NA24.no

Foto: John McConnico (Scanpix/AP)

- SAS synonymt med problemer

Sist oppdatert:
113 konflikter har rammet SAS siden 1995. - SAS har et organisasjonsproblem, sier BI-professor.

Vedtaket om omorganisering og eventuelt salg av SAS Ground Services ble utsatt til over nyttår, og selskapet unngikk dermed store konflikter like før jul. Men 113 konflikter i Danmark, Norge og Sverige siden 1995 gjør at folk har mistet troen på SAS.

NA24 - din næringslivsavis

Kundetilfredsheten sank til et nytt bunnivå da Norsk kundebarometer målte den tidligere i år, fra 64,4 i 2005 til 57,9 i år på en skala fra 0 – 100. Erkekonkurrenten Norwegian har en tilfredshet på 71,9.

Negativ strøm av informasjon
- SAS går ikke konkurs på grunn av dette. Men det er en konstant negativ strøm av informasjon og folks hukommelse om SAS er at det er synonymt med problemer, sier professor Tor W. Andreassen ved Institutt for markedsføring, Handelshøyskolen BI.

- SAS blir knyttet til alt som har med problemer å gjøre. De har et uregjerlig organisasjonsproblem med fagforeningene som så lett griper til aksjoner og streiker. Det rammer selskapet til de grader, legger han til. Ledelsen synes å gjøre svært mye riktig på den kommersielle siden, men like mye feil på den organisatoriske siden.

Han mener det er noe på innsiden av selskapet, som de ikke klarer å komme til bunns i. SAS er hele tiden på kant med de ansatte, noe som igjen går ut over kundene.

Velger bort SAS
- Jeg skal til England snart og den første tanken min var at jeg ikke skal reise med SAS. SAS er blitt en problemgreie som folk vil beskytte seg mot. Dermed begynner de å velge SAS ut av porteføljen sin, sier professoren.

Han legger til at det er bortfall av inntekter mer enn bortfall av renommé som er viktig for SAS. Fortsetter de slik vil de snart gå inn for landing for godt.

I forbindelse med at SAS-styret skulle behandle en omorganisering av selskapet, og et eventuelt salg av SAS Ground Services kom det frem trusler om aksjoner for å ramme juletrafikken.

- Når du rammer folk på det emosjonelle planet. Ikke forretningsreisende, men folk som skal hjem til mor til jul. Da blir det ganske emosjonelt ladet det hele. Frykten for å ikke komme hjem til jul er større følelsesmessig enn konsekvensene av å være forsinket. Bjørn Kjos i Norwegian burde sende julekort til SAS, sier Andreassen.

- Klossete av styret
Andreassen mener det er klossete styremanøvrering å ta opp en slik sak rett før jul og viser til at et styre som består av såpass mange oppegående mennesker må kunne tenke at om dette når overflaten rundt juletider, vil det kunne ramme trafikken.

- Regien av denne saken kunne vært bedre. Personlig synes jeg dette er klossete styrebehandling. De burde ha sett at dette måtte utsettes på grunn av fare for bråk i organisasjonen, sier han og legger til at det SAS store problem er organisasjonsstrukturen og de opprørske fagforeningene i selskapet.

- Alle taper på konfliktnivået
- På kort sikt er det kanskje visse grupper som føler at de vinner på streiker, men konfliktnivået vi har hatt taper alle på. Det er klart at har vi misfornøyde kunder, rammer det oss, sier Elisabeht Menzi i SAS kommunikasjonsavdeling til NA24.

Hun viser til at den nyansatte toppsjefen Mats Jansson har tatt initiativ til et bedre samarbeid med de ansatte.

- Alle er tjent med å ha et selskap som overlever på sikt. Vi skal heller løse konflikter med samtaler, i stedet for å gå til aksjoner, sier Menzi.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere