NA24.no

Åse Korsmo klagde til Europark, men fikk beskjed om at det ikke holdt med en uttalelse fra legevakten.
Åse Korsmo klagde til Europark, men fikk beskjed om at det ikke holdt med en uttalelse fra legevakten. Foto: Trine Urstad (Moss Avis)

- Europark må ha brev fra legen, ikke legevakten

Sist oppdatert:
Åse Korsmo trodde ikke det hun leste da svaret på klagen kom tilbake fra Europark.

For en måned siden var hun på legevakten med venninnen til datteren sin. Hun hadde betalt parkering frem til 15:53, men hadde ikke mulighet til å gå fra.

– Når noen har så store smerter, som hun hadde, ville jeg ikke gå fra. Da jeg gikk ut syv minutter senere, klokken 16:00, lå den gule lappen der, forteller Korsmo til Moss Avis.

Fire minutter etter at parkeringstiden hadde gått ut, 15:57, hadde Europark vært der og gitt henne bot.

– Jeg ble ordentlig irritert. At man ikke en gang får noen minutter på seg når man er på en legevakt eller sykehus, synes jeg er usmakelig, sier Korsmo.

Dersom slik dokumentasjon (bekreftelse fra lege som dokumenterer at De ikke kunne forlate pasient) er oss i hende innen 10 dager fra dette brevs dato, vil vi ta Deres henvendelse opp til ny vurdering

Hun fikk derfor legevakten til å dokumentere at hun ikke hadde hatt mulighet til å gå ut og betale for ny parkeringslapp, betalte boten og sendte klage.

– Ifølge reglene er det slik man må gjøre det og jeg var helt sikker på at jeg kom til å få dem tilbake. Da svaret kom ble jeg helt sjokkert, sier hun.

Les også: Fikk ikke betalt - Q-park bøtela likevel

Måtte komme fra legen

For Europark godtok ikke at legevakten hadde skrevet støttebrevet.

– Det måtte komme fra den spesifikke legen som behandlet henne, sier hun.

I brevet, somMoss Avis har fått kopi av, står det følgende:

« Det er kun dokumenterte hindringer som klart ligger utenfor førers kontroll som kan gi grunnlag for å vurdere unntak fra parkeringsbestemmelsene. Dersom slik dokumentasjon (bekreftelse fra lege som dokumenterer at De ikke kunne forlate pasient) er oss i hende innen 10 dager fra dette brevs dato, vil vi ta Deres henvendelse opp til ny vurdering.»

– For det første har dem vel ingenting med hva som feilet henne og for det andre – mener dem at vi skal løpe etter leger og bruke deres dyrbare tid på å bekrefte det?

Korsmo forteller at hun ikke kommer til å gå videre med saken fordi hun ikke vil bruke legens tid på dette, men synes måten Europark oppfører seg på er kritikkverdig.

– Hadde jeg fått bot på en vanlig handletur hadde jeg selvfølgelig tatt selvkritikk og betalt boten. Men at dette skjer utenfor et sykehus synes jeg ikke hører noe sted hjemme, sier hun.

Nå har hun klaget Europark inn til Parkeringsklagenemda.

Les også: Fikk parkeringsbot uten grunn 

Ikke et problem

Bjørn Hødal, kommunikasjonssjef i Sykehuset Østfold sier til Moss Avis at problematikken ikke er daglig-kost for sykehuset.

– Det kommer slike klager mindre enn én gang i måneden, sier han.

Vil ikke kommentere

Pål Gleditsch, kommunikasjonsdirektør i Europark, sier til Moss Avis at han ikke vil kommentere saken fordi den nå er klaget inn til Parkeringsklagenemda.

– Vi vil derfor avvente nemndas behandling av saken, og kommer til å rette oss etter nemndas vurderinger og vedtaket i Parkeringsklagenemnda, sier han til Moss Avis.

Korsmo forteller at hun fortsatt avventer svar fra Parkeringsklagenemda.

Les flere saker



Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere