NA24.no

Rune Hegge Hansen
Rune Hegge Hansen Foto: Privat

- Jeg skulle aldri ha kjøpt dette huset

Sist oppdatert:
Rune Hegge Hansen kjøpte denne boligen for tre år siden. Det ble starten på et mareritt.

- Det finnes bare et ord for hva min familie og jeg føler, vi er blitt rundlurt, sier Rune Hegge Hansen til Nettavisen NA24.

Fremsto som nytt
I juni 2009 var stemningen helt annerledes.

- Vi hadde akkurat slått til og kjøpt det vi trodde var drømmeboligen. Vi hadde nettopp solgt vår gamle bolig. Min samboer var på dette tidspunkt gravid og vi ventet barn i september samme år. Da vi var på visning, var huset renovert og nyvasket uten møbler. Det var ubebodd på visningstidspunktet, og boligen fremstod som praktisk talt ny, forteller Hegge.

Mest lest på Nettavisen:

Full av mangler
Tomannsboligen i Seljeveien midtveis mellom Skedsmo og Kløfta i Akershus inneholdt imidlertid mer enn Hegge-familien ante.

Boligen var full av mangler som først viste seg da vinteren satte inn for alvor.

- Sommeren og høsten var forholdsvis milde, og det kom ikke noe særlig med snø før i desember. Men da sprengkulda begynte rett etter julaften måtte vi begynne å fyre ekstra med ved, mye ved. Jeg hadde aldri tidligere eid en så stor bolig og jeg hadde ingen referanse den gangen på hva som var mye eller lite ved når man varmet opp boligen. Manglende brannvegg, sopp på tak, overbelastede bæringer, taklekkasjer, andre vannlekkasjer og bad uten membran er bare noen av flere titalls mangler som vi i ettertid har oppdaget, forteller Hegge.

Rune Hegge Hansen

Fant alvorlige feil
Han tok kontakt med en bekjent som jobber som byggteknisk konsulent i Rælingen kommune.

- Han kom umiddelbart for å finne årsaken. Han gikk opp på loftet, og konstaterte straks at dette skyldes utett dampsperre på grunn av feilmonterte downlights, sier Hegge.

Hegges bygningskyndige venn fortsatte med å sjekke resten av boligen.

- Etter at han oppdaget flere feil knyttet til våtrommene ble vi rådet til ta kontakt med advokat. Noe jeg også gjorde. Det første advokaten rådet meg til var å få skaffet en grundig takst av boligen, forteller Hegge Hansen.

Les også disse sakene:

Sendte reklamasjon
I mellomtiden sendte han en reklamasjon til selskapet selger hadde tegnet eierskifteforsikring hos der han varslet reklamasjon på mangler i boligen så snart takstrapporten var klar.

- Takstmannen var på befaring to ganger i løpet av kort tid. Ikke overraskende fant han de samme feilene, men også nye mangler. Feil fall mot sluk på begge våtrom, ikke-eksisterende membran i gulv på bad i underetasjen, feillagt shingel på tak og manglende sluk, membran og avtrekk på vaskerom. I tillegg var det mye maur i boligen og mus på loft. Det ble også konstantert feil på terrassen som ikke var forskriftsmessig sikret mot tele, noe som de siste to år har gjort at terrassen er helt skjev, forteller Hegge Hansen.

Ble tilbudt en brøkdel
Selgers eierskiftefforsikringsselskap var villig til å imøtekomme Hegge Hansen i forhold til kravet om prisavslag. Men på langt nær i nærheten av det Hegge Hansen krevde.

- Vi var uenig om pris for utbedring på de fleste punkter. Jeg ble tilbudt 8.000 kroner for utbedring av skader på himling i 1. etasje. Min takstmann vurderte full utbedring av bare denne skaden til 300.000 kroner, sier Hegge Hansen.

Flere feil og mangler
August 2010 utførte taktsmann Jon Kristian Klausen en ny takst.

- I tillegg til alle feilene vi visste om fra tidligere fant Klausen store skjevheter og nedbøyninger. En bærende drager i stue som holder taket på huset oppe var overbelastet med 283 prosent. I tillegg var det helsefarlig muggsopp på kaldloftet og flere rom i boligen inneholdt raggråtemuggsopp.

Vinteren 2010-2011 var boligen blitt enda mer uutholdelig.

- Det hadde begynte å trekke kraftig i boligen. Det var sprengkulde på gulvet i stuen og vi målte i samråd med takstmann temperaturforskjeller på gulv og hodehøyde i stue. Når det passerte 20 minusgrader ute og vi fyrte i peisen inne, hadde vi cirka 25 grader i hodehøyde. På gulvet var det nede i minus 10 grader, forteller han.

I februar bestemet Hegge Hansen-familien seg for å få trykktestet og termografert boligen.

- Det ble avdekket store luftlekkasjer i boligen. Det ble konstatert at boligen hadde lekkasjetall på åtte. Maksimumskravet i forhold til forskrifter fire, sier Hege Hansen.

Stor uenighet om kostnader
Hegge Hansen ble først tilbudt 70.000 kroner i erstatning, et beløp som vokste i takt med at stadig flere takstrapporter fant stadig flere alvorlige feil. Det siste tilbudet erstatningstilbudet han fikk lyder på cirka 600.000 kroner. Etter å ha innhentet flere takster endte Hegge Hansens krav på 1.566.000 kroner.

- Kravet er rimelig og i tråd med to anbud Hegge Hansen har fått på utbedringsarbeidene som er nødvendige for at boligen skal bli slik den skulle ha vært, og slik den ble presentert på visning, sier Hegge Hansens advokat Harald Breivik.

Saksomkostningene i saken er for Hegge Hansens del kommet opp i cirka 500.000 kroner inkludert takster, advokatutgifter og utgifter til fagdommere.

Tredje uka i september møttes partene i retten - to og et halvt år etter at Hegge Hansen første gang ba om prisavslag.

Hegge Hansen-familien har måttet låne penger for å finansiere den rettslige prosessen mot selger og hans forsikringsselskap.

- Vi står i fare for å miste boligen som følge av saken. Vi har slitt psykisk og fysisk og hele familien har slitt med sykdom som følge av kulde, trekk og sopp i boligen, Hegge Hansen.

Les også disse sakene:

Fikk 450.000 kroner
Dommen i den sivile rettssaken falt torsdag 4. oktober.

- Vi har fått medhold i de fleste punkter. Desverre har dommerne lyttet mest til motparten når det gjelder kostnadene ved å rette alle feilene. Vi får en erstatning på 450.000 kroner, noe som så vidt dekker våre saksomkostninger. De 1,5 millionene det vil koste å rette alle feilene må vi bekoste selv, foteller Hegge Hansen til Nettavisen NA24.

Etter samråd med advokat Harald Breivik anker Hegge Hansen derfor dommen.

Flere feller for boligkjøpere
Breivik mener det er flere lærdommer å trekke av saken.

- Pass på når selger krysser av i egenerklæringsskjemaet for eierskifteforsikringen at noen av arbeidene er utført av ufaglærte. Da forflyttes ansvaret for eventuelle feil og mangler over på kjøper, nær sagt uansett hvor alvorlige de er. Dersom kjøper ikke har undersøkt disse opplysningene nærmere selv, har han et problem. Videre skal en kjøper reklamere over feil og mangler han oppdager innen rimelig tid. I praksis betyr dette innen cirka to måneder, noe som denne saken viser er for kort tid..Tre takstmenn hadde befart boligen før Klausen oppdaget at drageren på stua var farlig overbelastet. Hansen blir da møtt med at dette burde han, som ikke er bygningskyndig, sett langt tidligere. Dommerne i denne type saker er svært opptatt av hva kjøper gjorde for å undersøke nærmere - de såkalte risikoopplysninger som ble gitt av selger. Faktum er at i de aller fleste kjøpssituasjoner, i et hett boligmarked, så har man ikke tid til å komme tilbake med en takstmann neste uke, eller uken etter. Da er boligen gjerne solgt allerede, sier advokat Breivik.

Aldri enighet om kostnader
En annet tema er de høyst ulike estimatene for utbedring som dukker opp i konliktsaker. Takstmannen til Hegge Hansens motpart, som også ble brukt som sakkyndig vitne i rettssaken, mener utbedringskostnadene ved manglene utgjør cirka 470.000 kroner, mens både Klausen og Tresgaard Entreprenører AS har gitt anbud som innebærer et tre ganger så høyt beløp.

- For å være ærlig, har jeg aldri i de årene jeg har jobbet med slike saker opplevd at eierskifteforsikringsselskapets takstmann har vært enig i estimatene og utbedringsforslagene som våre takstmenn har gitt. De er uten unntak vesentlig lavere, sier advokat Breivik.

- Det er et tankekors at boligkjøpere er så dårlig beskyttet av et lovverk som i utgangspunktet skulle være en forbrukerkjøpslov for fast eiendom, avslutter han.

Hegge Hansens motpart i rettssaken, Norwegian Claims Link, har valgt å ikke kommentere saken overfor Nettavisen NA24.

Mest lest på Nettavisen nå:

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere