RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Paul Weaver (Mediehuset Nettavisen)

- Hadde vi hatt Snåsa-mannens evner

Sist oppdatert:
Stein Erik Hagen kunne forutsett både det ene og det andre.

Stein Erik Hagen slår tilbake mot kritikken tidligere Orkla-sjef Finn Jebsen har kommet med. Jebsen skrev i en kronikk torsdag at Orkla har hatt en svak utvikling mens Hagen har vært styreleder i selskapet. Han pekte også på at særlig satsingen på solcelle-industrien, gjennom REC og Elkem Solar, har vært en dårlig vei.

I en ny kommentar torsdag slår Hagen tilbake.

- Jeg mener strategi er viktig, og det mener Orklas nåværende styre og ledelse. Men vi må ikke forveksle strategi med profeti. Hadde vi hatt Snåsa-mannens evner, kunne vi forutsett både det ene og det andre, og hadde vi hatt Jebsens etterpåklokskap, kunne vi dømt i hytt og pine – i ettertid, skriver Stein Erik Hagen i kommentaren.

Mener han skal gjøre som Heyerdahl
Til Aftenposten sier Hagen videre at han nå skal benytte metoder som Orkla-legende Jens P. Heyerdahl i sin tid benyttet. Hagen ønsker i fremtiden at Orkla skal plukke ut noen bedrifter og satse tungt på å utvikle dem. Heyerdals metode ga i sin tid Orkla en rolle som et av de viktigste kraftsentre i norsk næringsliv. Men kritiske røster mente at aksjonærene under en slik strategi ikke fikk sin gevinst ved at Orkla ikke greide å synliggjøre verdiene i konsernet.

Det hører med til historien at Hagen fikk kastet mannen som bygde Orkla til et stort, viktig norsk industrikonsern, Jens P. Heyerdahl, på dør.

Dette til tross, mener Hagen, at Jebsen karakterisering av tingenes tilstand i Orkla er ukorrekt og preget av det han i et debatt innlegg i Aftenposten beskriver som: - den lettest tilgjengelige, mest eksakte og minst anvendbare vitenskap. Etterpåklokskap.

Les også: Vridd stemme mobber Hagen

Hagen mener det i ettertid er lett å påstå at den tunge satsingen på solenergi i årene fra 2005 til 2007 var feilslått, når en sitter med resultatet foran seg. Men at et annet hendelsesforløp enn det som skjedde vanskelig kunne skjedd.

- Det er en sannhet vi alle deler, på samme måte som alle i 2007 mente at Orklas kraftfulle satsing på solenergi var tilnærmet genial, skriver Hagen.

Videre peker Hagen på at Jebsens påstander om den økonomiske utviklingen fra 2001 - 2006 og videre med Hagen selv i styrelederstolen ikke er helt korrekte.

Les mer: Har solgt til utlandet for 70 milliarder

Krangler om historien
Først og fremst er det en periode på elleve måneder etter at Jebsen måtte gå, som Jebsen, i Hagens øyne, har kreditert seg selv. I denne perioden steg Orkla-aksjen med 33 prosent og at avkastningen i perioden fra 1 januar 2001 til og med 31 desember 2005 var 10,5 prosent i snitt per år ifølge tall fra Bloomberg og ikke 16 prosent slik Jebsen gir uttrykk for.

Hagen understreker også at store deler av verdiskapningen i perioden fra 2001 - 2005 kom etter salg av Carlsberg i februar 2004. Noe Hagen påpeker var et stort salg av verdier til utlandet. Nettopp det Jebsen kritiserer Hagen for å gjøre. Selge verdiger til utenlandske kjøpere og ikke velge Heyerdahls og Jebsens suksessoppskrift hvor Orkla skal satse bredt, ha flere ben å stå på og satse på oppbygning av bedriftkultur samt kompetansen og leselse.

Les flere saker på NA24

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere