NA24.no

- Trodde vi var ferdige med kuttene

Sist oppdatert:
Men så kom bråstoppen i Aftenposten i september.

Aftenposten har i nyere tid aldri gått i minus i to kvartaler på rad, nå ventes stadig rødere tall.

Sjekk ut NA24 Propagandas nye medieguide

Må kutte igjen
Klubbleder Gunnar Kagge trodde de var ferdige med kuttene allerede tidlig i høst.

- Vi mente vi var tidlig ute og hadde ferdige tiltak i september, men så kom den store smellen i annonsemarkedet og vi må i gang med kutt igjen, sier Kagge til NA24 Propaganda.

Han sier det er en utfordring å møte nedgangstidene.

- Det å måtte være med på kutt er den tøffeste oppgaven for en klubbleder. Det er klart at det er en utfordring for hele staben og det å se at verdifulle medarbeidere går er ikke noe hyggelig. For dem som blir igjen er nå det færre folk som må produsere mer, sier Kagge.

Av de 50 som går fra Aftenposten etter den første kuttrunden er det rundt 20 som forsvinner fra redaksjonen.

- Aldri falt raskere
Schibsted-sjef Kjell Aamot sier de aldri har sett noe brattere fall i Aftenpostens utvikling.

- Under tidligere nedgangsperioder har nedgangen kommet i løpet av noen år. Nå skjer det nesten umiddelbart og det er også en ny utfordring i forhold til at det skjer en strukturendring i mediebruken, sier Aamot til NA24 Propaganda.

Han sier de foreløpig er usikre på hvor varige endringene er.

- Det er veldig vanskelig å forutsi nå. Vi vet av erfaring at det som går ned som regel kommer opp, men vi er usikre på hvor raskt vi kan vente en oppgang i Aftenposten igjen og hvor sterk denne oppgangen blir, sier Aamot.

Brå stopp i annonseinntektene
Annonseinntektene i papirutgaven av Aftenposten svekket seg med 67 millioner kroner i tredje kvartal i år, sammenlignet med samme periode i fjor. Aftenposten Multimedia hadde en annonsesvikt på seks millioner i samme periode.

Sterkest var nedgangen for kategoriene eiendoms- og stillingsannonser, med et fall på 38 og 22 prosent.

Og Aamot venter ikke noen bedring med det første.

- Nei, vi venter dårligere tall i fjerde kvartal. Hvor det bunner ut er vanskelig å si, men det vi holder fast på er at vi ikke skal svekke det redaksjonelle produktet selv om vi kutter, sier Aamot.

Han sier de kommer til å kutte flere hundre medarbeidere i Schibsteds virksomheter rundt om i Europa. Det eneste tallfestede så langt er 217 medarbeidere som må gå når Schibsted faser ut rubrikkavisene på papir i Spania.

Har du et medietips - kontakt NA24 Propaganda

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere