RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Mye kos med misnøye

Sist oppdatert:
- Norske medier er mer negative enn internasjonale, mener pr-topp.

STORTINGSGATEN (NA24 Propaganda): Europasjefen til pr-giganten Weber Shandwick, norske Rolf Olsen, snakket onsdag i Oslo om finansuro og kommunikasjon til en nesten samlet norsk kommunikasjonsbransje.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

- Jeg synes det er utrolig mye kos med misnøye i hele verden, og spesielt i de norske mediene. Det er uforholdsmessig mer enn det man finner i mange internasjonale medier, sa han til de frammøtte.

Olsen kom til Weber Shandwick i 2001 etter jobb i markedsavdelingen til Motorola. Europasjefen har jobber 25 år med markedsføring, kommunikasjon og pr. Han følger norsk TV fra satellitt og leser daglig norske aviser for holde seg oppdatert om hjemlandet.

Hyler når det går ned
Kommunikasjonsdirektør Tor Odland i Opera, som også delte sine tanker og erfaringer, var ikke helt enig med sin kommunikasjonskollega.

- Jeg er litt uenig i kritikken av at mediene er så fantastisk ensidige for tiden. Jeg tenker at mediene gjør det de skal gjøre, sa han.

- Det hyller oss når det går opp og de hyler når det går ned - og det skjer akkurat nå.

Odland mener nyhetskriteriene nå er fantastisk gode.

- Det som skjer er stort, dramatisk og det er kjente mennesker som er involvert - og virksomheter. Det er lokalt, det skjer i Norge, det skjer i Oslo, i hodet mitt og hodet til alle andre, fortsatte Odland.

Operas kommunikasjonsdirektør sa kommunikasjonsfolkene i større grad må tenke på hva man gjør for at sin bedrift skal framstå på best mulig måte og får en rettferdig behandling av pressen.

- Vi må tåle at mediene er litt ekstreme akkurat nå.

Meld deg på NA24 Propagandas nyhetsbrev

Under onsdagens seminar ble også sosiale medier gjennomgått.

- Sosiale medier er den ukontrollerte dialogen som er i ferd med å utvikle seg. Det er en mulighet for bransjen kommunikasjonsfaglig, meddelte Rolf Olsen.

Men han etterlyste større deltagelse.

Framtidens opinions skapere
- Vi må komme inn i dialogen på nettsamfunnene med en mye større effekt enn det vi gjør i dag.

Han mener dette er en mulighet for bedre profesjonell dialog og påvirkning for det kommunikasjonsrådgiverne jobber med.

- Man kan enkelt finne likesinnede på nettet og opprette store kommunikasjonsgrupper, som man tidligere ikke hadde mulighet til, fortsatte han og eksemplifisert det med brorens unike interesse for gamle motorsykler.

- Han var en enstøing i kjelleren, nå er han en opinionsleder på verdensbasis, fordi han har funnet sine likesinnede på nettet.

- Nå leder han store kommunikasjonsgrupper som er med på utvikle veteranmotorsykkelbildet i hele verden på en helt annen måte enn det som var mulig tidligere, fortsatte han.

Pr-sjefen mener at dette er framtidens opinions skapere.

- Det finnes mange slike grupper og poenget er at disse er i ferd med å drive en dialog og sette et bilde.

Også den øverste kommunikasjonssjefen i Opera mener satsingen på sosiale medier er viktig.

- Det å male sosiale medier blir en spennende utfordring i årene som kommer.

Har du et medietips - kontakt NA24 Propaganda

Få næringslivsnyheter direkte på mobilen: Send NA24 START til 1930 (tjenesten koster kr. 4,- per melding).

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere