RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
- Folketallet rundt Oslo kan øke med opptil 300.000 mennesker de neste 10 årene. Det er viktig å ha en helhetlig løsning på alle transportmidler inn og ut av Oslo-regionen, sier Øystein Stray Spetalen.
- Folketallet rundt Oslo kan øke med opptil 300.000 mennesker de neste 10 årene. Det er viktig å ha en helhetlig løsning på alle transportmidler inn og ut av Oslo-regionen, sier Øystein Stray Spetalen. Foto: Lars Brock Nilsen

- Katastrofe å selge Flytoget

- Salg av flytoget har tre sikre vekstfaktorer: Høyere billettpriser, mer CO2-utslipp og høyere lederlønninger.
Sist oppdatert:

Investor og milliardær Øystein Stray Spetalen er dypt skuffet over den blåblå regjeringen.

Nå er han redd for at regjeringens salg av Flytoget vil få katastrofale konsekvenser.

- Folketallet rundt Oslo kan øke med opptil 300.000 mennesker de neste 10 årene. Det er viktig å ha en helhetlig løsning på alle transportmidler inn og ut av Oslo-regionen. Det å selge Flytoget til en et PE-fond, bidrar nok ikke til økt samarbeid mellom ulike aktører for å løse fremtidens infrastrukturproblemer, sier Spetalen til Nettavisen.

Flytoget koster i dag 340 kroner tur-retur Gardermoen fra Oslo sentrum, mens Arlanda Airport Express i Stockholm koster 490 svenske kroner.

- Monopolsituasjonen til Flytoget gjør at en ny eier umiddelbart vil se for seg store muligheter for å bedre avkastning på investert kapital ved å øke billettprisen. Økte togpriser vil selvfølgelig medføre økt bruk av bil, taxi og buss, sier Spetalen.

Fakta: Spetalen-debatter i Nettavisen:

Klikk for å åpne faktaboksen

- Salg av flytoget har tre sikre vekstfaktorer, høyere billettpriser, mer CO2-utslipp og høyere lederlønninger, fortsetter han.

Investoren mener at Norge ikke mangler penger, men heller sliter med å finne gode investeringsmuligheter. Hvorfor da selge noe som gir en meget god avkastning, lurer han på.

- Flytoget gir god avkasting på kapitalen. I tillegg har man gjennom driften av Flytoget opparbeidet seg unik kompetanse til å drive offentlig transport effektivt og lønnsomt, sier Spetalen.

(Saken fortsetter under bildet)

Næringsminister Monica Mæland før så ørene flagrer av investor Øystein Stray Spetalen over hennnes planer om å selge Flytoget.


Drevet av ideologiske hensyn
- Ved et salg av Flytoget mister Norge muligheten til å videreutvikle den kompetansen. All erfaring viser at ved et salg av en bedrift til utlandet legges beslutningsprosessen til utlandet og dermed også kompetansen, legger han til.

- Du er ikke alene om å være kritisk til et salg. Også Jonas Gahr Støre liker det dårlig. Tror du han blir en bedre statsminister?

- Jeg tror ikke jeg skal vurdere om Støre blir en bedre statsminister enn Erna Solberg, selv om Støre og jeg er enige vedrørende eierskapet til Flytoget og i enkelte andre saker, sier Spetalen.

Det var i sommer etter at regjeringen la frem planene sine for salg av ulike statskontrollerte bedrifter, blant annet Flytoget, at Ap-leder Jonas Gahr Støre langet ut mot de blåblå.

- Det ser ut som om regjeringen er mer drevet av ideologiske hensyn når de ønsker å kvitte seg med statlig eierskap, enn av forretningsmessige og strategiske motiver, sa Støre i et intervju med Dagens Næringsliv.

LES HER: Støre slakter planer om å selge Flytoget

- Idioti
Også sjefredaktør Gunnar Stavrum i Nettavisen mener det er idioti å selge Flytoget.

I en blogg skriver Stavrum:

«Norge har 5.000 milliarder på bok, men regjeringen vurderer likevel å selge et naturlig monopol som Flytoget. Det er ikke ideologi, men idioti.»

Les hele blogge her: Idioti å selge Flytoget

(Saken fortsetter under bildet)

- Det ser ut som om regjeringen er mer drevet av ideologiske hensyn når de ønsker å kvitte seg med statlig eierskap, enn av forretningsmessige og strategiske motiver, sa Jonas Gahr Støre

- Selg SAS og legg ned Store Norske Spitsbergen
Det er ikke bare Flytoget næringsminister Monica Mæland ønsker å selge seg ned eller helt ut av. Også Ambita AS, Mesta AS, Veterinærmedisinsk Oppdragssenter AS, Baneservice AS, Cermaq ASA, Entra Holding AS, og SAS AB.

Det sistnevnte salget er Øystein Stray Spetalen helt enig i. Han ønsker imidlertid å legge på et ekstra salgsobjekt.

- Selg SAS og legg ned Store Norske Spitsbergen kullgruver som slipper ut seks millioner tonn CO2 i året, noe som tilsvarer rundt 12 prosent av Norges CO2-utslipp. Da blir det meningsløst av Jonas Gahr Støre å kreve at SPU (Oljefondet, red. anm.) skal selge kullaksjer før han går inn for at Store Norske blir lagt ned, sier Spetalen.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!



Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vi vil helst at du er med på diskusjonen under fullt navn, men aksepterer at det kan finnes gode grunner for å være anonym. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere