NA24.no

Foto: Scanpix/Forbrukerrådet (Scanpix/Forbrukerrådet)

- Meglerbransjen driver skremsels- propaganda

Sist oppdatert:
Forbrukerrådet mener meglerne bidrar til en vrangforestilling.

Eiendomsmeglerforetakenes Forening (EFF) gikk tidligere denne måneden ut og frarådet, på det sterkeste, mot å selge bolig uten hjelp fra autorisert eiendomsmegler.

- Det er helt umulig å komme med et beløp på hvor mye man kan tape ved å selge bolig selv, for det er så mange ulike feil og mangler som kan dukke opp i etterkant. Men om man ikke formidler alle forhold som lovverket krever, så kan det bli snakk om å gi reduksjon i pris - eller erstatning i etterkant, sa Christian Dreyer, administrerende direktør i Eff, til Nettavisen NA24.

Uttalelsen får Forbrukerrådet til å reagere.

- Meglerbransjen driver skremselspropaganda når de går ut og mener at ingen bør selge boligen selv, sier Thomas Bartholdsen, fagdirektør i Forbrukerrådet, til Nettavisen NA24.

Les også: - Meklere tjener ikke for mye

- Koster bare en brøkdel
Han sier videre at Forbrukerrådet mener at det er mange som er fullt i stand til å gjennomføre boligsalget uten bruk av megler til markedsføringen, og at flere forbrukere burde overveie dette som et reelt alternativ til en ganske kostbar tjeneste fra Eiendomsmeglingsbransjen.

- Vi er opptatt av god informasjon og forbrukernes mulighet til å velge, vi mener dette må være opp til forbrukeren å avgjøre. Du må være etterrettelig og ta deg tiden som trengs - men mange synes det er interessant og morsomt og det er flerfoldige ti tusen kroner å spare, sier Bartholdsen, som understreker at Forbrukerrådet anbefaler bruk av advokat eller megler til selve oppgjøret.

- Dette er noe som koster bare en brøkdel og vi anbefaler at selger engasjerer en takstmann til å lage en boligsalgsrapport- som gir grundigere informasjon til kjøper enn de overfladiske verditakstene som meklerbransjen i mange pressområder fortsatt baserer salget på, fortsetter fagdirektøren.

Bartholdsen synes det er i overkant freidig av Eff å gå ut å advare mot egensalg - spesielt med tanke på at advarselen fra Eff kommer på tross av at en av fem boligsalg ender i konflikt, og at de fleste salg i Norge gjennomføres i regi av en statsautorisert eiendomsmegler.

- Med tanke på at det blir konflikt i hvert femte boligsalg, gjennomført av eiendomsmegler, så synes jeg det er freidig av meklerbransjen å forsøke å fremstå som en garantist for trygg bolighandel. Det er de jo ikke, sier Bartholdsen.

- Meklerbransjen har drevet fram og skapt et system med et enormt konfliktnivå. Det er freidig å påberope seg at de gjør bolighandelen tryggere, fortsetter han.

- Ikke uvanlig at det dukker opp skjulte feil
Eff, på sin side, mener Forbrukerrådet er noe unik i å oppfordre til å selge bolig uten profesjonell bistand i alle ledd.

- Forbrukerrådet er ganske alene om å anbefale folk å gjennomføre boligsalget på egen hånd. Det er som oftest ikke noen stor diskusjon rundt fornuftigheten av å bruke fagfolk i situasjoner hvor det er behov for fagkunnskap, om dette så gjelder å selge bolig, legge membran på ett bad eller trekke en visdomstann, sier Christian Dreyer, til Nettavisen NA24.

Han påpeker videre at Forbrukerrådet støttet lovendringen som i sin tid førte til at meglere nå må ha fem års utdannelse for å jobbe som ansvarlig megler.

- Dette viser hvilken kompetanse som kreves av den som selger bolig, sier Dreyer, som medgir at klagenivået i forbindelse med kjøp og salg av bolig er høyt, men at Eff har tatt initiativ til å revidere lovverket siden det er så mye usikkerhet knyttet til ansvarsfordeling i boligsaker.

- Men vi må huske på at vi snakker om kjøpt og salg av bolig, og det er ikke uvanlig at det dukker opp skjulte feil. Man vil aldri nå et nivå der det er null prosent risiko, men man kan redusere risikoen for tvist ved å utvikle gode tekniske rapporter og ved å bruke fagfolk i prosessen, sier Dreyer.

Bartholdsen mener Eff villeder forbrukerne ved å uttale at bruk av eiendomsmegler, i prosessens alle ledd, gjør boligsalget tryggere.

- Jeg reagerer på at Dreyer bidrar til en vrangforestilling, om at bruk av eiendomsmegler gjør at selgeren ikke har ansvar. Selgeren har ansvaret, selv om han bruker eiendomsmegler til markedsføringen. Det er ingen forskjell i avhendingsloven om man selger selv eller bruker eiendomsmegler. Har noen hørt om en eiendomsmegler som sier «Å, var huset du kjøpte så dårlig, med skjulte feil og mangler? Da betaler jeg for kostnadene ved å renovere!» Tvert imot sier jo eiendomsmekleren da, snakk med selger eller selgers eierskifteforsikringsselskap, sier Bartholdsen.

Dreyer setter spørsmålstegn ved kritikken.

- Vi synes det er trist at Forbrukerrådet ikke holder fast ved den lovendringen, om innføring av fem års utdannelse for å jobbe som ansvarlig megler, de kjempet så hardt for. Det er rart at de ikke fronter samme synet nå, sier han.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

- Foreligger altfor dårlig fakta
Fagdirektøren i Forbrukerrådet mener videre at manglende samsvar, mellom det man tror man kjøper og det produktet man faktisk får, er årsaken til at mange klager etter de har kjøpt ny bolig.

- Det handler om at når man kommer inn i boligen så finner man for eksempel råteskader, sopp, feilkonstruksjoner, lekkasjer og feil ved elektriske anlegg og så reagerer man på det. Det er åpenbart at det i dagens boligomsetning foreligger altfor dårlig fakta ved kjøp og salg, sier Bartholdsen, som mener reklamemateriale med lekre fotografier, styling og lange omtaler om nærmiljøet og meklere, som omtaler nøkterne boliger i meget positiv ordelag, er med på å bidra til at gapet mellom forventninger og faktiske forhold ofte kan bli stort.

- Det er en stor skuffelse for oss at justisdepartementet har vært så passive i mange år når det gjelder hvilke krav som stilles til faktainformasjon i bolighandelen.

For å dempe konfliktnivået, som ofte oppstår mellom kjøper og selger, har Eff innført obligatorisk boligsalgsrapport fra 1. januar 2015.

- Dessverre er det fortsatt en enorm stor mulighet for folk å selge bolig uten vurdering av tilstanden, og vi håper politikerne vil sette en stopper for dette, sier Bartholdsen, som forteller hva Forbrukerrådet mener må til for å gjøre bolighandelen tryggere.

- Politikerne burde vedta at ved boliger over en viss verdi, med noen kloke unntak, så bør en takstmann gå grundig gjennom boligen og rapportere om eventuell svakheter som finnes, i større grad enn det som gjøres nå. Da får selger trygghet for at de har gitt de opplysninger som kreves, og kjøper får en trygghet i at de ikke vil møte eventuell utgiftsbomber. Hvis det fører til at man oppnår bedre pris for godt vedlikeholdte boliger enn dårlig vedlikeholdte, så bør vi alle være glade.

Dette vil naturlig nok føre til økte kostnader ved utarbeidelse av takst.

- Tilstandsanalysen vil koste mer enn dagens takstarbeider, men allikevel en beskjeden kostnad enn eventuelle saksomkostninger. I dag har vi et system med altfor dårlig informasjon, og som fører til at mange, etter man har flyttet inn, blir skuffet og opplever at det er negative sider ved boligen, og dermed klager, sier Bartholdsen, som mener klageomfanget har ført til at eiendomsmeglere i de aller fleste tilfeller anbefaler kjøper og gå til anskaffelse av eierskifteforsikring.

- Da kan selger og megler henvise til forsikringsdepartementets juridiske avdeling om det skulle bli problemer, sier fagdirektøren, som understreker at de som selger selv, og som ønsker eierskifteforsikring, får kjøpe dette såframt de bruker advokat eller megler til selve oppgjøret etter handelen, slik Forbrukerrådet anbefaler i sine selgervettregler.

- Også på dette feltet har meglerbransjen bidratt til forvirring, påpeker Bartholdsen.

Justisdepartementet har ikke besvart Nettavisen NA24s henvendelser.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere