NA24.no

(Montasje)

- Norwegians fly er leketøy

Sist oppdatert:
Latterliggjør Bjørn Kjos flyarmada.

Europas største lavprisselskap, Ryanair, er ikke kjent for å holde igjen når de skal karakterisere sine konkurrenter.

Nå er det irske flyselskapet igjen på banen - denne gang med en stikk til sin norske konkurrent Norwegian.

- Flyene er leketøy
Blant annet betegnes Norwegians valg om å forlate Rygge flyplass som desertering. Og flyene beskrives som leketøy.

«Ryanair sier «Ha det bra Norwegian!» etter gårsdagens melding om at Norwegian stenger sin base på Rygge fra og med 28. mars. Gårsdagens melding viser at Norwegian ikke kan konkurrere med Ryanairs lave priser, punktlighet og fraværet av drivstofftillegg. I stedet for å konkurrere med Ryanair, godtar Norwegian nederlaget og flytter sine leketøy fra Rygge til Gardermoen der de andre dyre Norwegian-linjene opererer», melder selskapet.

- Norwegian kan verken konkurrere med Ryanairs lavprisreiser, punktlighet eller kundeservice. Vi sier derfor ha det bra til Norwegians dyre reiser og velkommen til flere lavprisreiser med Ryanair fra Rygge, sier pressekontakt i Ryanair, Daniel de Carvalho, i meldingen.

For å markere, eller feire, som Ryanair kaller det, legger lavprisselskapet ut 5.000 enveisbilletter fra Rygge til kun 48 kroner per stykk. Disse kan benyttes til reise i februar og de håper å få napp hos «passasjerer som er lei Norwegians dyre flybilletter».

- Ryanair er useriøs
PR-rådgiver hos Playground Haakon B. Schrøder mener at Ryanair fremstår som useriøse.

- Ryanair harselerer, mobber og spytter etter Norwegian på en måte som er typisk for selskapet. Ryanair søker verdifull eksponering i redaksjonelle formater nettopp ved å bruke den bøllete formen. Budskapsmessig blir det veldig negativt, og Ryanair fremstår som en useriøs avsender. Pressemeldingen mangler troverdighet og den påkaller metaforer og bilder om et selskap som er så krigersk og billig at man gjerne bør lete etter løse deler rundt flyene før take off, sier han til NA24.

Schrøder lar det skinne igjennom at billigselskapet ikke er hans foretrukne transportselskap.

- Selv kister hadde jeg ikke sendt avgårde med Ryanair, sier Schrøder.

- Luftens Lidl
I VG fredag slår Bjørn Kjos tilbake.

- Ryanair er luftens Lidl. Som kjent gikk det ikke så godt da Lidl satset i Norge. Jeg sier ikke at det vil bli Ryanair skjebne og ønsker konkurranse velkommen, men vi opplever at våre kunder vil ha litt mer service og komfort, enn det Ryanair tilbyr.

Han mener at selskapet tar feil.

- Ryanair tar fullstendig feil når de hevder det er dyrere å drifte fra Gardermoen. Alt det tekniske vedlikeholdet av flyene våre skjer på Gardermoen og vi har derfor hatt dobbeltflygninger mellom Rygge og Gardermoen. Det slipper vi nå og det gir lavere kostnader, sier Kjos.

Flytter fra Rygge
Norwegian meldte onsdag at Rygge flys med base fra Gardermoen fra 28. mars, noe som blir begrunnet med effektivisering av administrativ drift.

Men selskapet stopper imidlertid ikke helt med flyginger fra Rygge.

Sommerrutene fra Rygge vil gå til Nice, Antalya, Malaga og Alicante. Flygingene i Norge fortsetter som før til Bergen og Trondheim.

Neste vinter vil selskapet også benytte Rygge på flyginger til Las Palmas og Tenerife.

- For oss i Norwegian er det helt avgjørende å tilpasse oss kundene og tilby et godt produkt til lave priser. For å få dette til må vi drive effektivt med lave, administrative kostnader. Bakgrunnen for omleggingen nå er at vi har bare to fly med base Rygge og det er for lite for å ha en kostnadseffektiv basedrift ved flyplassen, melder selskapets kommersielle direktør Daniel Skjeldam.

Egenartet stil
Ryanair ledes av den frittalende og til dels klovnaktige iren Michael O'Leary.

Da han var i Norge for noen år siden for å markere at det var ti år siden selskapet startet sin første rute i Norge mellom Torp og London brukte han store deler av pressekonferansen til å rakke ned på daværende forbrukerombud Bjørn Erik Thon, nå direktør i Datatilsynet. I tillegg stakk han hodet inn i et stort papptall under hele seansen.

Bakgrunnen var at forbrukerombudet hadde stevnet Ryanair for retten for gebyret selskapet tar for å refundere skatter og avgifter på ubenyttede billetter.

- Nei, den idioten gidder jeg ikke kaste bort tiden min på. Vi holder oss til brev. Og så sees vi i retten, der han vil tape, sa O'Leary til NA24.

Les mer: - Thon er en idiot

O'Leary tapte saken i tingretten, men vant så i lagmannsretten.

For øvrig spådde han i 2008 at flybransjen vil se helt annerledes ut innen få år.

- Innen de fem neste årene vil man se at det er fire store selskaper i Europa. De tre fullprisselskapene vil være Lufthansa, Air France og British Airways, og jeg regner med at SAS blir en del av Lufthansa. Den fjerde vil være Ryanair, sa O'Leary.

Les mer: - SAS overlever ikke

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere