NA24.no

Foto: John Moore (Getty Images)

- Salget av sterkøl har eksplodert

Fjoråret var en ølfest.

Salget av øl i Norge økte i 2013 for første gang på fire år. Økningen er ikke større enn 1,5 prosent, men det skjer etter fire år med en nedgang på til sammen 12 prosent, skriver Bryggeri- og Drikkevareforeningeni en pressemelding.

- Det virker som trenden har snudd. Ølet har gjort inntog på fine restauranter og middagsbord. Stadig flere blir oppmerksomme på mangfoldet, og mange ønsker drikker med mindre alkohol enn vin, sier Petter Nome, direktør i Bryggeri- og Drikkevareforeningen, i meldingen.

En tendens man kan se er at nordmenn har blitt mer glad i smaken av god øl.

- Sterkøl har eksplodert
Mikrobryggeriene har opplevd en voldsom oppsving, og mange har funnet ut at ting som India Pale Ale (IPA) kan være et bedre alternativ enn en tradisjonell pils. Denne typen øl har ofte vesentlig høyere alkoholprosent.

I 2013 drakk vi mer sterkøl, da sterkøl fikk en god økning i slaget. Det utgjør ikke mer en 1,3 prosent av det totale salget av øl, men sterkøl økte sin andel med hele 48 prosent.

- Dette er kostbart øl som drikkes for smakens skyld, og mangfoldet har eksplodert på noen få år. Interessen for sterkøl er uttrykk for «den nye ølkulturen», der det handler om smak og opplevelse, ikke om å drikke mest mulig, sier Nome.

Les også: Kan du ta med høy alkoholprosent på ølkvoten?

Allerede i sommer kunne man se at ølsalget ville stige markant i løpet av 2013, da nordmenn drakk cirka 25 millioner liter øl i sommer. Dette kommer trolig av det fine sommerværet.

- Minst mulig alkohol
En annen tendens som kan vise til at nordmenn liker smaken av øl er at salget av lettøl og alkoholfritt øl øker med henholdsvis 5,1 prosent og 5,7 prosent.

- Dette er en internasjonal trend. Mange ønsker smaken av øl, men vil ha minst mulig alkohol. Sannsynligvis har det sammenheng med økt helsefokus, sier Nome.

Bryggeriforeningen tror potensialet for alkoholfritt og svakt øl er stort:

- Hvis bryggeriene får anledning til å utvikle nye alkoholfrie øltyper og markedsføre dem under de kjente bryggerinavnene, vil salget øke, sier Nome.

Han viser til Spania, der alkoholfritt øl har blitt en populær ungdomsdrikk og står for ti prosent av alt ølsalget.

Venter en god fremtid
Bryggeri- og Drikkevareforeningen ser optimistisk på fremtiden.

- Øl er en drikk som nordmenn har nytt i 3000 år, og nå er mangfoldet større enn noen gang. Det matcher en mat- og drikketrend der tradisjon, opprinnelse, særegenhet og betydningen av at maten er kortreist, står sterkt, sier Nome.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere