NA24.no

Franske myndigheter tror at flyet til Germanwings ble sendt i bakken av andrepiloten.
Franske myndigheter tror at flyet til Germanwings ble sendt i bakken av andrepiloten. Foto: Ina Fassbender (Reuters)

- Flere flystyrter er selvmord

Sist oppdatert:
Har tatt for seg ulykker jorden rundt.

Franske myndigheter opplyser at andreflygeren, av flyet som styrtet i de franske Alper, trolig styrtet maskinen med vilje.

For de fleste er dette utenkelig, men det vil i så fall ikke være første gangen.

I fjor kom det en rapport som slår fast at det er sjeldent at fly krasjer som følge av selvmord, men at det forekommer. 

- Antakelig mørketall
Ved systematisk sjekk av ulykker i USA i perioden 1993-2012 kom man frem til at 24 av 7.244 ulykker som medførte tap av liv, tilsvarende 0,33 prosent, sannsynligvis er direkte forårsaket av en eller flere piloter, ifølge Air & Space Magazine.

Statistikk fra England over 30 år underbygger dataene, da de har kommet frem til at det er en selvmordsrate på 0,3 prosent.

Mesteparten av ulykkene har oppstått med småfly, men også større kommersielle fly er rammet.

Samtidig er det vanskelig å i etterkant fastslå hvorvidt det er krasj med overlegg, noe som gjør at det kan være store mørketall.

- Det er sannsynligvis et underestimat og dermed representerer en minstefrekvens av pilotselvmord med fly, skriver finske Alpo Vuorio som står bak rapporten, ifølge Air & Space Magazine.

Samtidig er det også slik at det er en del ulykker der etterforskerne er sikre på at det er pilotene som står bak bevisste kollisjoner.

Flylege Vuorio Alpo ledet forskningen av selvmord og flyulykker.

Verden rundt
En av de mest omtalte flykrasjene som er direkte koblet til selvmord er SilkAir Flight 185, der alle 97 passasjerer og syv kabinansatte døde under kollisjonen med elven Musi på Sumatra i 1997.

I 1999 gikk et EgyptAir-fly i bakken med 217 passasjerer om bord, og amerikanske etterforskere skal ha kommet frem til at det var en bevisst handling fra kapteinen.

I 2013 krasjet passasjerflyet LAM Mozambique Airlines Flight 470 i Namibia etter at kapteinen hadde stengt andrepiloten ute fra kabinen. Noe som resulterte i 33 dødsfall.

I forbindelse med flyulykken til Malaysia Airlines Flight 370, der fly og 227 passasjerer forsvant i fjor er en av teoriene at også det kan ha vært forårsaket av pilotene.

Sjekker ikke psyken
I rapporten anbefaler de at det blir utført en psykologisk obduksjon etter alle mistenkelige ulykker.

Norske piloter må inn til helsesjekk minst en gang i året for å få beholde flysertifikatet, men de behøver ikke å bli undersøkt av psykolog eller psykiater.

– De årlige undersøkelsene er grundige, standard helsekontroller utført av allmennpraktiserende lege som er godkjent som flylege. Vedkommende skal ha øye for om psyken er påfallende eller ikke. Men det er en grovsjekk og ikke foretatt av en spesialist i psykologi, sier sjeflege Trond-Eirik Strand, seksjonsleder for flymedisinsk seksjon i Luftfartstilsynet, til NTB.

Heller ikke pilotene i Germanwings eller Lufthansa undergår psykologiske undersøkelser, opplyser selskapet torsdag ettermiddag.

- Trolig noe mer bak
Hjelpetelefonen får daglig telefoner fra personer som vurderer å avsluttet livet. Men i løpet av de 23 år Hjelpetelefonen har eksistert har vi aldri støtt på personer som har ytret ønske om å ta med seg flere inn i døden, sier daglig leder Aslaug Timland Dale.

Aslaug Timland Dale er ny daglig leder på Hjelpetelefonen.

- Dette er en type utfordringer vi ikke møter ved tjenestene hos oss. Det har ikke skjedd at vi har støtt på menneskersom har gitt utrykk for at de ønsker å ta med seg mange flere inn i døden. Jeg tenker umiddelbart at dersom det stemmer at piloten har gjort dette så må det ligge noe annet bak enn et ønske om å avslutte livet for egen del. sier Dale til Nettavisen.

Pilot tror på selvmord
Nettavisen har snakket med en norsk pilot som til daglig flyr Airbus og som en rekke ganger har flydd flytypen A-320, lik det som styrtet.

- Det lukter «suicide mission» lang vei. Det kommer til å komme som et sjokk på mange, sier piloten til Nettavisen.

Han mener at kombinasjonen av alle enkelthendelsene, neppe er tilfeldig.

- Kombinasjonen av alt, tyder på at flystyrten er styrt med vilje. At noen har satt nesa nedover med 1.000 meter i minuttet, uten at det ble gjort med vilje, rimer ikke. Hvorfor skulle han sette ned 1.000 meter i minuttet? Det må han fysisk ha iverksatt, sier piloten.

Til sammenligning faller et fly under en normal innflyving fra 150 til 300 meter per minutt.

Les mer: - Det har mest sannsynlig vært en kapring, og derpå følgende massedrap

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere