RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
- Dette blir sykt stort, så stort at jeg bare måtte farge ansiktet, sier Idar Vollvik.
- Dette blir sykt stort, så stort at jeg bare måtte farge ansiktet, sier Idar Vollvik.

- Jeg bare måtte farge ansiktet

Sist oppdatert:
Idar Vollvik har pyntet seg av en grunn.

Den amerikanske tradisjonen «Black Friday» har kommet for fullt til Norge.

Dagen er den siste i november og navnet indikerer en ting, nemlig grovt sett at dette er dagen da det blir svarte tall i regnskapet.

Altså alt man har solgt i løpet av året frem til denne dagen, som er starten på julehandelen, dekker alle kostnader, mens alt man tjener fra denne fredagen og til nyttår legger seg på bunnlinjen.

Og flere nettbutikker forventer nå rekordomsetning. En av dem er Einar Øgrey Brandsdal som står bak blivakker.no.

- Det er den råeste handledagen i året. Vanligvis ligger vi på opp mot 1.000 handler om dagen, mens vi tippet 3.000 på Black Friday i fjor. Vi endte opp på 12.000 handler, sier Øgrey Brandsal til Nettavisen.

- Vi omsatte for nesten fem millioner kroner den dagen, fortsetter han.

- Satser på å toppe det i år?

- Det hadde vært gøy. Vi har 25 prosent rabatt på alle varer, og på noen opptil 80 prosent, så her blir det handel, sier Blivakker-gründeren.

Spår rekord
Tradisjonen finner sted den første fredagen etter Thanksgiving.

Bransjeorganisasjonen Virke venter rekordstor julehandel på nett og anslår at nordmenn kommer til å handle varer for 3,8 milliarder kroner på nett i desember, som er en økning på 15 prosent fra i fjor.

Så mange som 6 av 10 sier nå at de kjøper alle eller noen julegaver på nett.

- Det er den råeste handledagen i året, sier Einar Øgrey Brandsdal.


- Julehandelen på nett har allerede startet, men det er i forbindelse med Black Friday i morgen at det virkelig vil ta seg opp, sier Johanne Kjuus, leder analyse- og bransjeutvikling i Virke.

I Norge har de aller fleste store nettbutikkene hengt seg på den amerikanske tradisjonen ved å tilby ekstra gode tilbud i forbindelse med Black Friday.

- Vi er blitt mer modne netthandlere, og stadig flere aldersgrupper kjøper stadig flere typer varer på nett, sier Kjuus.

- Tar av i Norge
En av dem som satser stort på dette amerikanske konseptet, er nettbutikken Ludo Store, hvor den tidligere mobilgünderen Idar Vollvik trekker i trådende.

- Black Friday tar helt av her i Norge nå. Vi forventer å omsette for over en million kroner på fredag. Siste dagsrekord var 600.000 kroner, samme dag i fjor, sier Vollvik til Nettavisen.

Han har tatt det helt ut og farget hele ansiktet svart.

- Dette er stort for oss. Vi gir 70 prosent rabatt på det mest og frakten blir gratis, sier Vollvik.

- Dette blir sykt stort, så stort at jeg bare måtte farge ansiktet, sier han videre på ut og inn pust.

- Julehandelen på nett har allerede startet, men det er i forbindelse med Black Friday i morgen at det virkelig vil ta seg opp, sier Johanne Kjuus.


Butikkene kommer etter
I USA er det de fysiske butikkene som kjører hardt på Black Friday, mens nettbutikkene har sin egen Cyber Monday.

- Det er forsåvidt bra for de norske nettbutikkene som da kommer de utenlandske nettbutikkene i forkjøpet med sine salgskampanjer, sier Johanne Kjuus.

- Vi ser at de fysiske butikkene i Norge kommer etter, men foreløpig ikke i like stor grad som nettbutikkene, sier hun videre.

På Strømmen Storsenter er det også mange butikker som gjennomfører Black Friday-salg på fredag og vi venter storinnrykk.

- Like interessant er det at Black Friday nå har blitt en god indikator på julehandelen. Opplever vi et godt salg på fredag tyder det på godt salg i julen også, sier senterdirektør Per Kristian Trøen.


Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

Våre bloggere