RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Magnus Blaker (Mediehuset Nettavisen)

- Norske bilavgifter er ulovlige

ESA mener reglene bryter med EØS-avtalen, noe som kan få store konsekvenser.
Sist oppdatert:

EFTAs overvåkingsorgan ESA har torsdag sendt ut en såkalt grunngitt uttalelse til norske myndigheter, der de slår fast at Norge må endre avgiftsreglene.

En grunngitt uttalelse er andre steg i en prosess der ESA mener norske regler bryter med EØS-avtalen. Uttalelsen kan du lese i sin helhet her (PDF).

Bakgrunnen er at norske statsborgere ikke har lov til å kjøre biler registrert i utlandet på norsk jord.

Hvis du blir stoppet i en utenlandsregistrert bil i Norge, er du pålagt å betale full engangsavgift på denne bilen. På nye biler utgjør dette typisk 20-50 prosent av nybilprisen.

- Brudd på EØS-reglene

- I dag kan personer med fast opphold i Norge i prinsippet ikke importere og bruke et utenlandsregistrert motorkjøretøy i Norge uten å betale engangsavgift. Selv om det finnes visse unntak, gjelder ikke disse når en person bosatt i Norge låner et utenlandsregistrert kjøretøy av en annen privatperson bosatt i et annet EØS-land for midlertidig bruk i Norge, skriver ESA i en pressemelding.

Å kjøre leiebil fra utlandet var tidligere et problem, men er nå lovlig forutsatt at det meldes til tollen.

- Det å låne et motorkjøretøy gratis over landegrenser må anses som et lån mellom to EØS-borgere. Kravet om å betale full engangsavgift i slike tilfeller strider dermed mot EØS-reglene, fordi avgiftsreglene begrenser fri bevegelse av kapital innenfor EØS. Dette fordi man krever avgifter på lån over landegrenser, men ikke for lån der bilen er registrert i Norge. ESA har ikke funnet noen grunn til denne forskjellsbehandlingen. De norske reglene om engangsavgift er derfor et brudd på EØS-reglene, skriver ESA.

Høye norske avgifter er bakgrunnen

Bakgrunnen for denne regelen, er langt på vei at Norge har et vesentlig høyere bilavgifter enn de fleste andre land i Europa. Ved å risikere å betale engangsavgift ved bruk av utenlandsk bil i Norge, setter en stopper for omgåelse av bilavgiftene ved å «låne» bil fra utenlandsk venner.

Regelverket har også blitt ansett som konkurransevridende ved at for eksempel utenlandske håndverkere kan ha et bilhold som er vesentlig billigere enn det norske konkurrenter har lov til å ha.

En endring i disse reglene vil dermed potensielt ha vidtrekkende konsekvenser.

- Opp til Norge

Informasjonssjef Trygve Mellvang-Berg i ESA sier til Nettavisen at de ikke har noen meninger om hvordan Norge løser denne saken.

- Norge må komme opp med et system som ikke er i strid med EØS-reglene. Det har nettopp vært en dom i EU-domstolen om lån av utenlandske biler, fra Nederland, og det har også vært flere saker innenfor det samme temaet, sier Mellvang-Berg.

- Norge kan ikke ilegge full avgift for en bruk som er for en kortere periode. Hvis du får besøk fra en kompis fra Sverige, og du kjører hans bil, så skal du ifølge regelverket betale full engangsavgift. Dette selv om det bare er kjøring for en kortere tur, og det er urimelig ut fra EØS-regelverket, sier han.

- Norge kan avgiftsbelegge denne typen bruk, men det må være proporsjonalt, sier han.

ESA varsler samtidig at neste steg i denne saken, er at den kan tas EFTA-domstolen.

Skal vurdere saken

- Finansdepartementet vil nå gå grundig igjennom uttalelsen og orientere ESA om hvordan Norge vil følge opp saken innen den fastsatte fristen, sier statssekretær Kjetil Lund til Nettavisen.

Han påpeker at Finansdepartementet i et formelt svarbrev i februar i år, påpekte at det foreløpig er uklart hvordan berørte medlemsland i EU selv vil følge opp den dommen fra EU-domstolen som ESA har bygget sitt åpningsbrev på. Finansdepartementet uttalte at det derfor var behov for nærmere å vurdere betydningen av dommen.

I november i fjor sendte ESA ut en lignende sak, den gangen gikk det på biler som var leaset. Begrunnelsen var den samme.

Mer fra Nettavisen:

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vi vil helst at du er med på diskusjonen under fullt navn, men aksepterer at det kan finnes gode grunner for å være anonym. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere