NA24.no

(RIG/Mediehuset Nettavisen)

- Kan avsløre de falske førerkortene på tre sekunder

Livsfarlige vogntog kan avsløres lett med utstyr som i liten grad blir brukt.

Før nyttår skrev Nettavisens samarbeidspartner Bergensavisen en artikkel om falske lastebilførerkort som ble omsatt på svartebørs.

- Vi vet at mange skaffer seg sertifikat for både bil og vogntog på denne måten, sa Hans Salbu, fungerende seksjonsleder ved Utlendingsseksjonen ved Hordaland politidistrikt til BA.

Saken spredde seg som ild i tørt gress i sosiale medier.

- Det tok helt av. Det var mange som forsøkte å kjøpe førerkort fra dette nettstedet for å se hvor lett det var, og en a disse var en av regionsjefene for Norges Lastebileier-Forbund, som kjøpte en fire-fem førerkort, sier initiativtaker til «Folkeaksjonen mot drapstrailere», Øystein Bentzen, til Nettavisen NA24.

Falske førerkort brukes både til å omgå hviletidsbestemmelsene og for å la personer uten kompetanse kjøre.

- Er man ikke yrkessjåfør fra tidligere, får man en enkel instruksjon på hvordan man bruker kortene og når man skal skifte identitet. Sjåførene sitter i limet og blir fanget i et kynisk spill idet de takker ja til jobben, sier NLFs regiondirektør i Trøndelag, Roar Melum, til Tungt.no.

Ingen kompetanse

Og det var nettopp Melum som gjorde den mest kjente bestillingen av falske førerkort etter Bergensavisens artikkel. Han fikk to identiteter og fire førerkort - selv om han aldri har tatt lastebillappen.

- Det som er skremmende er at vi aldri har noen garanti for at de trailerne vi møter kjøres av yrkessjåfører, sa Melum til VG.

Ifølge politiet er forfalskningene til dels svært gode

- Med kompetansen til en gjennomsnittlig politimann- og kvinne er det vanskelig å avdekke at dette er et falskt førerkort, sa Marius Rønningen, miljø- og trafikkoordinator ved Sør-Trøndelag politidistrikt.

Kan enkelt avsløres

Men å avdekke om et førerkort er ekte eller ikke, er ifølge sjef for sikkerhetsselskapet Risk Information Group (RIG), Kjell-Ola Kleiven, en veldig lett jobb med rett utstyr.

- Etter Nordea-svindelen, der noen svindlet til seg millioner med falsk ID-kort, så vi nærmere på problemstillingen, og vi kom over noen skannere for ID-kort. Dette i seg selv er ikke spesielt, og noe en kan skaffe, men vi inngikk et samarbeid med et selskap som hadde en referansedatabase over alle verdens ID-kort. Vi snakker om førerkort, pass og nasjonale ID-kort, sier Kleiven til Nettavisen NA24.

- Så har vi bygget en programvare på toppen som gjør at man kan sjekke om noe er falsk eller manipulert i løpet av tre sekunder. Dette har blitt et ganske stort forretningsområde, og mange i verden har behov for å sjekke identitet.

Avslørt på tre sekunder

- Disse systemene brukes av offentlig sektor i Norge, men Statens vegvesen bruker det ikke, og politiet har det bare i enkelte distrikter. Men hvis jeg hadde hatt utstyret, og jeg stoppet deg i en trafikkontroll, så kunne jeg lagt førerkortet på en skanner, og i løpet av tre sekunder visst om dette var ekte eller ikke, sier Kleiven.

Ifølge Kleiven er det samme system som benyttes når du skal inn i England, og passet ditt blir sjekket på vei inn.

At systemet ikke er rullet ut over alt, er ifølge Kleiven et spørsmål om budsjetter.

- Det koster noen kroner, men risikoen er så stor hvis en ikke gjør noe, så det er verdt det for en løsning som sikrer at Magnus er Magnus - eller at en sjåfør har et førerkort som gjør at man kan kjøre en trailer. Det er folk i dag som har mopedlappen som kjører rundt i 50 tonns vogntog, og slik kan man ikke ha det, sier Kleiven.

Utro tjenere er et problem

Ifølge statssekretær Bård Hoksrud i Samferdselsdepartementet, kjenner han til løsningen, og at den brukes i stadig større grad. Han mener derimot at dette ikke nødvendigvis er noen vidunderkule mot farlige vogntog.

- Så vidt jeg forstår er mange av disse førerkortene et resultat av utro tjenere som fremstiller førerkortene på sammen med de «ekte» førerkortene på de samme maskinene. Dermed er alle sikkerhetstegnene i orden, og utstyr som skal avdekke forfalskninger har ingen mulighet til å skille ut det, sier han.

- Men denne utstyr har nok spesielt noe for seg for tester på grensen, påpeker Hoksrud.

- De fleste er falske

Kleiven vet at dette skjer, men mener volumet av forfalskninger er vesentlig større.

- Dette kan også forekomme «ekte» førerkort, men vi vet at det forekommer en langt større mengde falske. Det er lettere å finne en nettbutikk online som selger falske førerkort, enn å finne en utro tjener. Enkelte nettsteder påstår og at de selger ekte vare, men de avsløres som falske ved test i skanner, påpeker han.

Øystein Bentzen i «Folkeaksjonen mot drapstrailere» kjenner til at denne typen skannere benyttes i enkelte politidistrikter.

- Konsekvensen av et falskt førerkort er jo at sjåfører har manglende kompetanse. Når du kjører over Dovre og møter en trailer med en sjåfør som ikke kan kjøre noe annet enn tohjuling, er det et problem. Men mange kommer også fra land som har sertifikater uten at de har fått opplæring på norske forhold. Da kan en sertifisert sjåfør være like farlig som en uten førerkort, fordi han mangler kompetanse.

- Men når det finnes utstyr som kan ta disse, og vegvesenet og politiet ikke tar det i bruk i særlig grad, er det jo skremmende. Samtidig hvis volumet er lite, kan det være en riktig prioritering, sier Bentzen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere