NA24.no

FILLERISTES: LO-leder Gerd Kristiansen får kraftig kritikk for sin oppfordring til boikott av Norwegian. - Solidaritet med de med millionlønn, kaller Frps Erlend Wiborg det.
FILLERISTES: LO-leder Gerd Kristiansen får kraftig kritikk for sin oppfordring til boikott av Norwegian. - Solidaritet med de med millionlønn, kaller Frps Erlend Wiborg det. Foto: Torstein Bøe (NTB scanpix)

- LO-lederen setter arbeidsplasser i fare

Sist oppdatert:
- Hun tar side med de rike fremfor de som jobber på «gulvet» i kabinen. Dette må være nye takter fra LO.

Fremskrittspartiet langer ut mot LO-leder Gerd Kristiansen og pilotene som streiker i Norwegian.

Det er Nettavisens sak om lønnsvilkårene og arbeidstidsbestemmelsene til kapteinene og pilotene i Norwegian, som har fått stortingsrepresentant Erlend Wiborg på banen.

LES HER: 1.142.172 kroner tjener en Norwegian-kaptein

Mandag gikk LO-leder Gerd Kristiansen ut og oppfordret organisasjonens medlemmer til å boikotte Norwegian mens flyselskapet piloter er i streik.

Det liker Wiborg lite.

GOD ORDNING: - Det at de får 12.000 kr for å jobbe en ekstra dag i måneden er en særdeles god ordning og er en halv månedslønn for mange i Norge, sier Frper Erlend Wiborg.

- Ved at LO-lederen velger å ha solidaritet med toppene som jobber i Norwegian, som tjener over millionen og velger å si at man skal boikotte Norwegian, setter hun arbeidsplassen til mange av sine medlemmer i fare, som jobber i andre forbund, sier Wiborg til Nettavisen.

- Hun tar side med de rike fremfor de som jobber på «gulvet» i kabinen. Dette må være nye takter fra LO, fortsetter stortingsrepresentanten.

 LO-leder Gerd Kristiansen tar parti med de rike, mener FrPer Erlend Wiborg.

Strekker strikken for langt
FrP-eren mener at tjener man drøye 1,1 million kroner i snitt på å jobbe 17 dager i måneden slik Norwegian-pilotene gjør, bør man være forsiktig med å strekke strikken for langt.

- Det at de får 12.000 kr for å jobbe en ekstra dag i måneden er en særdeles god ordning og er en halv månedslønn for mange i Norge, sier Wiborg.

Flybransjen er en konkurranseutsatt bransje og konkurrentene til Norwegian rundt omkring i verden har et betydelig lavere kostnadsnivå.

Fakta: Fakta om Norwegian-pilotenes lønnskompensasjon og arbeidstid:

Klikk for å åpne faktaboksen
 
  • Lønn: Snittet 2014 for kaptein 1.142.172 kroner og pilot 744.468 kroner
  • Jobb på fridag: Kaptein 12.000 kroner, styrmann 7.900 kroner
  • Arbeidstid: 17 dager i måneden, rundt 750 timer i året
  • Pensjon: Ytelsespensjon
  • Forsikring: LOL - 60G - engangsutbetaling 5,3 millioner kroner

Norwegian kan bli historie
- Hvis fagforeningene strekker strikken for langt, risikerer vi at Norwegian er historie og mange norske arbeidsplasser går tapt, sier Wiborg.

- Fagforeningene som her tøyer strikken risikerer at Norwegian blir borte og at vi sitter igjen med selskaper som Ryanair, noe jeg ikke tror fagforeningene ser seg tjent med, fortsetter han.

Norwegian har gitt mye til Norge de siste årene i form av mange norske arbeidsplasser, skatteinntekter og skapt god konkurranse i det norske flymarkedet.

- Jeg er bekymret for at resultatet av fagforeningenes kamp for at pilotene som allerede har særdeles gode betingelser, skal bli enda bedre og kan resultere i at vi får mindre konkurranse og tap av norske arbeidsplasser, sier Wiborg.

I tillegg setter de arbeidsplassene i fare og rammer en uskyldig tredjepart, næringslivet og privatpersoner som nå får problemer som følge av fly som blir kanselert, ifølge Wiborg.

- Og dette på grunn av at de mener at arbeidsbetingelsene som blant annet innebærer 1,1 millioner i årslønn for 17 dagers arbeid og 12.000 kr for en ekstra dags arbeid, er for dårlig, sier stortingsrepresentanten.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere