NA24.no


DNB har hatt mye nedetid på sine nettbank-tjenester i 2017.
DNB har hatt mye nedetid på sine nettbank-tjenester i 2017. Foto: Paul Weaver / Nettavisen

- Trøbbel med DNBs nettbank - igjen

Sist oppdatert:
Norges største bank sliter med nettbank-tjenestene mandag.

Etter en helg som det har humpet i maskineriet til DNB, møter de uken med startvansker.

Les også: Finanstilsynet: Krever nettbankforklaring fra DNB

I hele tre timer var det mange som slet med å komme inn på nettbanken.

- Det gjelder kunder som bruker mobilbank-id og noen som bruker bank-id med brikke, sa pressevakt Ellen Dokk Holm til Nettavisen.

- Hvor mange kunder ble rammet?

- Det har vi ikke noe eksakt tall på, svarte hun.

Les også: DNB har hatt feil på nettbanken nesten hver fjerde dag

DNBs kunder er gjennom hele helgen møtt med denne meldingen.

- Løst

Dokk Holm fortalte at problemene oppstod cirka klokken 09.30 - og at de ikke vet hvor feilen lå.

- Nei, det jobber vi på spreng for å finne ut av.

Ved 13.30-tiden opplyste pressevakten til NTB at feilen var rettet.

Også i helgen ble DNBs kunder møtt med «problemer med innloggingen».

- Bedt om skriftlig redegjørelse

Finanstilsynet har sett seg lei på dette:

– Vi ser alvorlig på situasjonen, både når det gjelder den siste hendelsen og når det gjelder hendelsesbildet over tid, sa direktør for bank- og forsikringstilsyn Emil R. Steffensen i Finanstilsynet til Nettavisen for fire dager siden.

– Basert på de senere hendelser, har Finanstilsynet bedt om en skriftlig redegjørelse og har løpende dialog og møter med DNB for å klarlegge årsaker og sikre at nødvendige tiltak iverksettes.

- Hver fjerde dag

En enkel oversikt Nettavisen laget for en drøy uke siden viser at storbanken i snitt har hatt feil nesten fjerde dag de siste fire månedene.

Det kan være alt fra at enkelte funksjoner ikke fungerer slik de skal, til mer alvorlige feil i nettbanken.

Dette er stikkprøver, så tallet kan være høyere.

– Vi har gått igjennom oversikten som Nettavisen har laget og kan bekrefte at vi hadde tekniske feil som førte til nedetid i nettbanken, uttalte kommunikasjonsrådgiver Vidar Korsberg Dalsbø i DNB til Nettavisen.

– Dessverre har vi hatt uønsket nedetid den siste tiden. Det beklager vi på det sterkeste, og vi gjør alt vi kan for å forbedre oss, la han til.

Har du fått med deg denne sterke videoen?

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

Våre bloggere