han imidlertid.

- Vi kan si at vi selger klokker hver uke som koster over 100.000 kroner, og om du ser på snittprisen av det vi har her så må det også være slik, fortsetter han.

Bak han blinker merkenavnet på en av verdens dyreste klokkemerker. Patek Phillipes rimeligste urverk selges for 90.000 kroner, mens alle andre ur ligger med en prislapp på over 100.000 kroner.

- Og hvem kjøper disse?

- Folk som har lyst på noe litt spesielt, og som har en lidenskap for å ha noe mer eksklusivt. Mange av dem kjøper noe så diskret at om du ikke kan, eller kjenner til merket, så vet du ikke hva det er for noe, svarer Bjerke.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

- Det høres kanskje litt klysete ut
Rolex er derimot det mest populære urverket, og disse er ofte utsolgt i de mest etterspurte modellene.

- Mange sier at det er en fars plikt å overrekke sine barn en Rolex klokke som basisen i sin kolleksjon. Det høres kanskje litt klysete ut, men sånn er det en gang. Meningen med det er at man får en klassisk fin klokke som man kan ha lenge, smiler Bjerke, som opplyser om at klokker i stål er mest populær blant nordmenn - kanskje mye på grunn av prisen?

- Klokker har gått fra å være en tidsmåler til å bli litt mer passion. Det høres kanskje litt klysete ut, men sånn er det en gang.

- De klokkene har mest folkelig pris. Men etterspørselen etter gullur har økt, og mange menn vil ha rosa gull da de mener den lyse gullfargen ikke er så fin mot den bleke huden. Det å bruke skinnreimer er også blitt mer akseptert.

- Mer kvalitetsbevisste
Bjerke viser fram flere klokkemodeller.

Noen av merkene er helt ukjent for undertegnede, men Bjerke informerer om at stadig flere nordmenn har bred kunnskap om det som rører seg i klokkemarkedet.

- Folk er blitt mye flinkere i Norge. Det er ikke riktig å si at de er mer merkebevisste, men heller mer kvalitetsbevisst, sier han.

Og legger til:

- De studerer produktet veldig nøye, og jeg er overrasket over hvor god bransjekunnskap kundene har.

Bjerke ser ut i de nyoppusede lokalene. Han tar en slurk av kaffekoppen. Retter selv på sitt armbådnsur.

- Klokker har gått fra å bare være en tidsmåler, til å være litt mer «passion», smiler han.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere