Kontakt oss
RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no

DYR RASTEPLASS: Hvis du kjører E6 gjennom Østfold har du kanskje sett Solbergtårnet rage over motorveien og jordene.
DYR RASTEPLASS: Hvis du kjører E6 gjennom Østfold har du kanskje sett Solbergtårnet rage over motorveien og jordene. Foto: Erling Bakken (Wikipedia)

- Rasteplassen får jeg helt frysninger av

Millioner av skattekroner gikk til et tårn mellom E6 og jorder i Østfold.
Sist oppdatert:

SLØSERIPRISEN: Kandidat 3.

En jury sammensatt av representanter valgt ut av Skattebetalerforeningen og Nettavisen har nominert fem kandidater til Sløseriprisen. I dag presenterer vi den tredje kandidaten: Norges dyreste rasteplass.

Les mer om Sløseriprisen og stem på din kandidat nederst i saken.

Kandidat 1: Eksperter stempler Stortingets milliardsluk som sløsing
Kandidat 2: Kloakk-budsjettet røyk med 1,7 milliarder
Kandidat 3: Norges dyreste rasteplass
Kandidat 4: First House-saken i Telemark

Kandidat 5: Kjempesmellen i Bjørvika

Statens vegvesen, Østfold fylkeskommune og Fredrikstad og Sarpsborg kommuner ville bygge noe annerledes langs E6 gjennom Østfold. Et landemerke. En annerledes rasteplass som gir den besøkende uventede opplevelser. Skape undring.

Utsiktstårn uten utsikt

Resultatet ble Norges dyreste rasteplass med det 30 meter høye Solbergtårnet. Pris: 50 millioner kroner. Kostnaden er delt mellom Statens vegvesen (50 prosent) Østfold fylkeskommune (25 prosent), og Fredrikstad og Sarpsborg kommuner (25 prosent).

SOLBERGTÅRNET: Ved avkjøringen til Skjeberg i Østfold ligger tårnet som altså er en del av en rasteplass.

Tårnet har få besøkende, har fått et rykte på seg for å være et sted for sextreff, og det forfaller, skrev Fredriksstad Blad i 2013.

Kritikerne mener også at tårnet bygget i et område der du ikke ser annet en flate jorder og motorvei. I 2013 ble kiosken i tårnet stengt på grunn av få besøkende ( ekstern lenke til FB).

Lokalpolitikere og beboere mener i dag at tårnet er bortkastet (ekstern lenke ( ekstern lenke til FB).

Informasjonsrådgiver Fredrik Norland i Østfold fylkeskommune sier til Nettavisen i dag at tårnet er vinterstengt fram til 1. april, og at det er usikkert om det blir servering eller noe annet i tårnet når det åpner.

- Vi har ikke tall på hvor mange som er oppe i tårnet, sier han til Nettavisen.

JURYEN: Her er juryen for Sløseriprisen. Fra venstre: Mathilde Fasting i tankesmia Civita, direktør Karine Ugland Virik i Skattebetalerforeningen , ansvarlig redaktør Gunnar Stavrum i Nettavisen, Hallgeir Kvadsheim fra Luksusfellen og Marte Gerhardsen i Tankesmien Agenda.


- Utstillingsarena for Østfold

- Det er en utstillingsarena for Østfolds historie, og en attraksjon for Østfolds innbyggere og de millioner som kjører gjennom Østfold, sier konstituert fylkesrådmann Odd Roald Andreassen i Østfold og poengterer at tårnet har vunnet Arnstein Arnebergs arkitekturpris og Østfold Arkitektforenings pris for fremragende arkitektur 2014 og at tårnet er et lærested og fremvisningssted for helleristninger i området.

- Er det verdt pengene?

- Det er ikke noe objektivt svar på det. Om investeringen er verdt pengene er alltid vanskelig å vite med slike kulturtiltak, men det er viktig at vi tar vare på og synliggjør kulturarven slik vi har gjort her, sier Andreassen.

SKEPTISK: Administrerende direktør Karine Ugland Virik i Skattebetalerforeningen.

- Ubegripelig

- Rasteplassen får jeg helt frysninger av. Det ble helt galt. Hva de har gjort her, er ubegripelig, sier jurymedlem Karine Ugland Virik, som er administrerende direktør i Skattebetalerforeningen.

- Det er vanvittig mye penger for det tårnet, så har det svært få besøkende, og de har gitt opp vedlikeholdet. For en fiasko, mener jurymedlem Hallgeir Kvadsheim fra Luksusfellen.

Alle kandidatene til Sløseriprisen er presentert. Nå åpnes det for at Nettavisens lesere kan stemme på kandidatene:

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vi vil helst at du er med på diskusjonen under fullt navn, men aksepterer at det kan finnes gode grunner for å være anonym. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

Våre bloggere