NA24.no

(NA24)

- Kan ha gitt SAS dødsstøtet

Sist oppdatert:
Bjørn Kjos bruker mer penger enn noen har gjort tidligere.

Onsdag ble det klart at Norwegian med Bjørn Kjos i spissen knuser sparegrisen så det knaker.

Hele 222 nye fly fra Boeing og Airbus skal hamstres inn over de neste årene. I tillegg har de sikret seg opsjoner på ytterligere 150 fly.

Dette er den soleklart største innvesteringen noe norsk selskap har gjort i historien.

Listeprisen på flyene er nemlig på svimlende 127 milliarder kroner. Selv om dette neppe er summen Norwegian betaler er den uansett historisk.

- Vi har fått til en deal vi vanligvis ikke vil fått til. Vi har fått en kjempefinansiering på vårt flykjøp. Vi bygger for neste generasjon, og da er ikke jeg her lenger, sier Bjørn Kjos til NA24.

Til sammenligning er statens innkjøp av nye jagerfly estimert til i overkant av 50 milliarder kroner - et kjøp som har høstet mye pepper grunnet prislappen.

- Norwegian har fått en veldig gunstig finansiering. Både fordi vi er tidlig ute med nye flytyper, men også på grunn av ordrenes størrelser, sier Kjos.

Også selgeren er fonøyd.

- Norwegian er en av de største og viktigste kundene til Boeing. Dette er en av de største ordrene gitt av et europeisk flyselskap, sier Aldo Basile, visepresident for Boeings kommersielle flysalg i Europa, til NA24.

- SAS kan gå under
En konsekvens av dette kjøpet kan rett og slett bli at SAS bukker under.

- Kan dette bli dødsstøtet til SAS?

- Det er godt mulig at det er tilfelle. SAS har store finansielle problemer. Konkurransen blir nå mye hardere og forspranget Norwegian allerede har til SAS bare øker, sier Per-Kristian Reppe, analytiker hos Pareto Securities, til NA24.

Bjørn Kjos som tidligere har sagt at han foretrekker å ha SAS som konkurrent, da de vet hvem de sloss mot, håper ikke at dette er dødsstøtet.

- Nei, jeg håper inderlig ikke det. Det tror jeg ikke noe på. De har utfordringer med mange fagforeninger blant annet, men de har jo greid seg, sier Kjos til NA24.

Flust av problemer
SAS hovedproblem i forhold til konkurrenten er at de sliter med en flyflåte som det rett og slett er mye dyrere å sende hit og dit.

SAS har i tillegg andre og finansielle problemer.

De sliter med tøffe og fraksjonerte fagforeninger som ikke gjør livet lettere for SAS-sjefene. I tillegg har noen av de største aksjonærene Norge, Sverige og Danmark signalisert at de ønsker åselge selskapet, noe som dermed medfører at de sliter med en svak eierstruktur.

- Det er åpenbart en bekymring, sier Reppe.

Enorme kutt
For å komme kostnadene til livs har SAS i flere år strammet kraftig inn på livremmen.

Etter å ha hentet inn milliarder i ny kapital samtidig som de har kuttet det de makter er selskapet fortsatt ikke ferdig. Nylig meldte selskapet at de sparker 300 heltidsansatte innenfor administrasjonen.

Oppsigelsene skjer som en del av de kostnadsreduserende tiltakene i den nye strategiske plattformen «4Excellence». SAS har planer om å senke kostnadene med 3-5 prosent hvert år, noe som tilsvarer omtrent 1,75 milliarder kroner i 2012.

Markedet har samtidig også mistet troen på at SAS skal til himmels. Basert på prisen obligasjonseiere må betale for å forsikre seg mot konkurs har sannsynligheten for at selskapet skal gå under steget til verdenstoppen, når det kommer til flyselskaper.

Krasjlanding på børsen
På Oslo Børs har også investorene i lang tid vist større tiltro til Norwegian.

Etter å ha vært markant mye høyere enn Norwegians har markedsverdien på SAS dundret nedover de siste årene. Nå er de omtrent identiske med 2,523 milliarder kroner for SAS og 2,453 milliarder kroner for Norwegian.

Denne utviklingen speiles også på aksjekursene etter nyheten, da Norwegian stiger med 5,7 prosent mens SAS faller med 3,16 prosent.

Her kan du følge utviklingen til selskapene på Oslo Børs

Kjos formue har økt betraktelig onsdag, da han eier vel 25 prosent av selskapet. Noe han hevder at han ikke brys seg om. Se video under.

Store mengder fly
I dag har Norwegian to prosents andel av det europeiske markedet. Men selskapet ser for seg at veksten i årene som kommer vil føre til at de når en vekst på seks prosent om ti år, da de vil ha ytterligere 179 fly på vingene. I dag har selskapet 62 fly, men planen er at alle disse skal fases ut.

Norwegians eksisterende og planlagte flyflåte ser slik ut:

* 134 Boeing 737-800 (48 er levert)
* 100 Boeing 737 MAX8
* 100 Airbus A320neo
* 6 Boeing 787-8 Dreamliner
* 14 Boeing 737-300 (alle levert - blir faset ut)

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere