RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Vidar Knai (Scanpix)

- Togkaos vil koste milliarder

NSB-trøbbel kan koste 80 milliarder å rette opp, mener Frp-topp.
Sist oppdatert:

Utbedring av toglinjene vil koste 70-80 milliarder kroner, mener Frp-topp. Regjeringen spytter inn 3,4 milliarder kroner.

NA24 - din næringslivsavis

En signalfeil i Oslo-tunnelen førte til store forsinkelser og innstilte tog på Østlandet mandag morgen. Ifølge NSB skal over 10.000 reisende være rammet.

LES MER: Oslo-togene går som normalt igjen

Bevilger mer, men ikke nok
I statsbudsjettet for 2008 har det blitt satt av 3,4 milliarder kroner til drift og vedlikehold av Jernbaneverkets linjenett. Dette er penger som skal gå til drift, vedlikehold og investeringer på linjenettet. Til tross for at dette utgjør en økning på 6,7 prosent fra året før er det langt fra nok til å utbedre linjenettet tilstrekkelig.

Frp-topp og leder i transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget, Per Sandberg, er lut lei alle problemene med togtrafikken. Nå krever han handling.

- Regjeringen viser til at de har mer enn oppfylt vedtakene for Nasjonal transportplan. Problemet er at dette er triksing med tall. Med disse bevilgningene klarer vi kun å holde standarden på dagens nivå, mens vi i realiteten har behov for et enormt løft om ikke togproblemene skal fortsette, sier Per Sandberg til NA24.

- Må spytte inn 80 mrd.
Han forklarer at et par milliarder fra eller til ikke gjør store utslagene.

- Om vi skal se noe stor endring på dagens problemer må det spyttes inn 70-80 milliarder kroner ifølge stamnettutredningen for å ta etterslepet av manglende vedlikehold, sier Sandberg.

Og det kan ta lang tid dersom regjeringen ikke snart får øynene opp, mener Sandberg.

- Om man skal fortsette med bevilgninger i denne størrelsen vil det ta 40-50 år før vi er på et akseptabelt nivå. Men slik det er nå virker det som om det ikke er noe politisk vilje til å løse problemene, sier han.

- Blir helt matt
Statssekretær Erik Lahnstein (Sp) i Samferdselsdepartementet sier til NA24 at han blir helt matt av Frps utspill.

- Det som er oppsiktsvekkende er at Sandberg kommer med dette utspillet. Frp har hvert år foreslått å kutte rundt 2 milliarder av et budsjett som til sammen er på 7,5 milliarder kroner. Det er liksom hans bidrag i denne debatten, sier Lahnstein.

Han innrømmer imidlertid at det trengs store løft for å få jernbanen opp på et godt nivå. Men det koster både tid og penger.

- Det er klart jernbanen har store utfordringer foran seg. Med regjeringsskiftet kom også et taktskifte hvor vi økte innsatsen og investeringene betraktelig. Aldri før har man klart å oppfylle rammene før nå, så det blir helt feil å si at vi ikke har vilje, sier han.

Lahnstein sier imidlertid at det er hyggelig at også Frp kommer på banen når det gjelder jernbanens fremtid.

- Det er jo hyggelig at også Frp endelig ønsker å delta i diskusjonen. Sandberg må imidlertid først være villig til å bidra til å få på plass de bevilgningene som holder jernbanen i gang før han skal kreve et ekstra løft for å få nivået ytterligere opp, sier han.

Flere tusen rammet
Mens samferdselsminister Liv Signe Navarsete (Sp) la ned den første skinnen til Bybanen i Bergen, sto tusenvis av togreisende på Østlandet og ventet på kansellerte tog på grunn av manglende vedlikehold på linjen.

- Flere tusen, kanskje over 10.000 reisende ble rammet i dag som følge av feil på signalanlegget. Vi beklager dette og gjør nå alt vi kan for å tilby alternativ kommunikasjon. Når det gjelder selve signalanlegg-feilen er det Jernbaneverket som har ansvaret for dette, sier informasjonssjef Åge-Christoffer Lundeby i NSB til NA24.

Jobber på spreng
Hos Jernbaneverket jobbes det på spreng for å utbedre dagens feil. Men under overflaten lurer flere tusen nye.

Hvert år rammes jernbanenettet av rundt 7000 signalfeil. Men utbedringene av signalanlegget, som i store deler av Oslo er fra 1980-tallet, går damptog-fart på grunn av pengemangel.

Informasjonssjef Ellen Svendsvoll i Jernbaneverket Region Øst beklager på det sterkeste togproblemene som følge av alle signalfeilene som oppstår hvert år, men sier at ut fra dagens bevilgninger er det ikke mulig å få bukt med alle problemene.

- Vi jobber kontinuerlig med å utbedre problemer med signalfeilene rundt om på linjene, men dagens linjer begynner å bli ganske slitne og det krever store investeringer om dette skal forbedres. Vi skal blant annet bruke rundt 100 millioner kroner over et par års tid for å utbedre problemene med Oslotunnelen, det vil bringe oss et stykke på vei, sier Svendsvoll til NA24.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere