NA24.no

Foto: Guro Holmene (Mediehuset Nettavisen)

- Spetalen er kynisk, ekkel og snever

Sist oppdatert:
- Han bryr seg ikke om å skape problemer for astmabarn.

Miljøbevegelsen slår kraftig tilbake mot investor og milliardær Øystein Stray Spetalen etter at han i Nettavisen NA24 langet ut mot Norges miljøpolitikk og subsidieringen av elbiler.

Spetalen sa blant annet:

- Stoltenbergs elbil koster deg og meg 1,2 millioner.

- En konvertering av 50.000 bensinbiler til 50.000 elbiler vil redusere Norges forbruk av olje med under 1.000 fat per dag. Det vil si fra 125.000 til 124.000 fat per dag. Dette er dersom all energi hentes fra fornybare energikilder, noe som selvfølgelig er utenkelig.

- Klimapolitikken er blitt symbolpolitikk. Politiske feilbeslutninger som Mongstad, elbiler og produksjon av kostbar fornybar energi vil ramme industri, levestandard og produktivitetsveksten i Norge.

LES HER: - Stoltenbergs elbil koster deg og meg 1,2 millioner

To av Norges fremste miljøforkjempere fnyser av Spetalen. Både Frederic Hauge i Bellona og Marius Holm i Zero mener at det er total skivebom fra Spetalen.

- Øystein Stray Spetalen tar feil. For de aller fleste av dagens Tesla-eiere ville det ikke vært noe alternativ å kjøpe en fossilbil med like høye avgifter som Teslaen, og da faller regnestykket hans, sier Holm til Nettavisen NA24.

Astmabarn

Hauge mener at det er mange måter å regne på.

- Jeg ser ikke hvorfor elbiler skal ha samme avgifter som bensinbiler, og jeg kaller ikke det subsidier. Fordi bensin- og dieselbiler påfører enorme kostnader og lidelser, og Spetalen regner ikke kostnader per astmabarn, som de forurensende bilene påfører, sier Hauge.

- Han bryr seg ikke om å skape problemer for astmabarn, fortsetter Bellona-toppen.

Frederic Hauge har lenge vært en forkjemper for elbiler og var en av de første som skaffet seg en Tesla.

Til Nettavisen NA24 har han tidligere sagt at vi ikke trenger bensinbiler lenger.

- Vi trenger ikke bensinbiler lenger. Jeg har kjørt elbil i alle år, og nå merker jeg ingen forskjell lenger, bortsett fra at det er mye gøyere da, sa Hauge til Nettavisen NA24.

LES HER: - Vi trenger ikke bensinbiler lenger

Kynisk, ekkel og snever

Hauge mener det er merkelig at en finansmann som Spetalen mener at det skal være samme avgiftsnivå for elbiler og diesel-/bensinbiler. Han mener at Spetalen ikke tar hensyn til kostnadene knyttet til helseplager og kostnader til behandlingen av disse plagene.

- Det sier noe om en kynisk, ekkel og snever tilnærming til problemet. Men han bryr seg kanskje ikke om at hver gang han tråkker på gasspedalen sin så er han med på å skape problemer for barn og folk med astma og helseproblemer, sier Hauge.

Fantastisk historie

Hauge synes det er en fantastisk historie hvordan Norge med sine fem millioner innbyggere gjør en forskjell i bilindustrien, hvor han sikter til at nordmenn er de som eier flest elbiler per innbygger.

- Jeg er veldig klar. Teslaen er ikke renere enn den energien du putter inn på det. Jeg tror at dette er veldig viktig for å bygge ut en fornybar energikjede, sier Hauge.

- Jeg er glad for hver person som har råd til å kjøpe Tesla. En investor som Stray Spetalen burde virkelig forstå at de som har råd til å kjøpe Teslaen nå er med på å bygge opp en ny industri til billigbilen kommer om tre år, sier han videre.

- Når elbilene er vanlige på veiene så skal jo de være med på å betale veiutbyggingen. Men jeg mener man bør øke målet på 50.000 biler mye høyere, for eksempel til ti prosent av bilene, sier Hauge.

Forstår ikke Spetalen?

Marius Holm i Zero mener Spetalen overhodet ikke har forstått elbilpolitikken eller markedsdynamikken Norge er i ferd med å skape.

- Det er positivt at Jens Stoltenberg, i likhet med flere andre politikere, går foran og skaffer seg elbil. Når vi vet at levetiden for en vanlig bil er snaut 20 år, må vi starte innfasingen av elbiler nå hvis vi skal ha null utslipp fra transport i 2050. Nettopp de virkemidlene Spetalen kritiserer gjør at Norge ligger i front som attraktivt massemarked for elbilprodusenter. Med voksende markeder blir det i sin tur kommersielt interessant å utvikle bedre og rimeligere elbiler, flere kjøper, også er vi i gang. Forstår ikke Spetalen denne dynamikken? spør Marius Holm.

Holm er også overrasket over at Spetalen ikke synes å tro at bilen har noen plass som fremtidig transportmiddel.

- Reisevaneundersøkelser viser at 78 prosent av all persontransport skjer med bil. Selv om det er viktig å bygge ut sykkelveier og kollektivtilbud fremover, kan vi ikke løse klimautslippene med Spetalens forslag til virkemidler alene. Zero mener det realistiske er å ta utgangspunkt i at bilen er kommet for å bli. Da må vi legge til rette for at de utslippsfrie bilene blir allemannseie fremover, sier Holm.

LES OGSÅ «DET STORE INTERVJUET» MED SPETALEN OG HAUGE HER:

- Jens Stoltenberg har en skjult formue på 45 millioner

- Jeg er tøff som faen, ja

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere