NA24.no

Foto: Tor Erik Schrøder (NTB Scanpix)

- Høyres politikk er rederpolitikk

Sist oppdatert:
Sjømannsorganisasjonene raser mot Høyres maritime pakke.

OSLO (Nettavisen): Høyres maritime strategi provoserer norske sjøfolk. Mens Høyre selv sier de vil legge til rette for at godt kvalifiserte sjøfolk får gode arbeids- og levevilkår, blir dokumentet «Styringsfart 2020» møtt med en brottsjø fra sjøfolkenes egne organisasjoner. De frykter å bli flagget i land.

«En kortsiktig og ensidig maritime politikk», sier Norsk Sjømannsforbund, Det norske maskinistforbund og Norsk Sjøoffiserers forbund i en fellesuttalelse.

- Har forsøkt å pynte på det
- Det er rederne Høyre har lyttet til her, og så har de forsøkt å pynte på det og få det til å se fint ut. Men dette er ikke positivt for norske sjøfolk. Selv om vi får beholde nettolønnsordningen og taket på den fjernes, vil vi ikke kunne klare å konkurrere med internasjonale lønns- og arbeidsvilkår, sier Jacqueline Smith, leder i Norsk Sjømannsforbund, til Nettavisen.

Hun sier hun håper Høyre tar til fornuft i løpet av det pågående landsmøtet og kommer opp med en bedre pakke for den sjøfolkene og den maritime næringen.

- Jeg tror ikke alle i Høyre er klar over hva dette vil innebære, sier hun.

Det er særlig Høyres signaler om at norske rederier kan få utvidet adgang til å bruke mannskap fra lavkostland på norskflaggede skip langs norsk kyst og i petroleumsvirksomheten som provoserer.

I tillegg til å foreslå ulike tiltak for den maritime næringen, signaliserer Høyre i «Styringsfart 2020» at det er på tide å oppheve de såkalte fartsområdebegrensningene for skip registrert i NIS (Norsk Internasjonalt Skipsregister).

Danskebåt med NIS-flagg?
Dette innebærer, ifølge sjømannsorganisasjonene, at NIS-registrerte skip får tilgang til alle typer skipsfart på norsk område med mannskap fra lavkostland. Tradisjonelle norske fartøyer med NOR flagg og norske mannskaper vil dermed bli utkonkurrert i våre nasjonale farvann, mener de.

Når Høyre vil åpne for at konkurranseutsatte passasjerskip i utenlandstrafikk skal kunne registreres i NIS, innebærer det for eksempel at Color Lines ferger skal kunne seile med NIS-flagg.

- Da vil de stå fritt til å ansette mannskaper fra lavkostland på hjemlandets lønnsnivå, sier Smith.

Selv om det er krav om tariffavtaler på NIS-båter, er det tariffavtaler på helt andre vilkår, påpeker hun.

Hun frykter signalene om at Høyre vil gå enda lengre og se på fartsområdebegrensningene for NIS på generelt grunnlag. Det kan bety at kravet til at skip med norsk flagg i norske farvann og på norsk kontinentalsokkel skal bruke norsk mannskap eller ha hovedkontor i Norge forsvinner.

«Tilpasset rederne»
I fellesuttalelsen skriver sjømannsorganisasjonene:

«Sjømannsorganisasjonene mener dette er et forslag ensidig tilpasset norske rederiers interesser, og ikke hele den norske maritime næringen. Rederinæringen tenker kortsiktig hvis de støtter en slik strategi. Lavere mannskapskostnader vil styrke rederienes konkurranseevne på kort sikt, men deres eget rekrutteringsgrunnlag vil forsvinne. Den maritime utdanningspolitikken Høyre foreslår vil det ikke være behov for når rekrutteringen av norske sjøfolk til norsk skipsfart stopper opp».

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere