RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Synliggjør verdiene bedre

Sist oppdatert:
Medieanalytiker mener Schibsted har gjort et smart trekk.

Henrik Schultz i Kaupthing mener det er bra at mediekonsernet Schibsted synliggjør verdiene i rubrikktjenestene sine. Spesielt er han begeistret over ledelsen i det nye selskapet.

NA24 Propaganda - landets største medienettsted

- Stjerner
- Schibsted har to stjerner som ofte er oversett i selskapet. Den første er Sverre Munck, og så Rolv Erik Ryssdal som begge har prestert sterkt for Schibsted, sier Schulz til NA24 Propaganda.

Les også: Samler rubrikkene

Fredag ble det kjent at mediekonsernet skiller ut sine rubrikktjenester på nett, med unntak av Finn, i et nytt selskap Schibsted Classified Media (SCM)

Det er spesielt synliggjøringen av verdiene til de forskjellige divisjonene som gjør at han mener SCM er et smart trekk. Spesielt tror han dette vil bidra til ytterligere å styrke synergiene mellom de forskjellige nettsatsingene i mediekonsernet.

-Schibsted har allerede fått til produktive synergier på nett gjennom Hitta, Finn, E24 og 20 Minutes, det har de drevet med en stund, og nå blir det mer formalisert. Det er jo veldig bra. Men det nye selskapet gjør ikke så stor forskjell i og med det allerede er ganske god samkjøring allerede, sier Schultz.

Børsnotering?
Schultz mener det også ville være smart av Schibsted å børsnotere SCM for å få frem verdiene i selskapet ytterligere.

- Overordnet er det mange, blant andre meg selv, som mener at de bør synliggjøre mer av Schibsted. Det har de antydet de vil og Media Norge er et eksempel på dette. Det viser drift og fortjeneste i selskapene og det er en mulighet som vil vise verdiene mye mer frem, så det mener jeg kan være kjempesmart, sier analytikeren.

Selv om det nye selskapet allerede har fått ticker-koden SCM, sier Schibsteds konserndirektør for finans at det så langt ikke foreligger planer om noen notering av det nye selskapet.

- Nei, vi legger ikke noe i trickeren, det er bare en betegnelse. Det ligger ingen føringer om børsnotering, det er en utskillelse av enhet for å gi kraft bak det. Så å gå på børs er ikke noe tema, sier Trond Berger til NA24 Propaganda.

Virksomhetene i SCM hadde i 2007 en omsetning på rundt to milliarder kroner, og ville hatt et samlet driftsresultat på 290 millioner kroner.

Har du medietips - ta kontakt med NA24 Propaganda.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere