RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Berg-Rusten, Ole (SCANPIX)

- SAS har ført til økte flypriser

Sist oppdatert:
En billett fra Oslo til New York koster nå nesten 37 prosent mer enn for to år siden.

Den siste utgaven av Norsk Flyprisindeks, som utgis av reisesøkemotoren Travelmarket.no, viser at en billett fra Oslo til New York koster nå nesten 37 prosent mer enn for to år siden .

I slutten av mars åpnet SAS sin direkterute mellom Oslo Lufthavn Gardermoen og New York igjen. Det har påvirket flyprisene. En billett fra Oslo til New York koster nå nesten 37 prosent mer enn for to år siden, skriver Travelmarket.

SAS reagerer
SAS reagerer på utspillet til Travelmarket.

- Vi er sjokkert over påstander som kommer fra Svein Erik Søgård i Norsk Flyprisindeks. Man skal ikke ha fulgt med stort i flybransjen de siste par årene, for å få med seg drivstoffprisene har gått i været siden 2009. Dette påvirker alle flyruter og alle flyselskaper, og ikke bare flygninger til New York! SAS, Norwegian og de aller fleste selskaper verden over har vært nødt til å kompensere priseksplosjonen på drivstoff gjennom drivstofftillegg. SAS har på grunn av vellykket sikring av drivstoff klart å holde prisene nede og blitt mer konkurransekraftig i denne perioden, blant annet gjennom en 23 prosent reduksjon av selskapets kostnader, sier SAS' informasjonssjef Knut-Morten Johansen til NA24.

Påstanden om at prisøkningen skyldes at Star-selskapene SAS og Continental flyr til New York fra Oslo er feilaktige og ganske provoserende.

Travelmarket skriver at det var glede da SAS annonserte at de ville gjenoppta direkteruten Gardermoen – New York i slutten av mars i år. Den ser da også ut til å ha vært en stor suksess, med daglige SAS-flygninger hele sommersesongen gjennom. I tillegg har Star Alliance partneren Continental supplert med hele ni ukentlige avganger på samme rute. Derimot ble det ikke plass til ruten mellom Gardermoen og Philadelphia, hvor et annet Star Alliance selskap, US Airways, valgte å trekke seg ved starten av sommerprogrammet.

- Det at de to Star Alliance selskapene SAS og Continental begge har dekket direkteruten til New York har derimot ikke vært ideelt, sett med forbrukernes øyne. Billettprisene har nemlig økt i løpet av 2011, ja, faktisk helt siden 2009, skriver Travelmarket i en melding.

I uke 42/2009 kostet den billigste tur-retur billetten fra Oslo til New York 3.119 kroner. Det rimeligste alternativet var da med KLM via Amsterdam. I samme avreiseuke året etter hadde prisen steget med 18 prosent til 3.692 kroner. Det var prisen til Icelandair, som flyr via Keflavik på Island, som var lavest. I uke 42 i år er prisen helt oppe i 4.265 kroner med American Airlines via London-Heathrow. Den laveste prisen til New York har dermed økt med opptil 37 prosent på bare to år, oppsummerer Travelmarket.

Dyrere direkte
Travelmarket skriver at de laveste billettprisene som oftest tilbys av selskaper som Air France via Paris, KLM via Amsterdam, British Airways via London, Finnair via Helsinki og Icelandair via Keflavik. Hverken Continental eller SAS har noen gang stått for lavest pris i løpet av de to årene prisene har blitt sjekket og presentert i Norsk Flyprisindeks.

- En interkontinental direkterute operert av en ”national carrier” vil som oftest resultere i prisøkninger, da nivået for referanseprisene endrer seg. Dessuten kan man forestille seg at de to Star Alliance-selskapene som opererer New York ruten er fornøyd med det noe høyere prisnivået og ikke har lyst til å konkurrere på akkurat det parametere. Det blir spennende å følge utviklingen i prisene på denne ruten nå som Norwegian ser ut til å gjøre alvor av sin inntreden på den, vurderer Svein Erik Søgård som er daglig leder av reisesøkemotoren Travelmarket.no.

Hos SAS liker de ikke uttalelsene til Søgård.

- Påstandene til Svein Erik Søgård er uhyrlige, og indikerer nesten at det foregår prissamarbeid. Vi reagerer svært kraftig på dette, og finner de underliggende påstander direkte injurierende. SAS konkurrerer i en beintøff fight med Continental, KLM, Lufthansa, British Airways og Icelandair med flere til New York fra Norge. Søgård kommer med useriøse antagelser, og bør vite at Star Alliance nettverket sikrer norske reisende videreforbindelser, gjennomsjekking av passasjerer og bagasje, og en rekke andre reisefordeler verden over – i forlengelsen av eget rutenettverk. Prissamarbeid er strengt forbudt, og fullstendig irrelevant forhold til hva verdens største og mest vellykkede flyallianse, Star Alliance, er opptatt av å tilby sine reisende.

Alle konkurrenter følger hverandre veldig nøye, og man ser at konkurrenter justerer sine priser så fort man har kampanjer. Dette er ikke prissamarbeid. Det er det stikk motsatte: konkurranse. Det er mulig at Søgård misforstår hva såkalt code-sharing er. Dette er en praksis som flybransjen har hatt i flere tiår og som er fullt lovlig og transparent. Resultatet er at selskapene konkurrerer beinhardt på pris, men utnytter fordelene som ligger i at man kan selge hverandres ledige kapasitet. Dette skaper totalt sett et voldsomt mye større tilbud til kundene i markedet, men dette har ingenting med prissamarbeid å gjøre, sier Johansen i SAS.

Det er ikke bare til New York at prisen har blitt høyere. Den laveste gjennomsnittsprisen til millionbyen Los Angeles på USAs vestkyst steg fra 3.911 kroner i uke 42/2009 til 5.113 kroner i uke 42/2011. Det svarer til en økning på nesten 31 prosent, opplyser Travelmarket.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere