NA24.no

OPPRØRT: Gøran Karlsen ble bedt om å kaste telefonen han kjøpte hos Elkjøp, men fikk den reparert for 200 kroner et annet sted.
OPPRØRT: Gøran Karlsen ble bedt om å kaste telefonen han kjøpte hos Elkjøp, men fikk den reparert for 200 kroner et annet sted. Foto: Stig Nilsson (Fredrikstad Blad)

- Ren svindel med mobiltelefoner

Opprørt kom Gøran Karlsen tilbake til Elkjøp med mobiltelefonen de ba ham om å kaste, men som han fikk reparert et annet sted for bare 200 kroner.

– Betjeningen hos Elkjøp i Dikeveien påsto at den var så fuktskadet at det ikke var noen vits i å reparere den, og at det bare var å kjøpe seg en ny telefon, sier Gøran Karlsen til Fredrikstad Blad.

Solgte ham ny telefon

Karlsen, som til daglig er lærer på Haugeåsen, opplevde det samme som de fleste av oss gjør, da mobiltelefonen døde.

– Du blir jo helt hjelpeløs uten mobiltelefon i våre dager, sier Gøran Karlsen, som hadde vært i utlandet og utsatt sin iPhone for fuktig klima.

Den virket ikke lenger, og han gikk til butikken for å få den reparert.

– De ville ikke reparere den. Dessuten klarte de å overbevise meg om ikke å kjøpe en ny iPhone, men en Galaxy, som jeg i ettertid var svært misfornøyd over å ha kjøpt, og som jeg derfor gikk for å levere den tilbake, forteller han.

– Da fikk jeg beskjed om at det var ingen ting selgeren kunne gjøre. Jeg ringte deretter Elkjøp sentralt. Der mente de at sånt ikke skulle skje, og lovet å sende min klage til Elkjøp i Dikeveien, men etter to måneder hadde jeg fremdeles ikke hørt et pip fra noen, hevder han.

Reparerte billig

– Da min kone fikk problemer med et appleprodukt i dag, bestemte jeg meg for å dra på Epledeler oppe på Greåker i stedet. Jeg tok med meg min iPhone i tillegg, forteller Karlsen.

– De reparerte den på 10 minutter for et par hundrelapper, og forteller meg at 80 prosent av alle mobiltelefoner som forhandlerne sier det bare er å kaste på grunn av fuktskader, blir reparert for en billig penge hos Epledeler.

– Hvordan reagerte du da?

– Jeg ble sjokkert. Nå virker telefonen som normalt igjen, og alle bildene og alt annet på telefonen er berget, forteller han.

Karlsen troppet opp hos Elkjøp på nytt, og etter konferanse mellom betjeningen og sjefene, fikk kan den nye Galaxy-telefonen gratis, pluss tilbakebetalt 400 kroner.

– Se gjorde til slutt opp for seg, men dette er jo ren svindel for å få oss til å kjøpe flere telefoner, mener Gøran Karlsen, som har lagt ut sin frustrasjon skriftlig på Facebooksiden sin.

Der kaller han forretningen han handlet i for «Elkjøp Mega Søppel Store».

– Skjønner frustrasjonen

Christopher Christiansen – som var sjef i butikken tidligere, og som nå er leder for telefonavdelingen hos Elkjøp i Sarpsborg, er tydelig på at kunder ikke skal utsettes for slikt.

– Jeg skjønner godt at slikt oppleves som frustrerende, sier Christopher Christiansen i Elkjøp till Fredrikstad Blad.

– Verkstedene har i den senere tiden fått mye pepper for ikke å ville reparere fuktskader, men butikkene kan ikke gjøre annet enn å forholde seg til verkstedpersonellets regler, sier Christopher Christiansen i Elkjøp.

– Driver Elkjøp med svindel, slik kunden hevder?

– Nei, det gjør vi ikke.

– Hvorfor kan da telefoner som er såkalt fuktskadet repareres et annet sted, mens forhandlerne ber kunden om å kaste telefonen?

– I telefonene er det en fuktindikator, som er et lite klistermerke som blir rødt når det er kommet fukt i telefonen. Da vil ikke verkstedene reparere telefonen, fordi det oftest koster mer å reparere den enn å kjøpe en ny, forklarer Christiansen.

– Er det bare å kaste dem da?

– Nei, i mange tilfeller kan de repareres. Jeg mistet min egen i do og la den i stekeovnen på 50 grader. Etterpå virket den helt fint, sier Christiansen.

Les flere saker i Fredrikstad Blad her.

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere