NA24.no


David O'Brien representerer Ryanair-ledelsen i Oslo onsdag.
David O'Brien representerer Ryanair-ledelsen i Oslo onsdag. Foto: Jørgen Berge (Nettavisen)

Ryanair avvikler: - Fjern flyplassavgiften, så kommer vi tilbake

Sist oppdatert:
Ryanair avvikler basen på Rygge.

HOLBERGS PLASS (Nettavisen): Et stort presseoppbud møtte Ryanair-ledelsen i Oslo onsdag, samme dag som flypassasjeravgiften innføres.

Les også: Budsjettavtale: - Ingen håndsrekning til Rygge

Like før pressekonferansen startet, fikk Ryanair spørsmål om Rygge.

- Jeg kan garantere at hvis flypassasjeravgiften fjernes, kommer vi tilbake til Rygge, sa Ryanair-direktør David O'Brien.

Les også: Parat: - Dette tror vi er den egentlige grunnen til at Ryanair vil ut av Rygge

Men ikke noe tyder på det, så:

– Vi har triste nyheter, triste nyheter som vi må takke deres regjering for, sa O'Brien i sin innledning.

Slik beskriver Ryanair flypassasjeravgiftens inntreden i Norge.

Nye ruter til London fra Gardermoen

Han fortalte deretter om prosessen fra regjeringen i november i fjor da de foreslo flypassasjeravgiften, som tydelig kom som et sjokk på det irske lavprisselskapet.

Selv om Ryanair hadde en klar oppfatning av at finansminister Siv Jensen (Frp) ikke støttet den omstridte avgiften, viste det seg at regjeringen ikke ville snu.

Samtidig  ble det klart at lavprisselskapet halverer sin aktivitet i Norge, og åpner nye ruter fra Gardermoen, blant annet tre ganger daglig til London.

- Hvor mye dyrere er det for dere å fly fra Gardermoen, O'Brien?

- Det vil jeg ikke svare på, sier den kommersielle direktøren til Nettavisen.

Det var stor interesse for Ryanair-sjef David O'Brien i Oslo 1. juni.  På spørsmål om hvorfor ikke toppsjefen Michael O'Leary kom, svarte han: - Jeg har ansvar for dette området. - Vet du hvor han er i dag? - Nei, det vet jeg faktisk ikke, svarte O'Brien.


Erna: - Vi lar oss ikke presse av Ryanair

I video-intervjuet svarer O'Brien blant annet på Facebook-utspillet fra statsminister Erna Solberg (H), som mener vi ikke kan la oss presse av Ryanair.

- Hvor viktig er Norge for Ryanair?

- Norge er et lite marked i periferien, ett av 33 marked for vår del. Men det er ingen annen grunn enn dumme flyplassavgifter og høye flyplassavgifter som stopper oss fra å vokse i Norge, sier han.

Lavprisselskapet forventer en vekst på nær ti prosent de neste årene.

- Det er sannsynligvis bedre å samarbeide med oss enn å la være, sier O'Brien ubeskjedent.

Saken fortsetter etter innslaget.



Les også: - Ryanair vinner så det suser på spillet om Rygge

Overrasket

Det betyr avvikling av Ryanairs base på Rygge og nedlegging av flyplassen med rundt 1.000 tapte arbeidsplasser på og i tilknytning til flyplassen som en konsekvens.

– Vi ble veldig overrasket i november i fjor da Norge foreslo en flypassasjeravgift. Vi vet ikke hva slags avgift det er og hva den skal oppnå, sier O'Brian.

Slik er Ryanairs videre satsninger.

- Vil ikke ha redusert trafikk

– I mai ble skatten bekreftet. Vi tilbød Rygge en betydelig del av våre operasjoner, omtrent 50 prosent. Rygge er et profitabelt privat selskap. Dessverre var Rygge ikke i stand til å godta vårt tilbud om redusert trafikk. Det betyr at vi må legge ned vår base, sier O'Brian.

Ryanair-direktøren setter imidlertid døra på gløtt for fortsatt baseaktivitet i Norge og på Rygge, men da må regjeringen snu, slik han sa før pressekonferansen startet.

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

Våre bloggere