NA24.no

Foto: Åserud, Lise (Scanpix)

- Motorvei til alle store byer

Sist oppdatert:
Krever eksplosjon i veipengene.

I dag får regjeringen forslaget til ny Nasjonal transportplan, som vil legge føringer for vei- og toginvesteringene de neste ti årene.

Fremskrittspartiets transportpolitisketalsmann, Bård Hoksrud, mener regjeringen gjør alt for lite for å bedre veiene i Norge.

- Vi må satse 200 milliarder kroner for å ruste opp veinettet i Norge, sier Hoksrud til NA24.

FØLG NA24 PÅ FACEBOOK

- Med den inveseringstakten regjeringen holder på med, vil det ta minst 70 år før veiene er på den standarden de bør være, sier Hoksrud.

- Hvilken standard er det?

- Vi vil ha firefeltsmotorveier mellom alle de store byene. I første omgang fra Oslo til Stavanger og Oslo til Trondheim, men på litt sikt også Oslo til Bergen og hele stripa langs Vestlandet, sier Hoksrud.

- Bør ikke ta mer enn 20 år

Og han er utålmodig.

- Det bør ikke ta mer enn 20 år, sier Hoksrud.

For 2012 er samferdselsbudsjettet på rundt 36 milliarder kroner, som skal gå til både drift og investeringer innen vei, jernbane og fly. Regjeringen har signalisert at de ønsker å øke dette budsjettet med 45 prosent. For veibudsjettet innebærer det en økning på rundt to milliarder kroner fra de budsjeterte 5,6 milliardene til investering.

- To milliarder holder til 14,8 km ny motorvei eller ett års bompenger i Oslo. Det er ingenting, tordner Hoksrud.

- 28 milliarder i ulykkeskostnad

Hoksrud ønsker å øke veibudsjettet med 11,6 milliarder kroner til i overkant av 17 milliarder.

- Vi vil bruke mer de første årene, for så å trappe gradvis ned, sier Hoksrud.

- Men er du ikke redd for inflasjonen?

- Ikke i det hele tatt. Vi har 28 milliarder kroner i ulykkeskostnader årlig. På de nye veiene vil ulykkene bli redusert med 80 til 90 prosent, så samfunnskostnadene vil bli kraftig redusert, sier Hoksrud.

- Deflasjonsdrivende

- Glem heller ikke at næringslivet vil spare mye på å få varer rasker fra a til b, noe som er deflasjonsdrivende på sikt, sier Hoksrud.

Fredag skrev NA24 om professor Erik Reinert og hvorfor mange av de asiatiske landene er på vei fremover øknomomisk. Blant annet skyldes det offentlige investeringer i infrastruktur.

- Som om det var offentlige investeringer som truer industrien i Vesten. Årsakene er sammensatte, men man kan trygt si at en av årsakene til Asias stadig økende konkurransedyktighet nettopp er kloke offentlige investeringer, sa Erik Reinert til NA24.

LES HER: - VI SPARER OSS TIL FANT

For å organisere satsningen på en best mulig måte ønsker Fremskrittspartiet å stifte to nye aksjeselskaper.

- Ett som tar seg av vei og et annet som tar seg av jernbane, sier Hoksrud.

Han trekker frem Avinor som et fint eksempel, men mener at rullegardinene ofte går ned blant regjeringspartiene når det blir snakk om egne aksjeselskaper.

- Det vil gi selskapene mulighet til å ta opp lån og investere helt fritt, sier Hoksrud.

- Ny tunnel under Oslo

Innen jernbane er det intercity triangelet som teller. Det vil si fra Skien i vest, til Halden i øst og Lillehammer i nord.

- Her må jernbanen rustes opp kraftig. Blant annet må det minst lages en ny tunnel under Oslo, sier Hoksrud.

Men det koster.

- Bare opprustingen av Oslo til Ski koster 18 milliarder kroner, sier Hoksrud.

I første omgang ønsker Hoksrud å øke investeringene til jernbane fra 4,6 milliarder til 8 milliarder.

Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa mottar onsdag forslag til ny Nasjonal transportplan.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere