RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Privat

- Slik kan du «vinne» Holmenkollstafetten

Sist oppdatert:
Friidrettstopp med råd til ferskingene.

(SIDE2): Tidligere friidrettsutøver Hanne Lyngstad begynner som blogger for Mediehuset Nettavisen. Hun var i en rekke år i toppen i norsk friidrett.

Denne våren vil hun gi Nettavisens lesere treningsråd. Først ut er tips til Holmenkollstafetten.

- Det fleste begynner å trene den siste uken før, og det er kanskje den uken du ikke bør trene så mye. Du blir bare støl, stiv og har vondt, og vet ikke om du har strekk eller har vondt i nakken, sier Lyngstad til Side2, Nettavisen.

Hun har til sammen elleve NM-medaljer, blant annet på 800 meter, 1.500 meter samt 3.000 meter hinder.

Det skal gjøre vondt

- Hvis du egentlig ikke har trent noe eller har gått på ski og skal begynne å løpe, så er du støl i kanskje en uke, men da har du fortsatt mange uker på deg til å komme inn i rytmen. Man må regne med stive legger og vondt på forsiden av lårene på grunn av den harde asfalten, sier hun.

- Med ondt skal ondt fordrives. Det er ikke farlig å være støl, fortsetter hun og smiler.

Den tidligere friidrettsutøveren understreker at det er viktig å ikke starte for hardt. Man må variere treningen og gi seg selv pauser.

- Løper du en dag i uken blir du aldri bedre til å løpe. Jeg synes man bør løpe tre ganger i uken. Det er også lov å variere treningen med for eksempel sykling. Uansett, kroppen trenger repetisjon for å bli vant til å løpe, sier Lyngstad.

Sko er ferskvare

Holmenkollstafetten er et av Norges største friidrettarrangement i antall påmeldte. Stafetten består av 15 etapper.

- Hvor ofte bør man trene?

- Man bør i hvert fall ta annenhver dag sånn at du får en hviledag imellom. Denne kan også brukes til annen form for trening. Man bør ikke ta tre dager på rad for da blir det fire dager med hvile, sier Lyngstad.

Det er ikke bare treningsmengden som er avgjør progresjonen. Også riktig utstyr er helt avgjørende for at man lykkes med oppkjøringen til Holmenkollstafetten.

- Man må ha bra utstyr og riktige løpesko er helt avgjørende. Skoene må passe løpesettet ditt. Det viktigste av alt er at den ikke er gammel. Sko er ferskvare og den bør være kjøpt innen det siste året selv om den er pent brukt, sier hun.

Lyngstad har tidligere jobbet i Löplabbet i Oslo, og er nå løpeekspert i Adidas Group Norge. Hun skal blogge en gang i uken på Nettavisen.

- Hva du har av klær er ikke så viktig nå som det går mot vår og er varmere. Ha noe bevegelig ikke for varmt. Det er bedre å ha ett lag for lite og være kald i ti minutter enn å være komfortabel når du går ut. Man blir varm, sier hun.

Vil ha innspill fra leserne

Selv om Lyngstad kanskje holder et høyere fart enn gjennomsnittet anbefaler hun alle å tilpasse tempoet til sitt nivå.

- Man må ikke dra ut på den superrunden som naboen har fordi han trener hele året. Start nøkternt og løp minimum 30 minutter for at det skal noen effekt, fortsetter hun.

Hun anbefaler også intervaller som en del av oppkjøringen til de som skal løpe stafetten.

I bloggen på Nettavisen vil Lyngstad som nevnt fokusere på løping og hverdagstrening, men hun vil også gjerne ha innspill fra leserne på hvilke tema hun skal berøre i bloggen.

Lyngstad er opprinnelig fra Elverum og har vært en av de beste i Norge i aldersbestemte klasser. Hun har også utmerket seg i terrengløp.

Bloggen er en del av et kommersielt samarbeid mellom Adidas og Mediehuset Nettavisen.

Les også:

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere