NA24.no

En ny rapport konkluderer med at vi kan få over 10.000 flere vogntog på veiene neste år som følge av nytt EU-direktiv.
En ny rapport konkluderer med at vi kan få over 10.000 flere vogntog på veiene neste år som følge av nytt EU-direktiv. Foto: Poppe, Cornelius (SCANPIX)

- Nytt EU-krav kan gi 100.000 nye vogntog på veiene

- Dette har ikke de dårlige veiene våre kapasitet til.

Norge innfører nye EU-direktiver på løpende bånd, men nå roper Norsk Industri et øredøvende varsku.

Fra nyttår implementeres det såkalte «svolveldirektivet» i Norge, som har som mål å drastisk redusere mengden svovelutslipp fra skipstrafikk i Østersjøen og Nordsjøen.

Vogntog kan bli billigere

Tanken er god, men Norsk Industri melder at konsekvensene for sjøfarten er dramatiske kostnadsøkninger. Dette vil kunne føre til at en dramatisk forflytning av godstransport fra sjø til vei - stikk i strid med de politiske ønskene.

- Økt eksport av tømmer har de siste årene ført til betydelig økning av vogntog på veiene, og nå viser en analyse utført av Thema for blant annet Oslo Havn og  Norsk Industri at svovelkravene kan føre til over 100 000 ekstra vogntog på veiene i 2015, sier kommunikasjonsdirektør Finn Langeland i Norsk Industri til Nettavisen.

Undersøkelsen viser at direktivet vil gi økte kostnader for sjøtransporten i Norge på 4-6 milliarder kroner, litt avhengig av hvor mye prisen på drivstoffet er ventet å stige.

Årsaken er at drivstoff med mindre svovelinnhold er betydelig dyrere enn drivstoffet som i dag benyttes.

- Marint drivstoff med lite svovel er 40-50 prosent dyrere enn tradisjonelt drivstoff, og dermed kan svovelreguleringen svekke konkurransekraften til sjøtransport.

Ifølge Norsk Industri trafikkerer det rundt 10.000 skip i området som nå reguleres, og av disse vil under 500 klare nye krav uten nytt drivstoff.

Kostbar ombygging

Alternativet er store investeringer på å bygge om båtene.

- Når grensene reduseres, så vil det medføre behov for å bygge om kysttransportflåten. Det mest nærliggende er at de bygges om til gass. Det krever en investering, og vi er redd for at mye av transporten vil bli flyttet fra sjøen til landeveien. Det er en situasjon som er temelig komplisert, det er veldig mye dårlige veier i Norge, sier kommunikasjonsdirektøren.

Et annet alternativ er såkalt «scrubbing», der avgassene fra skipets motor blir renset av sjøvann, slik at svovelet dumpes i havet fremfor i lufta. Også dette koster penger, og effektiviteten på teknologien er variabel.

- Vi er bekymret for både miljøeffekten og trafikksikkerheten på veiene, sier han.

- Solvik-Olsen må komme på banen

- Dette direktivet, som så mange tusen andre EU-direktiver, blir norsk lov uten at det er noen debatt om det. Nå må samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen komme på banen. Det må gjøres grep så sjøtransporten igjen kommer til «heder og ære», for vi må ha mer transport over på sjøen, konkluderer han.

I praksis betyr det at Norsk Industri etterspør en eller annen form for støtte til sjøtransporten.

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere