NA24.no

Foto: Johannessen, Sara (SCANPIX)

- Koenigsegg er eneste vinner

Sist oppdatert:
Uansett om det var tilsiktet eller ikke; PR-gevinsten av SAAB-planene er enorm for Bård Eker & Co, mener eksperter.

Sirkuset rundt Bård Ekers og Christian von Koenigseggs planer for SAAB har vært internasjonalt forsidestoff i flere måneder. Dette har ført til at den lille svenske bilprodusenten Koenigsegg har fått en enorm økning i merkevarekjennskapen i bilkretser. Det tror flere PR-eksperter svenske di.se har pratet med.

Den lille sportsbilprodusenten utenfor Ängelholm i Sverige lager fattige 15 til 20 biler i året. Etter budet på SAAB ble selskapet plutselig en verdens nyhet.

Koenigsegg - den eneste vinneren
PR-ekstperter mener kjennskapen til Christian von Koenigseggs bilfabrikk har økt enormt.

- Det er egentlig umulig å regne på PR-verdien, men jeg er ganske sikker på at Koenigsegg går ut som vinneren av denne suppen, sier Jonas Sevenius, PR-rådgiver hos Jung PR.

Han mener at selskapets planer med GM, EU, den svenske regjerningen og mystiske investorer, kan vise seg å være et lykketreff, i og med at Koenigsegg har en offensiv profil og retter seg inn mot eksklusive kjøpere.

- Deres kunder finnes stort sett i utlandet der jeg tror at man kanskje liker det her entrepenørskapet og det litt gale risikoprosjektet. Uansett om deres interesse for SAAB har vært genuin eller ikke så bygger nok dette opp under mytebyggingen, sier han.

Patrik Westander, sjef i PR-byrået Westander, er enig.

- Jeg vil ikke tro og jeg tror ikke at dette her har vært noen kynisk jippo som har spilt med 3.400 arbeidsplasser på Trollhättan. Men jeg tror at Koenigsegg er den eneste aktøren som går vinnende ut av dette, sier Westander til di.se.

- Ikke viktig for Koenigsegg-kundene
Andreas Rosenlew, varemerkeekspert hos Grow, tror imidlertid ikke at den økte kjennskapen til Koenigsegg har noen effekt på bilprodusentens salg. Bilselskapets kunder er uansett i en så spesiell gruppe at de ikke påvirkes av den økte eksponeringen i forbindelse med SAAB-oppkjøpet, mener han.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere