NA24.no

Foto: Tommy H. Brakstad

- Kan bli en alvorlig krise

Varsko fra mektig industritopp.

Fredag har Kværner kommet med sin rapport over hvordan de har gjort det i årets andre kvartal. Her kommer det frem at ordreinngangen stuper, sammenlignet med samme periode i fjor.

I årets andre kvartal var ordreinngangen til konsernet på 2,3 milliarder kroner. På samme tid i fjor var denne på 15,4 milliarder kroner, da Kværner fikk en rekke store ordre. For første halvår samleter ordreinngangen på 16 milliarder kroner, 15 prosent mindre enn i første halvår i fjor..

- Endringene i ordreinngangene er litt av bransjens natur. Det er store det kontrakter det er snakk om som ikke nødvendigvis fordeler seg jevnt utover året, sier Odd Naustdal, informasjonssjef hos Kværner, til Nettavisen NA24.

Her er Kværner i godt selskap med de andre store norske offshoreverftene, og det er en utvikling som bekymrer lederen for Norsk Industri.

- Denne utviklingen har vi lenge vært klar over. Det er blant annet konsekvensen av at de tre-fire største kontraktene som er delt ut på norsk sokkel har gått til utlandet. Vi har mistet kontrakter for over 50 milliarder kroner på få måneder. Alt som har blitt delt ut fra september i fjor til mai i år har med få unntak gått til små verft i Asia, sier Stein Lier-Hansen til Nettavisen NA24.

- For Kværner var dette veldig utfordrende, spesielt kanskje for Kværner Verdal, sier han.

Også tidligere LO-leder, Roar Flåthen, er bekymret. I mai gikk han kraftig ut i Nettavisen NA24 mot Statoil, som han mente måtte skjerpe seg.

- Skjerp dere, Statoil: Les hele saken her

- Tøff konkurranse
Det betyr imidlertid ikke at man nå kan male fanden på veggen. For selv om ordreinngangen har falt har konsernet økt ordrereserven til 29,6 milliarder kroner.

- Det er en tøff konkurransesituasjon, men vi er forberedt på å gjøre det vi må for å være konkurransedyktige, sier Naustdal.

Og utviklingen til de store offshoreverftene er viktig for norsk industri.

For det er ikke bare for lokomotivene i norsk offshoreindustri at svakere ordreinngang er viktig.

- Det som gjør offshoreverftene så viktige er at det er der vi har de tyngste fagmiljøene, det er der vi utdanner lærlinger, det er der veldig mye av innovasjonen og forskningen gjøres. Selv kompetansen og det å utvikle kompetansen er knyttet til disse store offshoreverftene våre, så de er uhyrlig viktige for hele verdikjeden. Mister vi de så er det uhyre vanskelig å opprettholde kompetansen i hele verdikjeden, sier Lier-Hansen.

- Kan bli alvorlig krise
Han sier at det ikke er noen krise nå, men utelukker ikke at det kan skje.

- Det kan bli en alvorlig krise dersom de store offshoreverftene ikke klarer å vinne store kontrakter. Alvoret ligger lenger frem i tid, men det er nå det må bli tatt grep.

I tillegg til at utlendinger, spesielt i Asia, har økt konkurransen har også nye regler vanskeliggjort situasjonen.

- Disse store offshoreverftene er veldig konjunkturavhengige og for å få gjennomført oppdrag må man kanskje ta inn flere hundre utenlandske arbeidere som er innstilt i perioder. Men det er nå nesten dyrere å bruke utenlandsk arbeidskraft enn norske, og så har vi ikke nok norsk arbeidskraft. Det gjør at en del av de norske verftene, som har kapasitet i utlandet, må gjøre en del av oppgavene i utlandet, sier han.

Lier-Hansen sier at dette er veldig alvorlig på sikt, og at det nå jobbes med å få bedret de norske lokomotivene sin konkurransekraft.

- Dette er tatt så på alvor at det er satt ned et utvalg som skal se på hvordan norsk industri kan ta tilbake konkurransekraften og for å unngå at det blir krise.

Dette utvalget er også Kværner med på.

- Det kommer flere utbyggingsprosjekter i fremtiden og vi har som intensjon å være med på å konkurrere om å få de. Vi har en stor ordrereserve. Fokuset nå er å levere godt på de prosjektene vi allerede har, sier Naustdal.

Tatt godt i mot
Kværner hadde i andre kvartal driftsinntekter på 3.616 millioner kroner, mot 3 milliarder på samme tid i fjor. Driftsresultat (EBIT) endte på 146 millioner kroner, mot 70 millioner kroner mens resultatet før skatt: ble 120 millioner kroner mot 68 millioner kroner på samme tid i fjor.

På Oslo Børs stiger aksjen med fem prosent etter nyheten.

I Norge består Kværner hovedsakelig av Kværner Verdal og Kværner Stord. I selskapet som helhet så er det 3.000 ansatte. Ser man på verftene så er det 1.500 på Stord og 500-600 i Verdalen. Konsernet har virksomhet i 13 land, blant annet i USA, Canada, Russland, Storbritannia, Kasakhstan, Australia og Kina.

Hovedproduktene er plattformdekk (på faste installasjoner, halvt nedsenkbare, FPSO'er, borerigger), oppstrøms og nedstrøms landanlegg og plattformunderstell i betong og stål.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere