NA24.no

TJENER PÅ ASYLSØKERE: Administrerende direktør Tor Brekke I Hero fotografert utenfor Heros mottak på Hvalstad i Asker.
TJENER PÅ ASYLSØKERE: Administrerende direktør Tor Brekke I Hero fotografert utenfor Heros mottak på Hvalstad i Asker. Foto: Hero

- Offentlige asylmottak hadde blitt mye dyrere

Sist oppdatert:
De tjente 30 millioner på asylmottak, og mener de sparer det offentlige for store kostnader.

Tidligere denne uken fortalte Nettavisen at selskapet hadde et overskudd på 28,4 millioner i 2014, og at selskapet har hatt overskudd på pluss/minus 30 millioner kroner hvert eneste år.

Les: Søkkrik på asylmottak

Les mer her:Hero årsrapporter

- Heros økonomiske overskudd må forstås i lys av at vi er en stor bedrift med mer enn 600 ansatte som omsetter for godt over ½ milliard årlig, sier administrerende direktør Tor Brekke i Hero til Nettavisen.

- Spesialister på raske endringer
Han mener at selv om Hero tjener penger på å drive asylmottak, så er driften langt billigere enn det staten hadde klart.

- Samfunnet sparer store beløp på fleksibel mottakskapasitet. Når ankomstene øker bygges kapasiteten raskt opp og når behovet minker bygges kapasiteten raskt ned. Driftsavtalene med UDI har tre måneders oppsigelsestid og plasserer mye risiko på operatørene. De store private driftsoperatørene er spesialister på raske endringer, sier Brekke.

Brekke sier at selv om konkurransen ikke er stor på området, så er det ikke leverandørene av asylmottak som dikterer prisen.

- Statens budsjettrammer for kjøp av mottakstjenester er meget stramme og vi arbeider hardt for å levere best mulig kvalitet innenfor de rammer som tilbys.

Før helgen skrev Nettavisen at over halvparten av de 13.000 beboerne på norske asylmottak, ikke skulle ha vært på mottak, men blitt sendt ut av landet eller bosatt i kommuner.

Les: 13.000 i norske asylmottak - 8.000 skulle ikke vært der

- Mer satsing på bosetting
Brekke sier at Hero jobber aktivt med å få asylsøkere bosatt i kommunene fortere.

- Asylmottak er et innkvarteringstilbud tilpasset kort botid og våre mottaksansatte ser hver dag hvilken påkjenning det er å vente lenge på bosetting. Vi driver en rekke ulike tjenester som fremmer integrering og yrkesdeltakelse og har tatt flere initiativ til prøveprosjekter for raskere bosetting, sier Brekke.

- Når over 5000 beboere i mottak venter på bosetting, og 67 prosent av de som fikk behandlet sin asylsøknad i Norge i fjor hadde beskyttelsesbehov, bør det satses mer på metodeutvikling og prøveprosjekter for mer effektivt bosettingsarbeid. I dette bør man bruke mottakene og utnytte ventetiden der bedre, sier han.

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere