NA24.no

MISFORNØYDE: Ekteparet Iain og Helen Dewar fra London, Storbritannia, har reist med Hurtigruten over 20 ganger. Etter vann-nekt i restauranten er det stopp.
MISFORNØYDE: Ekteparet Iain og Helen Dewar fra London, Storbritannia, har reist med Hurtigruten over 20 ganger. Etter vann-nekt i restauranten er det stopp. Foto: Privat

- Hurtigruten er havets Ryanair

Det britiske eksteparet elsket Hurtigruten, men nå er det stopp: - Det er en stygg måte å tjene penger på.

De simpelthen elsker Norge, skriver Nord24.

- Fjellene, fjordene, atmosfæren, menneskene, det er så nydelig, sukker Iain Dewar (64) når han tenker på landet som han og kona Helen, for alvor fikk oppleve for første gang i 2001.

Den gang på tur i det som er kåret til verdens vakreste sjøreise.

Siden har de vært tilbake nesten hvert år. Nesten hver eneste gang har de reist med Hurtigruten langs norskekysten. Og tross sjarmerende skjevheter i noen av de gamle skipene, til tider stormfullt sommervær og ifølge dem, tull med bookingen, har ekteparet kommet igjen og igjen.

Men etter en tur med MS Lofoten i februar 2014 er det stopp.

Startet boikott

Etter at selskapet begynte å ta seg betalt for å servere vann til måltidene i restaurantene om bord i skipene, har ekteparet startet en boikott - og ifølge dem har de flere med seg.

Les mer: Tone fikk ikke vann til maten om bord i Hurtigruten.

I flere brev, som Nord24.no har fått tilgang til, har ekteparet korrespondert med Hurtigruten sin avdeling i Storbritannia siden 2009, samt sendt e-poster til den norske administrerende direktøren, Daniel Skjeldam så seint som i fjor høst.

Sistnevnte har ikke svart på ekteparets henvendelser. Til Nord24.no sier Dewar at han håper selskapet vil endre praksis, fordi han mener det går utover både selskapet og Norges rykte.

- Hurtigruten er som "Ryanair of the Seas", sier Iain Dewar og sikter til flyselskapet som er kjent for å ta seg betalt for ekstra tjenester, tjenester som andre flyselskap gjerne har inkludert i prisen.

- Det er som å komme til en venn og bli bedt om å betale for en kopp te, sier engelskmannen.

Han mener adgang til vann er en rettighet.

- Vann er grunnleggende for alt liv. Å prøve å skape inntekter på det, når du i utgangspunktet har mye penger, er bare en stygg måte å tjene penger på, sier Dewar.

VÅTT OG KALDT: Det britiske ekteparet sier de elsker Norge og turene med Hurtigruten.


- Ikke bra nok kvalitet

Ankepunktet er at man ikke kan få servert tappet vann fra kran, men må kjøpe vann fra flaske, enten naturlig eller karbonisert, når man spiser i restaurantene om bord.

Det britiske ekteparet hevder at venner av dem også ble nektet gratis vann for å ta medisiner.

MISFORSTÅELSE: - Det må være en misforståelse at passasjerer ble nektet vann til medisiner, sier kommunikasjonsrådgiver i Hurtigruten, Stein Lillebo.

I kafeen og ellers om bord i båten kan man drikke fra springen, forklarer kommunikasjonsrådgiver i Hurtigruten ASA, Stein Lillebo.

- Vi serverer vin, øl, mineralvann, juice og vann på flaske i restaurantene. Kranvannet fra tankene om bord er fullt ut drikkbart, men har ikke en kvalitet vi synes er på et nivå vi skal servere i restauranten, sier Lillebo.

Eksemplet med vann for å ta medisiner, har Lillebo vanskelig for å tro.

- At noen er aktivt forhindret vann til å ta sine medisiner finner jeg meget vanskelig å tro og velger å se på dette som en misforståelse. Våre besetningsmedlemmer yter en meget høy grad av service, og strekker seg normalt svært langt for å gi gjestene det de ønsker, sier han.

Fikk tilbakebetalt

Første gang ekteparet Dewar tok oppe denne saken, var i 2009. De ble overrasket over å måtte betale for vann i restauranten, etter at de i flere år hadde reist med selskapet uten å måtte gjøre det.

Derfor sendte de et klagebrev til Hurtigrutens avdeling i Storbritannia. I svarbrevet fikk Dewar beskjed om at de ville få refundert pengene for vann.

- Den første henvendelsen fra Dewar kom som en respons da vi som et prøveprosjekt innførte salg av vann på flaske. Jeg kjenner ikke den konkrete vurderingen som da ble gjort, men ordningen ble etter hvert avsluttet, forklarer Lillebo.

Men Dewars har fått den samme beskjeden fra den britiske avdelingen denne gang.

Rundt 55 pund (ca. 640 norske kroner) brukte ekteparet på vann på turen, som skulle bli den siste.

Hvis ikke selskapet endrer strategi.

- Det er en så utrolig kjip gest å ta betalt for vannet, konkluderer briten.

Les flere saker fra Nord24 her.

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere