RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Bjørn-Eivind Årtun / Forbrukerombudet.no

- Ikke aktuelt å bruke lotteriloven

Sist oppdatert:
Ladbrokes granskes av Forbrukerombudet, men ikke av Lotteritilsynet.

Forbrukerombudet har bedt Ladbrokes svare på en rekke spørsmål etter at det ble kjent at spillselskapet kontaktet norske kunder per e-post og telefon for å informere om hvordan man kan overføre penger etter at det ble forbudt for norske banker å overføre penger til utenlandske spillselskap.

– Vi beskytter jo den businessen vi har i Norge. Det er det ingen tvil om. Og det er vi i vår fulle rett til, sa samfunnskontakt for Ladbrokes i Norge, Per Scavenius, til NRK for en måneds tid siden, da saken ble kjent.

- Har ikke konkludert
Forbrukerombudet har foreløpig ikke kontaktet andre selskap enn Ladbrokes.

- Vi har sendt et brev til Ladbrokes for å prøve å finne ut av dette. Det vi stiller spørsmål ved, er knyttet til det at de ringer til folk, etter regelverket om telefonsalg. Vi undersøker om det foregår på riktig måte, sier seksjonssjef Jo Gjedrem i Forbrukerombudet til Nettavisen.

- Vi har på ingen måte konkludert, legger han til.

Ladbrokes har sendt sitt svar, og benekter på ingen måte at man aktivt har kontaktet norske kunder.

- Vi har kommunisert med eksisterende kunder via e-post og telefon, bekrefter Scavenius overfor Nettavisen.

Han ønsker ikke å kommentere hva de har skrevet i tilsvaret til Forbrukerombudet.

- Det ønsker vi ikke å kommentere før vi har fått tilbakemelding på våre svar, utover det at vi er sikre på at vi ikke har gjort noe galt, sier Scavenius.

- Forbrukermyndighetenes bord
Lotteritilsynet har ikke engasjert seg i denne saken og kommer heller ikke til å gjøre det.

- Lotteritilsynet er kjent med at utenlandske pengespillselskaper har ringt opp norske kunder med informasjon om hvordan kundene kan omgå det nye betalingsforbudet. Selskapene har naturligvis ikke lov å markedsføre sine spill her i landet, men tilsynet konkluderte med at det ikke var aktuelt å bruke lotteriloven på denne typen aktivitet. Vi mente det mer naturlig er forbrukermyndighetenes bord, sier kommunikasjonssjef Rune Timberlid i Lotteritilsynet til Nettavisen.

- Men at selskapene på denne måten aktivt prøver å uthule den nye forskriften, er ikke overraskende. Dette er aktører som i stor grad har vist liten eller ingen respekt overfor de lover og forskrifter som Storting og regjering har vedtatt for å ha kontroll med at pengespill foregår i trygge former her i landet, legger Timberlid til.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere