NA24.no

– Jeg synes absolutt at matvareprisene i Norge er altfor høye. Og jeg mener denne undersøkelsen viser at det er langt mer enn bare landbrukspolitikk som fører til de høye prisene.
– Jeg synes absolutt at matvareprisene i Norge er altfor høye. Og jeg mener denne undersøkelsen viser at det er langt mer enn bare landbrukspolitikk som fører til de høye prisene. Foto: Audun Braastad (NTB Scanpix)

- Listhaugs «harryhandel» er «helt på trynet»

Sist oppdatert:
Landbruksministerens undersøkelse av forskjellene mellom norske og svenske priser er altfor tynn og «helt på trynet», mener mateksperter.

Ekspertene er lite imponert over innsatsen til landbruks- og matminister Sylvi Listhaug (Frp), skriver Dagsavisen.

Listhaugs departement har sammenlignet prisene på matvarer ved Nordby Supermarked utenfor Strömstad og de fire billigste dagligvarekjedene i Norge.

Testen viser ifølge VG at flere av varene er to-tre ganger så dyre i Norge.

Seniorforsker Ivar Pettersen ved Norsk institutt for landbruksøkonomisk forskning mener det er problematisk dersom undersøkelsen skal brukes som politisk argument mot matvarekjedene.

– Det er altfor tynt. Undersøkelsen tar blant annet ikke høyde for hvilke enkeltvarer som er mer prissensitive i Norge enn i Sverige, som jo vil ha stort utslag på summen. Dessuten er det det totale prisnivået som er interessant, ikke prisen på enkeltvarer, sier han.

Professor Bent Sofus Tranøy ved Markedshøyskolen kaller undersøkelser «helt på trynet».

– Dette er åpenbart en omdømmekamp i det offentlige rom mellom Listhaug og matvarekjedene, sier han.

Selv forsvarer Listhaug undersøkelsen og mener den er god.

– Jeg synes absolutt at matvareprisene i Norge er altfor høye. Og jeg mener denne undersøkelsen viser at det er langt mer enn bare landbrukspolitikk som fører til de høye prisene, sier hun til Dagsavisen.

Nye runder med dagligvarekjedene

Nortura, TINE, Orkla, Bama og Rema Industrier var alle kalt inn til samtaler med landbruksministeren torsdag. I forrige uke holdt hun tilsvarende møter med de største dagligvarekjedene. De nektet da for å ha økt sine marginer og skjøv hovedansvaret for prisveksten over på leverandørene og næringsmiddelindustrien.

Kiwi senker prisene

Torsdag slo dagligvarekjedenes virkelighetsbeskrivelse sprekker. Kiwi-sjef Jan-Paul Bjørkøy sier til Aftenposten at dagligvarekjeden har hatt spesielt høy prisstigning i sommer, men han kan ikke si om marginene var høyere enn vanlig før tertialet avsluttes 31. august.

– Generelt sett er det lavere prisjag i juli. Marginen vil gå ned nå, sa Bjørkøy.

Landbruksministeren har merket seg uttalelsene fra Kiwi-sjefen.

– Det er interessant at Kiwi er så tydelige og innrømmer at prisene er presset opp. Tall SSB viser at de neppe er alene om dette, sier Listhaug.

Hva slags oppfølgingsspørsmål hun har til dagligvarekjedene holder hun i øyeblikket for seg selv, men hun letter litt på sløret.

– Prisene på egg økte med 7,5 prosent. I dag kom det fram at leverandørene bare står for 4 prosent av denne økningen, sier hun.

Fakta: Fakta om høyere matpriser

Klikk for å åpne faktaboksen
 

* Matvareprisene økte med 3,2 prosent fra juni til juli. Det er den kraftigste veksten på én enkelt måned siden 1982.

* Landbruksminister Sylvi Listhaug (Frp) mener konkurransen er for dårlig mellom de norske matvarekjedene. I forrige uke hadde hun møte med NorgesGruppen, Rema 1000, Bunnpris og Coop for å finne en forklaring på prisveksten.

* Dagligvarekjedene forklarte prisveksten med økte innkjøpskostnader og faste sesongvariasjoner. Et oppfølgingsmøte med leverandørene torsdag gjør at landbruksministeren ønsker å gå nye runder med dagligvarekjedene.

Kilde: NTB, SSB

Statsråden viser også til en prisundersøkelse departementet selv har foretatt på Nordby i Sverige Den viser store prisforskjeller mellom et utvalg tollfrie varer, noe Listhaug mener umulig kan forklares uten å se hen til avansen til importører, matkjeder og produsenter.

Prishopp

Tall fra Statistisk sentralbyrå viser at matvareprisene økte med 3,2 prosent fra juni til juli. Det er den største økningen på en enkelt måned siden 1982.

Under møtet med statsråden kunne TINE fortelle at selskapet hadde en gjennomsnittlig prisøkning 1. juli på 0,8 prosent.

– Prisjusteringen i juni er en direkte følge av årets jordbruksoppgjør. Så har vi en prisjustering i februar hvor kostnadsveksten i TINE tas med. Dette er systemet for TINEs del, og jeg opplevde at det var nyttig å kunne redegjøre for det overfor departementet, sier kommunikasjonsdirektør Lars Galtung.

Under møtet med dagligvaresjefene i forrige uke, ble SSBs tall trukket i tvil. De viste også til at prisene stiger på denne tiden av året hvert år, for så å synke igjen utpå høsten.

– Vi skvatt like mye som alle andre da vi fikk se SSB-tallet på 3,2 prosent. Vi kjenner oss ikke igjen i det tallet, sa Tom Kristiansen i Rema 1000 til NTB etter møtet.

Rema 1000 opererer med et tall på 1,1 prosent i prisøkning, noe Kristiansen utelukkende tilskriver høyere innkjøpskostnader. (©NTB)

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere