NA24.no

(Paul Weaver, Nettavisen)

- Nå er jeg fly forbanna

Sist oppdatert:
Idar Vollvik mener han er utsatt for kuppforsøk.

- Jeg er ikke bare forbannet. Jeg er mektig forbannet, raser Idar Vollvik til NA24.

Torsdag morgen våknet Idar Vollvik opp med et oppslag i Dagens Næringsliv om at mobilselskapet hans Ludo Mobil er begjært konkurs av Ventelo, som Ludo leier nett av. Årsaken er at Ludo skal skylde Ventelo penger, og at Ventelo, som eies av en rekke store norske kraftprodusenter, ikke lenger vil drive å betale for Ludo.

Dette var ikke et oppslag han så for seg da han våknet.

- Ved å lekke informasjon til Dagens Næringsliv, sende ut konkursvarsel - et varsel jeg ikke en gang har fått enda, virker det hele som en ganske pussig og uredelig måte å håndtere en samarbeidspartner på. Vi er deres største kunde og de har selv erobret en kjempeavtale på grunn av oss, sier Vollvik til NA24.

- Kuppforsøk
Selv hevder han at det er Ventelo som skylder Ludo 15 millioner kroner, noe han skal ha bevis for, men at Ventelo har urent mel i posen.

- Det de har lagt opp til er et kuppforsøk.

I lenger tid har Vollvik forsøkt å inngå en samarbeidsavtale med en annen aktør på det norske markedet. Han tror at Ventelo forsøker å velte denne avtalen så de selv kan sikre seg Ludo sine kunder.

- Senest i går sendte de en e-post der de bekreftet at de ikke hadde noen interesse av kundene våre. Så dagen etter kopierer de prisene våre og prøver å kuppe kundene over. Jeg har fått beskjed både fra ansatte og kunder om at Ventelo ringer rundt for å få de til å bytte operatør, sier Vollvik.

Han peker på at Ventelo har hatt full oversikt over Ludos planer.

- Ventelo har hatt alle dokumenter som vi sitter på. De har forlangt å få alle disse for at vi skal kunne snakke med nye samarbeidspartnere, sier han til NA24.

Denne informasjonen mistenker han at de har benyttet til å velte avtalen.

- Ventelo har sannsynligvis matet vår nye samarbeidspartner med eder og galle for å hindre at vi skulle få denne dealen. Det virker i hvert fall slik når de kopierer prisene våre og ringer kundene våre for å få de til å bytte over, raser turboinvestoren.

- Ren piratvirksomhet
Frem til nå har han trodd at de har hatt ut februar til å inngå en avtale med en ny partner. Men Ventelo varsler torsdag at de kutter båndene allerede 3. februar.

- Uansett så er det klart at den vi tiden vi har trodd at vi har kjøpt oss, som var ut februar, har de plutselig gått tilbake på. De har planlagt alt sammen. I 23 år har jeg holdt på med dette og jeg har aldri opplevd noe liknende. Du kan trygt si at jeg ikke er imponert.

Digi.no melder at en ny samarbeidsavtale med Telenor ble sagt opp for et par dager siden.

En avtale NA24 nylig omtalte, her: Vollvik tjener 60-80 millioner kroner

Dette sier Idar at ikke stemmer.

- Forhandlingene med andre samarbeidspartnere er slett ikke over. Jeg vet ikke hvor det stammmer fra, men nå må jeg først få ryddet opp i dette, sier han.

Ludo Mobil har i dag noen titall tusen kunder. Hva som skjer med disse ettersom Ventelo har varslet at de sier opp avtalen 3. februar er enda ikke klart.

- Når det gjelder kundene er det hans ansvar å varsle disse. Vi har sendt et varsel til Ludo om at vi stenger tjenesten. Men vi holder åpent til 3. februar slik at kundene kan få god tid til å få seg en ny mobilleverandør, sier Heidi Egede-Nissen, kommunikasjonssjef hos ventelo, til NA24.

- Det jobber vi med og det er ikke avgjort i det hele tatt. Jeg setter littegrann av min lit til post- og teletilstynet, for de kan ikke bedrive piratvirksomhet i 2012. Vi befinner oss jo ikke i Vest-Afrika heller, raser Vollvik, som sier at han er litt svimmel av alt oppstyret og kaoset dette har medført.

Varsler rettssak
Vollvik utelukker ikke at det hele kan ende opp i store krav

- Vi forberer oss på at dersom det blir rettssak så blir det rettssak. Da er det store beløp det er snakk om, men summer vil jeg ikke nevne - det blir advokatmat.

Tidligere torsdag langet Vollvik knallhardt ut og varselt at han ville begjære Ventelo konkurs.

- Vi stiller oss helt uforstående til disse påstandene. Vi har fakturert i henhold til avtalen som eksisterer mellom partene, og den avtalen vi har hatt ble sagt opp i sommer. Ludo har da hatt lang tid til å finne seg en ny leverandør. Vi har ikke forsøkt å hindre dette på noen måte. Vi har vært svært tålmodige og strukket oss langt i denne saken, men vi kunne ikke fortsette å la Ludo drive for vår regning, sier Heidi Egede-Nissen.

Les mer: Ventelo gir Ludo-kunder én uke

- Dette er en kostnad vi tar tar slik at sluttkundene ikke skal bli skadelidene, sier kommunikasjonssjefen til Ventelo til NA24.

Vollvik sier at han har tatt kopier av all dokumentasjon og at han er villig til å møte Ventelo når som helst.

- Jeg invitert Ventelo-gjengen til å møte meg på TV 2 i dag, men det ville de ikke. Jeg kan møte de når som helst, slår han fast.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere