NA24.no

Foto: Ketil Jakobsen (Pressenytt)

- Mange er fremdeles grønne

Sist oppdatert:
Bare noen få bedrifter som bruker sosiale medier innad i organisasjonen

Tre av fire norske bedrifter bruker sosiale medier som Facebook og Twitter, men bare noen få prosent som bruker disse mediene innad i organisasjonen.

- Mange er fremdeles grønne her, sier Ole Johan Heum, leder for Sterias tjenester innen samhandling i Norge, skriver pressenytt i en melding.

Twitring, tilhengere, blogging, digging, wikier og venner er alle begreper som har blitt dagligtale på landets arbeidsplasser, i alle lag av organisasjonene. For ett år siden unngikk 40 prosent av større norske bedrifter sosiale medier. Nå har den usosiale andelen skrumpet til 27 prosent, viser en ny undersøkelse Medialect har gjennomført for it-konsulentselskapet Steria.

Som nettrevolusjonen
- Det blir litt som da internett gjorde sitt inntog på midten av 90-tallet - det tok litt tid før alle skjønte hvor viktig den nye kanalen var. I dag er det vanskelig å forestille seg en arbeidshverdag uten nett, og slik vil vi nok tenke om sosiale medier om noen år, spår Heum.

I undersøkelsen sier 69 prosent av respondentene seg enig i at sosiale medier er svært eller ganske viktig for sin bedrift. I fjor høst var andelen under 50 prosent.

- Dette kan ha sammenheng med at sosiale medier som tankegang stadig oftere knyttes opp mot tradisjonelle løsninger som intranett, CRM og andre arbeidsstøtteverktøy, påpeker Heum.

Positive erfaringer
Blant de bedriftene i undersøkelsen som har gjennomført sosiale medieprosjekter, sier hele 80 prosent at resultatene har vært vellykkede. Heum tror det kan tyde på at bruken av sosiale medier er i ferd med å modnes også på den profesjonelle arena.

- Selv om noen snubler i forsøkene, så ser vi flere eksempler på bedrifter som lykkes. Brukt riktig kan sosiale medier både være kostnadseffektivt og tilføre en ny dimensjon til alt fra kundedialog og markedsføring til produktutvikling og innovasjon, sier Heum

For de aller fleste er sosiale medier fremdeles kun til utvortes bruk, og i verste fall bare enda en reklameflate for bedriften. Da har man ikke tatt innover seg hva sosiale medier egentlig handler om, påpeker Heum.

Han mener det ligger et stort potensial i å bruke sosiale medier internt i de aller fleste organisasjoner.

– Det finnes allerede en rekke verktøy som passer godt til virksomheter i både offentlig og privat sektor, for eksempel Yammer og Socialtext. Disse kan bidra til å koble kompetanse og oppmuntre til dialog, forklarer Heum.

Les flere saker på NA24

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere

Mest lest