RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
TV 2 ønsker å finne Norges beste stripper.
TV 2 ønsker å finne Norges beste stripper. (Faksmilie YouTube/TV2)

- Spennende og nytenkende

Sist oppdatert:
TV 2-program vekker oppsikt - før premieren.

Denne uken har TV 2 premiere på den nye programserien TV Lab, hvor kanalen vil presentere tolv ulike programkonsepter.

Noen av konseptene er av den litt mer vågale typen enn andre – deriblant Walk of Shame og Norges beste stripper. I mandagens Dagsavisen reagerer Erling Borgen sterkt på «TVLab», og skriver at han håper potensielle annonsører vil holde seg unna.

TV-ekspert i Carat, Per Christian Strand Teslo, tror ikke TV 2s nye realitysatsninger vil skremme bort annonsørene.

- TV 2 vil nok ikke miste annonsører, men det kan fort hende at mange annonsører ikke ønsker å ligge inntil konseptet. Vi opplever ofte at annonsører ønsker å unngå gitte konsepter. Det er dog vanskelig å skape assosiasjoner til et konsept uten å ta en sponsorrolle og kommunisere dette aktivt, sier Per Christian Strand Teslo, TV-ekspert i Carat, til Nettavisen NA24.

- Det er sjeldent vi anbefaler annonsører å holde seg unna, fortsetter han.

Les også:- Riktig vemmelig er det hele

- Vanskelig å få tak i sponsorer

Foruten at Petter Pilgaard får i tale folk har hatt en såkalt «one night stand» i «Walk of Shame», oppsøker også TV 2 narkomane i «Plata». «Norges beste stripper» beskrives av kanalen som et talentprogram for å finne, nettopp, Norges beste stripper.

- Det er nok vanskeligere å få tak i sponsorer til dette konseptet enn til eksempelvis «Farmen» og «Truls – oppdrag hurtigruta». Man er avhengig av å få tak i annonsører som føler at dette passer med deres image, og da er det ikke like mange å ta av som ved bredere program uten en kontroversiell profil, sier Teslo.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Per Christian strand Teslo, i Carat, tror ikke TV 2 vil skremme bort annonsører med sine nye realitykonsepter.


- Man kan nok miste kredibilitet

- Kan TV2 miste kredibilitet når de velger å dra realitykonseptet så langt som de gjør?

Fakta: De 12 konseptene:

Klikk for å åpne faktaboksen
 

«Løslatt på date»: Fanger som kommer ut fra fengsel går direkte til date med kvinner. Produksjonsselskap: Storyteller.

• «Grønnsakshagen»: Mockumentary om baksiden av innspillingen av et barne-tv-program. Produksjonsselskap: Bug.

• «Operasjon konspirasjon»:Journalist Tommy Gulliksen oppsøker konspirasjonsteoretikere, og sammen reiser de ut for å finne svar på om de oppsiktsvekkende teoriene virkelig holder mål . Produksjonsselskap: Norsk fjernsyn.

• «Maniac»:Drama om pasient på psykiatrisk som «lever» i flere dimensjoner. Produksjonsselskap: Rubicon.

• «Fri bar!»: Gameshow lagt til Karl Johan kl 01.00 med fulle folk. Produksjonsselskap: Feelgood.

• «Humordugnaden»:Komikere fra Det Andre Teateret tester ut om vanlige nordmenn er morsomme. Produksjonsselskap: Feelgood.

• «Walk of Shame»:Reality-program der TV-teamet plukker opp, og får historien til folk som har vært på et «one night stand». Og forhåpentligvis også historien til den de kommer fra. Produksjonsselskap: TV2/Mastiff.

• «Hemmelig kjærlighet»: Romantisk komedie med skjult kamera. Produksjonsselskap: ITV Studios.

• «Catfight»:Kvinner uten kampsporterfaring, trosser frykten og møtes i ringen for penger og bedre selvtillit. Produksjonsselskap: Endemol.

• «Unplugged»:Fem hardcore pc-gamere blir koplet fra internett og fraktet til en leirplass i villmarka . Produksjonsselskap: Fabelaktiv.

• «Norges beste stripper»: Talentprogramfor å finne Norges beste stripper. Produksjonsselskap: Monster.

«Plata»: Seb fra Kollektivet på TV 2 tar narkomane på alvor i sitt eget humorprogram. Produksjonsselskap: Seefood

- Man kan nok miste kredibilitet dersom folk opplever at det utelukkende går «trash-tv» på kanalen. Dette er dog kun snakk om en kort periode, og det går på en nisjekanal som ikke har til vane å sende mye innen denne kategorien. Dette vil nok ikke gå utover kredibiliteten til TV 2, svarer TV-eksperten.

- Mange personer der hjemme har en del  «guilty pleasures». Man kan eksempelvis klassifisere «Paradise Hotel» som «trash-tv», men det trekker allikevel opp mot 200 000 nordmenn til tv-skjermen, legger han til.

- Positiv effekt på seertallene

Han tror TV 2 kan ha latt seg lokke av at slike realitykonsepter skaper interesse blant publikum.

- Vel, først og fremst skaper det kontroverser som generer en del omtale, sier Teslo.

- Dette kan ha en positiv effekt på seertallene. Det er også nyskapende program og mye av det har potensial for å skape interesse. Meningen med konseptet hadde falt litt bort dersom man unnveket kontroversielle program, så at man velger disse programmene faller seg ganske naturlig, fortsetter han.

Selv synes han TV 2s TV Lab er en god idé.

- Jeg synes det er ganske spennende og nytenkende. Mange av disse programmene tiltaler en yngre målgruppe som ser stadige mindre TV og i så måte kan det bli en god arena for annonsører å nå yngre mennesker, sier TV-eksperten.

- Det er klart at mange av konseptene kommer nok ikke til å slå an, og det er TV 2 også klar over. Det er dog en fin måte å teste ut litt forskjellige ting, og samtidig skape en del interesse ute blant folk, fortsetter han.

(Det har ikke lykkes Nettavisen å få kommentar fra TV 2 i saken, mandag formiddag)

SE TV 2s PROMOER FOR NOEN AV PROGRAMKONSEPTENE HER:


Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere