NA24.no

(Scanpix/AFP)

- Skitne triks mot Lidl

Sist oppdatert:
BI-professor Arne Nygaard sammenligner Lidls vansker med den svensk-norske iskrigen.

- Det bli inngått alle verdens allianser mellom kjeder, fagforeninger, lokalpolitikere og lokale byråkrater, sier Nygaard til Finansavisen.

NA24 - din næringslivsavis

Fredag ble den tyske billigmatkjeden slukt av Rema 1000.

BI-professoren fremhever at det norske dagligvaremarkedet er et oligopol (markedssituasjon der det fins bare noen få dominerende produsenter eller selgere, ifølge Bokmålsordboka) der de fire kjedene har delt markedet noenlunde likt mellom seg. Nygaard mener de norske kjedene gikk sammen for å knekke Lidl.

BI-toppen sammebnligner situasjonen med krigen som oppsto da svenske GB-is ville inn på det norske markedet i 1993. Da appellerte de norske iskremkjedene til vår nasjonalfølelse.

- Man drev med skitne triks, gikk tilbake til unionstiden og kjørte frem gammelt svenskehat i haugevis. Lidl ble møtt med de samme metodene, sier Arne Nygaard.

Fagforbundet Handel og Kontor avviser at de var med på å knekke Lidl.

- Vi har ikke opplevd Lidl som fagforeningsfiendtlige. Media var nok en vel så stor motspiller overfor Lidl, sier avdelingsleder Ove Magnus Halkjær til Finansavisen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere