RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Alexander Winger (Mediehuset Nettavisen)

- Folk er mer opptatt av å kjøpe luksusjulegaver

Handler dyre designvarer i julestria.

Julestria nærmer seg med stormskritt, og mange har allerede tatt fatt på juleforberedelsene.

I hovedstadens mange luksusforretninger er det forventet stor aktivitet, for det er ingen hemmelighet at nordmenn stadig blir gladere i å handle luksus - også som julegaver.

- Vi selger mye luksusvarer fram mot jul. Folk er tydelig opptatt av å kjøpe mer luksus, også i gaver, sier Ørnulf Høyer, til Nettavisen NA24.

- Veldig mange kjøper luksusvesker i julegaver. Det morsomme er at kvinner kjøper luksusprodukter til menn, som vanligvis ikke unner seg slike varer, fortsetter han.

- Tre millioner i gavekort
Mannen som omtales som Norges kleskonge står blant annet bak butikkjeden Høyer, og merkevarehuset Eger.

På sistnevnte økte omsetningen med 20 prosent i oktober i år sammenlignet med samme periode i fjor, og Høyer forventer også omsetningsvekst i både november og desember.

- Vi merker allerede økt omsetning på gavekort. Der har vi hatt en skikkelig «boost» og har måttet trykket opp 1.500 ekstra gavekort. Vi selger sinnsykt mange av dem opp mot jul, sier Høyer.

- I fjor omsatte vi for tre millioner på gavekort i desember, og dette tallet vil øke i år, fortsetter han.

Og det er ikke småpenger disse gavekortene fylles med, men så er det også langt mellom billigproduktene i merkevarehuset Eger, som troner på toppen av Karl Johans gate.

- Jeg vet om eksempler hvor folk har kjøpt et gavekort til 30.000 kroner, men det er sikkert noen høyere. Men dette gjelder ikke nødvendigvis bare opp mot jul, sier Høyer.

- Vi merker at gavekortene nærmest blir brukt som kredittkort, som fylles opp, fortsetter han.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

- Økt luksuskunnskap
I år vil luksusglade Oslo-boere, og tilreisende, har et bredere utvalg luksus å meske seg i enn noen gang.

Tiltsedeværelsen a luksusforretninger i Oslo sentrum har nemlig vært formidabelt det siste året.

Mens Gucci åpnet dørene til Norges første konseptbutikk i Nedre Slottsgate i august i år, fortsetter de allerede etablerte luksusprodusentene, Mulberry og Louis Vuitton, å omsette for millioner i sine forretninger bare et steinkast unna.

Tidligere i år åpnet også Marc by Marc Jacobs sin første, norske flaggskipbutikk. Det samme gjorde Bottega Veneta.

- Vi ser en økt etterspørsel etter luksus. For eksempel økte vi omsetningen fra ni til 16 millioner ved å skifte ut jeansavdelingen med en trend-luksus avdeling, opplyser Høyer.

- Folk vil ha luksus med attitude, og vi merker at kundene har mer kunnskap om luksusmerker nå enn før, fortsetter han.

Luksusvesker under juletreet
Høyer er imidlertid ikke alene om å merke økt etterspørsel etter luksusvarer.

Flere av merkevarebutikkene i Oslo melder om omsetningsøkning, deriblant Louis Vuitton og Mulberry.

Mens Louis Vuitton solgte vesker og andre designvarer for vel 65,7 millioner kroner i 2012, omsatte Mulberry Oslo for over 35,7 millioner kroner, fra sin butikk.

Nå fram mot jul er det grunn til å tro at det vil bli økt aktivitet i begge luksusbutikkene.

Tidligere i år meldte nemlig butikksjef for Mulberry Oslo, Stine Folland, om at de antok å selge flere eksemplarer av sin dyreste veske Bayswater Ostrich, som koster 46.000 kroner stykket.

- Vi selger mer av de klassiske veskene som ligger under 10.000 kroner, men Bayswater Ostrich er den dyreste vi har inne. Den har vi inn i forskjellige farger, men da bare én av hver, sa Folland til Nettavisen NA24, tidligere i år.

- Vi har solgt to eller tre hittil i år, sjansen er stor for at vi selger flere nærmere jul, sa hun videre.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere