NA24.no

De tungvinte transit-rutinene på OSL skremmer visstnok passasjerene fra å foreta mellomlandinger her.
De tungvinte transit-rutinene på OSL skremmer visstnok passasjerene fra å foreta mellomlandinger her. (SCANPIX)

- Kunden gjør alt for å unngå Oslo lufthavn

- Tollrutinene i Norge er forhistoriske, sier SAS-sjefen.

Torsdag skrev Nettavisen om SAS-sjefens bekymring for at regjeringen ikke har gjort noe med tollordningen som eksisterer i Norge, og at dette underminerer Gardermoens posisjon som knutepunkt og grunnlag for flere langdistanseruter.

Les også:Hvorfor flyr ikke SAS mer langdistanse fra Norge?

Tollordningen i Norge krever at passasjerer i transit fra utlandet må ta ut sin bagasje, fortolle denne, og sjekke inn på ny i en annen etasje.

SAS er blant dem som mener at dette fører til at OSL diskrimineres i forhold til de andre store flyplassene i regionen

- Hvorfor skal våre passasjerer som kommer fra utlandet og reiser videre innenriks være nødt til å hente ut bagasjen på OSL, ta den gjennom tollen, for deretter å gå opp en etasje for ny innsjekking av bagasjen? Deretter må passasjerene inn i gjennom en ny sikkerhets kontroll, før de kan begi seg til utgangen i innenriksdelen av terminalen. Passasjerene har da gått mange hundre meter, opptil over en kilometer, og langdistansepapassasjerer har mye bagasje. Ikke alle er like lette til bens, sier Rickard Gustafson, konsernsjef i SAS til Nettavisen.

- SAS har investert mye i effektive bagdrop løsninger, og fast track gjennom sikkerhetskontrollen for å senke belastningen på passasjerene, men tollrutinene i Norge er forhistoriske sammenlignet med hvordan dette løses i andre land, fortsetter han.

- Sparer mye tid og plunder

SAS får støtte fra ett av Nordens største reisebyrå for forretningsreisende, VIA Egencia.

- Kunden gjør alt for å unngå OSL på veg hjem, og vil via København eller Stockholm i stedet. De erfarne reisende legger opp sine reiseplaner ut fra dette nå i større og større grad, og dette taper OSL åpenbart på, sier Tor Jakob Reitan, administrerende direktør i VIA Egencias avdeling i Trøndelag, i en e-post til Nettavisen.

Tilbakemeldingen fra selskapets 50 konsulenter i Trøndelag er krystallklar, og årsaken til at OSL unngås er tollreglene - som legger grunnlaget for de tungvinte transit-rutinene.

- På de andre flyplassene i utlandet slipper du alt dette - bagen går rett igjennom og du kan holde deg på sikker sone hele tiden. Man sparer mye tid og plunder her, sier Reitan.

- Tar sine forholdsregler

Han forteller videre at deres kunder har opplevd at man kommer for sent til flyet sitt, selv med alle fly i rute og med 55 minutter, som er minste tillatte tid mellom ankommende fly og det flyet du skal reie videre med innenlands, på å komme seg til ny gate.

SAS-sjef, Rickard Gustafson, mener tollrutinene i Norge er forhistoriske.

- Dette vil de reisende unngå og tar sine forholdsregler nå - det er snart automatikk at alternativer utenfor OSL velges uten å snakke med kunden, sier Reitan.

 Løsninger som dekker både toll- og politiets behov for kontroll, og de reisendes og selskapenes forventninger om effektivitet, er noe han etterspør, og mener burde eksistere.

- Logostikksystemet ved OSL utland/transfer tror jeg på sikt vil være et hinder for videre satsing på langdistanse med nordmenn utenfor Oslo-området som målgruppe, sier Reitan.

På agendaen siden 2011

Også Parat, som organiserer piloter og kabinansatte i alle norske flyselskap, har engasjert seg i tollregeldebatten. De har sagt klart i fra at de ønsker en endring.

Torsdag denne uken sendte de et brev til finansminister Siv Jensen, og samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen, med en sterk oppfordring om at noe med gjøres.

- Det ble tatt et initiativ fra Parat i denne saken tilbake i 2011, og det har vært dialog med NHO om det samme, skriver Trygve Bergsland, redaktør i Parat, i en e-post til Nettavisen.

I brevet uttrykket arbeidstakerorganisasjonen sin bekymring over at dagens system knyttet til tollklarering for passasjerer i transitt svekker OSL sin posisjon som knutepunkt, og som base for internasjonale langruter.

«Dette igjen, bidrar også til å svekke Norge som luftfartsnasjon, og norske flyselskapers konkurransesituasjon. Det er vår oppfatning at dagens ordning rammer nærings og reiselivet i Distrikts Norge - og i tillegg legger hindre i veien for en videre utvikling av det totale flytilbudet i og fra Norge.», heter det i brevet.

Saken fortsetter under faksimile av brevet.


- Jobber ganske intenst

Samferdselsdepartementet opplyser om at de jobber på spreng med å finne en løsning på transittrutinene.

- Dette er en sak vi jobber ganske intenst med å få en løsning på, der har vi sagt at vi skal få til en løsning med forenklet transfer, sier John-Ragnar Aarseth (H), statssekretær i departementet, til Nettavisen.

John-Ragnar Aarseth, statssekretær i Samferdselsdepartementet, sier at de jobber intenst med å finne en løsning på de tungvinte tollreglene på OSL.

Han legger ikke skjul på at transittrutinene, slik de er i dag, er for tungvinte.

- Det er viktig for oss å få til en slik løsning. Det tar for lang tid og det er for kronglete med den ordningene vi har i dag, med å ta ut bagasje og sjekke inn på nytt, sier Aarseth.

- Vi håper å ha på plass en løsning ganske snart. Dette handler blant annet om å ha ordninger som ivaretar samfunnssikkerhet og det må ikke bli lettere å smugle, fortsetter han.

- Hva betyr ganske snart?

- Jeg tør ikke gi en dato, men dette er høyt prioritert. Noe av det som gjør det komplisert i Norge er at vi har veldig mange flyplasser rundt om i landet, det er ikke mange land som har så finmasket nett av flyplasser, men vi ønsker å få på plass en løsning raskt, svarer Aarseth.


Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere