RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Helt greit at man kan fly som Donald Duck

Sist oppdatert:
Ikke noe problem at du flyr under falskt navn, mener flyselskapene.

Nettavisen skrev sist fredag om flypassasjerer som kan gå om bord i fly på norske flyplasser uten å vise legitimasjon. Du kan kjøpe billett under navnet Donald Duck.

Norske flyselskaper er imidlertid ikke bekymret for sikkerheten.

Tar stikkprøver
Norwegian oppfordrer sine passasjerer til å ta med pass, og de tar stikkprøver av passasjerene ved innsjekking, opplyser informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen til Nettavisen NA24.

Han forteller at passasjerene er flinke til å ta med pass. Selv om man i teorien skal kunne reise passfritt i EU, så er det enkelte land som har egne regler.

FØLG NA24 PÅ FACEBOOK

For eksempel kreves det pass når man reiser ut fra spanske flyplasser.

- Hva med terrorfaren når passasjerer kan gå om bord uten å ha vist ID?

- Der har vi flyplassenes egne sikkerhetsregler. Avinor har ansvaret for sikkerhetssjekken. Det går blant annet på å stoppe passasjerer som har med seg ting de ikke kan ha med, sier Sandaker-Nielsen.

Ifølge Luftfartstilsynet har det hele tiden vært et avgjørende kriterium å sørge for at innsjekket bagasje følger passasjeren.

Endret reglene
Tidligere ble dette sikret gjennom krav om legitimasjon. Etter at reglene ble lagt om i EU i mars 2011, er dette ivaretatt gjennom at innsjekket bagasje knyttes til boardingkortet.

Når det gjelder passasjerer uten bagasje, så har man på flyplassene «lag på lag» med sikkerhetsrutiner som skal sørge for sikkerheten om bord, selv om passasjerene ikke avkreves legitimasjon ved ombordstigning.

De fleste er godt kjent med den grundige sikkerhetssjekken passasjerene må gjennom på flyplassen, der potensielt farlige gjenstander blir oppdaget og fjernet ved bruk av metallsøker, gjennomlysing etc.

MEST LEST PÅ NETTAVISEN:

EØS-avtalen
- Alle norske securitybestemmmelser er EU-forordninger utarbeidet av alle medlemslandene i EU. Norge og Island er med på dette gjennom EØS-avtalen, opplyser senior kommunikasjonsrådgiver Marit Kvarum i Luftartstilsynet til Nettavisen NA24.

- Securityregelverket slik det er i dag, er myndighetenes svar på hendelser. Det vil si at hvis det oppdages et forsøk på anslag mot et fly, innføres det en regel som skal hindre at et slikt anslag kan skje i framtiden, sier hun.

Vil ikke lage lister
Hvert land har dessuten mulighet til å lage nasjonale bestemmelser basert på risikovurderinger for det enkelte land. Derfor har enkelte land i EU innført strengere securitytiltak som for eksempel væpnede vakter. Dette er en politisk beslutning som blir tatt på øverste politiske nivå i det enkelte land.

- Når det gjelder spørsmålet om ID-sjekk så er det ikke et krav om det i EU/EØS-området. Tidligere måtte norske flypassasjerer fremvise ID (eller fingeravtrykk), men dette var utelukkende for å sikre at personer som sjekket inn bagasje også gikk om bord i luftfartøyet (såkalt bagasjegjenforening). Travel ban-lister har vært oppe til diskusjon i EU-kommisjonen, men det er ikke et prioritert tiltak per nå, sier Kvarum.

- Opplæring, øvelser, planer
- Sikkerhetskontrollen skal stanse forbudte gjenstander. Det å overvåke radikale grupper som øver på terror er tillagt PST. Luftfartsselskapene har opplæring, øvelser og beredskapsplaner for å håndtere anslag mot luftfarten, herunder flykapringer. Informasjon om hvilke sikringstiltak som finnes for ulike typer anslag må selvsagt skjermes, sier hun.

Det er viktig å huske på at det på flyplassen og om bord på flyet fins lag på lag av tiltak. Det er summen av disse sikkerhetstiltakene som beskytter luftfarten på en betryggende måte.

SAS anbefaler
Pressekontakt Tormod Sandstø hos SAS sier til Nettavisen NA24 at selskapet anbefaler sine reisende å ha med seg legitimasjon i form av pass, men det er fordi de kan komme opp i mange situasjoner på sine reiser hvor det er viktig å kunne identifisere seg. For eksempel må du ha pass med deg hvis du skal bestille hotellrom i Europa.

SAS foretar ikke kontroller av identitet utover det som følger av EUs regelverk.

- Vi er pålagt, og følger EUs regler. Vi kan ikke diktere egne regler på det formelle eller juridiske området, sier Sandstø.

- Luftfarten er så regulert, og vi legger til grunn at myndighetene gjør en skikkelig jobb her, sier han.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere